بانک، منابع اوراق مشارکت مترو پایتخت را گروگان گرفته است

به گزارش بازی ناتمام، تهران (پانا) - رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با پول ها و منابع اقتصادی که قرار است دولت از محل اوراق مشارکت در اختیارمان بگذارد، می توانیم ظرفیت پذیریش مسافر را بسیار بالا ببریم، از آنچه که گروگان گیری این اوراق از سوی بانک نامید انتقاد کرد.

بانک، منابع اوراق مشارکت مترو پایتخت را گروگان گرفته است

به گزارش شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود، گفت: با یک هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال98 که اگر در فرصت اندک به جامانده به نتیجه برسد، یاری بزرگی برای توسعه مترو خواهد بود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه این میزان منابع اقتصادی مربوط به اوراق، در سیستم بانکی به نوعی گیر نموده است، گفت: این مشکل در صورتی است که موضوع یک هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت در خاتمه سال گذشته نهایی شد اما ماجرا به سال99 رسید.

وی اضافه نمود: جالب اینجاست که اوراق فروش رفته است و جالب تر اینکه 50درصد آن تضمین دولت دارد؛ یعنی طبق ماده62 مصوبه دولت، بازپرداخت 750میلیارد تومان به عهده دولت است.

هاشمی تاکید نمود: از آنجا که دولت در بازپرداخت اوراق مشارکت، تأخیری نداشته و عمدتا در بازپرداخت مسئله ای ندارد، این رقم باید از سوی بانک عامل بدون بهانه ای به شهرداری واگذار گردد؛ چراکه ضمانت دولتی دارد.

وی گفت: از آن سو می ماند 750میلیارد تومانی که بازپرداختش به عهده شهرداری تهران است، برای این مساله نیز باید گفت خوشبختانه شهرداری تضامین لازم را با ارائه اسناد معتبر به سیستم بانکی عهده دار شده؛ اما نکته اینجاست که بانک برای قبول اسناد، استعلام نموده است.

رئیس شورا با بیان اینکه در فرایند استعلام، به بدهی شهرداری به سازمان تامین اجتماعی رسیده اند که عمدتا بدهی های دهه پیش تر است، عنوان نمود: در این راستا، طبق محاسبات اخیر بانک، شهرداری چندهزار میلیارد تومان به خاطر عدم پرداخت حق تامین اجتماعی 5 تا 10سال بدهکار شده است.

وی گفت: اما باید توجه داشت که شهرداری تهران با شیوع کرونا، افزایش هزینه ها و کاهش درآمدها در شرایط سختی قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه نمود: گرو دریافت چنین پولی به نام اوراق مشارکت که اکنون در حساب بانکی است و بهره روزانه اش نیز باید پرداخت گردد، برای شهرداری گران تمام خواهد شد.

هاشمی با توصیف این سبک به گروگانگیری آن را در سیستم همکاری بین دستگاهی، کار غلطی دانست و گفت: امیدوارم مسئولان ارشد دولت به این موضوع، توجه نمایند تا پول حاصل از فروش اوراق مشارکت در اختیار شرکت مترو قرار گیرد و بتواند فعالیت هایش را به انتها برساند.

می توانیم فاصله حرکت قطارها را به دو دقیقه برسانیم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مترو توان سرفاصله دو دقیقه ای قطارها را دارد گفت: نبود واگن و تجهیزات بهره مندی تمام و کمال از خطوط فعلی و خدمت رسانی دودقیقه ای را ناممکن نموده است.

وی گفت: متروی تهران با حدود 237 کیلومتر طول و 127 ایستگاه اهمیت بسزایی در حمل ونقل عمومی پایتخت و تردد شهروندان دارد.

هاشمی با بیان اینکه مترو توانایی خدمت رسانی 2 دقیقه یک قطار را هم پیدا نموده است، گفت: به عبارتی می توان سرفاصله قطارهای مترو در ایستگاه های موجود را به 2دقیقه رساند و ظرفیت فعلی جابه جایی مسافر در هر روز را حداقل 3برابر کرد.

وی با طرح این پرسش که حال سوال اینجاست که چرا این اقدام انجام نمی گردد، آن هم در شرایطی که سرمایه گذاری کامل صورت پذیرفته و حیف است که ما نتوانیم از سرمایه گذاری ایجاد شده، به خصوص در زمان کرونایی استفاده لازم را ببریم؛ تاکید نمود: علت، نبود واگن و تجهیزات است که بهره مندی تمام و کمال از خطوط فعلی و خدمت رسانی دودقیقه ای را ناممکن نموده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر ما بتوانیم از بودجه ای که دولت به شهرداری می دهد، کارخانجات واگن سازی را فعال کنیم، واگن و تجهیزات متحرک مورد احتیاج را تامین نموده و ایستگاه هایی که اکنون بیش از 90درصد پیشرفت فیزیکی دارند، به اتمام برسانیم، خواهیم توانست ظرفیت قابل ملاحظه ای را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

هاشمی اضافه نمود: باید توجه گردد 50درصد هزینه های مترو، سیویل (حفاری و ساخت) و 50درصد هم تجهیزات است. در این میان، مدیریت شهری 80درصد هزینه ها را برای هر دو مورد، پرداخت نموده است.

مترو تهران هفت خط اصلی دارد؛ خط یک مترو تهران از تجریش در شمال تا کهریزک در جنوب، خط 2 ایستگاه مترو تهران از میدان صادقیه در غرب تهران به ایستگاه فرهنگسرا در شرق تهران، خط 3 متر تهران از شمال شرق تهران یعنی ایستگاه قائم و شهید محلاتی به سمت جنوب تهران یعنی ایستگاه آزادگان، خط 4 مترو تهران، از ارم سبز در غرب به سمت کلاهدوز در شرق تهران، خط پنج مترو تهران، از صادقیه شروع و به سمت گلشهر، خط 6 مترو تهران، از شهدا به سمت دولت آباد در شهر ری و خط 7 مترو تهران از نواب صفوی که پایین میدان توحید قرار گرفته است به سمت مهدیه می رود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 818

به "بانک، منابع اوراق مشارکت مترو پایتخت را گروگان گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک، منابع اوراق مشارکت مترو پایتخت را گروگان گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید