بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن

به گزارش بازی ناتمام، اغلب افراد عقیده دارند زندگی مثل یک سفر دریایی می ماند. اگر این حرف درست باشد، پس خانه هم مثل جزیره ای است که روی آب شناور است. گنجینه ای است از خاطرات خوب و بد سفر، خنده ها و حتی اشک هایمان. شاید حتی جایی باشد برای همزیستی با شریک زندگی مان. نمونه ای از بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن را مشاهده می فرمایید

بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن

جهت دریافت خدمات بازسازی مطب با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

این بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن در شهر گوانگ ژو واقع شده و اخیرا به دست یکی از شرکت های همان منطقه بازسازی شده. طراح اصلی پروژه قصد داشت خاطرات ارزشمند صاحبان خانه را احیا، و یادگارهای قدیم را برایشان از نو مرور کند.

ساکنین دائمی خانه عبارت هستند از: مادرعظیم خانواده به همراه پسر و عروس و جوان ترین نوه اش، جمعا 4 نفر. در طول تعطیلات بقیه فرزندانش (3 تا 5 نفر) برای مدت کوتاهی در این خانه اقامت دارند. این بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن در سال 1919 ساخته شده و این مادرعظیم از سن 9 سالگی در آن زندگی نموده. همه خاطرات این زن، از زندگی مشترک با همسرش گرفته تا عظیم شدن 5 فرزندش، در این خانه خلاصه شده.

ساختمانی است سه طبقه که در یکی از خیابان های وسط شهر ساخته شده، یعنی فرم باریکی دارد. طراحی نامناسب پنجره ها در این بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن باعث شده باد یا نور طبیعی به داخل آن نفوذ نکند و فضای داخلش همواره تاریک و مرطوب باشد. نتیجه این رطوبت دائمی، رشد موریانه است. همه این مسائل در کنار قدیمی بودن ساختار و بازسازی نکردن آن، زندگی روزمره را برای ساکنین خانه سخت نموده.

علاوه بر مسائل ساختاری، یکی دیگر از دلایلی که بازسازی خانه را ضرورت بخشید، تغییر در تعداد سکنه بود. چند دهه قبل تر، زن و شوهر مسنی به همراه 5 فرزند خود در این خانه زندگی می کردند، درنتیجه ساختمان به چند بخش کوچک تر تقسیم شده بود. اما الان فقط 4 نفر در آن ساکن هستند. آن فضاهای قبلی نه تنها خالی مانده، بلکه برای ساکنین فعلی مسائل متعددی ایجاد می نمایند.

از آنجا که اتاق های کاربردی به صورت پراکنده ساخته شده اند، اعضای خانواده در نقاط مختلف خانه پرسه زده و از هم دور هستند. مادرعظیم در سالن پذیرایی طبقه دوم قهوه نوشیده، پسرش در کارگاه طبقه آخر کار می نماید و عروس خانواده در اتاق خوابش روز را سپری می نماید. تنها زمانی که یکدیگر را می بینند، وقت صرف غذاست. به نظر شما باید این حریم ها را از سر راه برداریم؟

در را باز می کنیم، موانع را کنار می زنیم و نور را به داخل خانه می آوریم. این سومین پروژه بازسازی مسکونی این تیم از سال 2015 است. طراح اصلی این پروژه، با طراحی خود محیط را بازتر نموده و به اعضای خانواده اجازه می دهد باهم تعامل بیشتری داشته باشند. هدف اصلی او، بهبود روابط خانوادگی با فضاسازی و طراحی مناسب است.

او می گوید: شاید در کنار کارایی و کاربردهای طراحی داخلی یک خانه، باید به فکر صمیمیت و نزدیکی خانواده ها هم باشیم. باتوجه به شرایط ساختاری خانه و اعضای خانواده ای که در آن ساکن هستند، تصمیم گرفت یک خانه بدون حریم و محدودیت ایجاد کند. این خانه قبل از بازسازی، یک سالن اصلی و یک بخش متفرقه داشت که توسط یک دیوار عظیم از هم جدا شده بودند. اما این طراح، دیوار حائل را خراب کرد و بدنه فولادی را از اول ساخت تا نقشه کشی خانه کاملا عوض گردد.

قدم بعدی، ایجاد حفره مرکزی و چیدمان دوباره اتاق های پراکنده بود. حفره مرکزی یعنی جایی که شامل آسانسور و راه پله ها می گردد. با استفاده از این حفره، همه اتاق ها به هم راه پیدا می نمایند.

بعد از تخریب اتاق های متفرقه و بی استفاده، و نقشه کشی دوباره، اعضای خانواده می توانند به راحتی در خانه تردد نموده و در تمام طول روز باهم در ارتباط باشند. با ساخت حیاط پشتی و جلویی، پنجره های سقفی و اتاق های سرباز، نور بیشتری وارد خانه می گردد. با این ترتیب هردو مشکل روشنایی و تصفیه هوا حل شده، و اعضای خانواده در کنار یکدیگر از پایکوبی نور آفتاب لذت می برند.

در این بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن طبقه اول قبلا توسط دو اتاق جدا شده بود و هیچ فضای بازی نداشت. طراح، نقشه قدیمی را تغییر داد و فضای جدیدی ایجاد کرد. با استفاده از چند دست مبلمان و چیدمان جدید، این طبقه به یک پذیرایی چندمنظوره و دلباز تبدیل شده.

آشپزخانه، با ترکیب دو سبک چینی و آسیایی طراحی شده. پایین آوردن تخته های آویزان، یک آشپزخانه چینی دربسته، و بالا بردن آن ها، یک آشپزخانه اُپن غربی به وجود می آورد. نیمکت آشپزخانه تا محوطه بیرون ادامه دارد. در روزهای آفتابی، اعضای خانواده می توانند بدون احتیاج به بیرون رفتن از مناظر سرسبز لذت برده و قهوه بنوشند.

و اما یک اتاق یادگاری با چند پله. پدر این خانواده پرجمعیت که در زمان جنگ به کشورش برگشت، از جهان رفته ولی یاد او از قلب خانواده بیرون نرفته. با اینکه مهندس برجسته ای بود ولی در زمینه نقاشی هم شناخته شده بود. روح او، دهه هاست که الهام بخش تک تک اعضای خانواده اش بوده.

پسر خانواده به طراح پروژه گفت مهم ترین نکته در طراحی داخلی خانه، زنده نگاه داشتن یاد و خاطره پدرش است. درنتیجه بین طبقه دوم و سوم، اتاقی ساخته شد که چند طبقه داخلی دارد. این اتاق برای تفریح، بازی، سرگرمی و از همه مهم تر، نگهداری یادگاری ها و میراث ارزشمند پدر خانواده استفاده می گردد.

اعضای خانواده در این اتاق دور هم جمع شده و با یک پروژکتور، ویدئوهای قدیمی خانوادگی را تماشا می نمایند، از نقاشی های به یادگار مانده پدرشان لذت برده و خاطرات خوب روزهای قدیم را بازگو می نمایند. همه اتاق خواب ها در طبقه دوم و سوم قرار دارند. همه اعضا از حریم خصوصی برخوردار هستند، ولی طراح با ساخت حفره و پنجره های مختلف و تنظیمات مجزا برای درب هر اتاق، کاری نموده که هیچکس و هیچ چیز از دید پنهان نباشد. با این حرکت، فاصله بین افراد کمتر شده و مثل قبل از هم دور نیستند، و حتی اگر در اتاق خودشان هم باشند همدیگر را می بینند.

از آنجا که نوه کوچک تر این خانواده به سن ازدواج رسیده، به زودی فضای بیشتری مورد احتیاج خواهد بود. این پسر در طبقه سوم سکونت دارد و در کنار اتاق خوابش، یک حمام مستقل و اتاق مهمان قرار گرفته است. درب این دو اتاق به هر دو طرف باز می گردد تا در صورت احتیاج به یک اتاق عظیم تبدیل شوند.

همانطور که می بینید، همه اتاق ها و طبقات بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن به حفره مرکزی یا پنجره سقفی متصل است. این کار نه تنها نور بیشتری وارد خانه می نماید، بلکه به ساکنین اجازه می دهد با کنار زدن پرده های اتاق، بقیه اعضای خانواده را دیده و ارتباط بیشتری با آن ها داشته باشند. حفره مرکزی، که راه پله اصلی و آسانسور را در خود جای داده، تنها راه ارتباطی اتاق های این خانه است. در تمام راهروها، حفره ها و گودی های متعددی وجود دارد که صحنه ای جالب خلق نموده و حس کنجکاوی و شگفتی ساکنین را برمی انگیزند.

کارگاه و باغچه جنگلی بیرون خانه: آخرین طبقه ساختمان، شامل روف تاپ و کارگاهِ مرد خانه می گردد. کاشی های طرحدار قدیمی، قفسه کتاب و جایگاه چرخان، از وسایل اولیه این خانه هستند که متعلق به دوران جمهوری چین بوده و در طول بازسازی دست نخورده باقی ماندند. حضور آن ها در کارگاه، تضاد جالبی بین خاطرات قدیمی و جدید خانواده ایجاد می نماید. با ساخت روف تاپ، فضای بیشتری برای کاشت گل و گیاه ایجاد شده. دیوارهای لکه دار و قدیمی و گیاهان سرسبز، منظره ای زیبا و فراموش نشدنی در این بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن به وجود آورده. یک جنگل کوچک و خانگی در قلب این شهر شلوغ و پرازدحام.

بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن این خانه یکصد ساله هم از پدرعظیم خانواده به ارث مانده. در دوران جمهوری چین خریداری شده و برخی از آن ها در طول بازسازی دست نخوردند. 27 قطعه به کشورهای خارجی فرستاده شد تا توسط نجاران و پیشه ورزان ماهر بازسازی و ترمیم شوند. این 27 مورد برای مادرعظیم بیشترین ارزش را دارند چون همه خاطرات خانوادگی در آن ها خلاصه شده. به همین دلیل طراح پروژه امیدوار است بعد از ترمیم، احیا شده و یک قرن دیگر در کنار این خانواده باشند.

منبع: بازسازی ساختمان
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 445

به "بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه سی ساله به سبک مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید