برنامه ریزی برای برچیده شدن مدارس سنگی در کشور

به گزارش بازی ناتمام، تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از برنامه ریزی برای برچیده شدن مدارس سنگی در کشور خبر داد و گفت کمترین حق یک دانش آموز در منطقه محروم این است که سقفی به عنوان کلاس درس برایش ساخته شود.

برنامه ریزی برای برچیده شدن مدارس سنگی در کشور

به گزارش ایسنا، مهرالله رخشانی مهر به شرایط بودجه ای سازمان نوسازی مدارس در لایحه بودجه 1401 اشاره و اظهار کرد: اندازه رشد اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش خوب بوده است؛ میانگین رشد اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در سال 1401 در لایحه بودجه نسبت به سال 1400، 17 درصد رشد در پیوست یک است و به 5300 میلیارد تومان می رسد.

وی افزود: در ردیف های متفرقه نیز سهم ما از محل هایی چون اعتبارات گاز، مجوز انتشار اوراق، مالیات بر ارزش اضافه کرده، مالیات سیگار و غیره دیده شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه یکی از برنامه های ویژه ما برای سال آینده، جایگزینی مدارس سنگی است گفت: ما امروز دغدغه مدارس سنگی را داریم که حدود 4000 مورد است. مدارس سنگی در نقاط صعب العبور واقع شده اند و جمعیت دانش آموزی آنها متغیر است. این مدارس عمدتا مربوط به عشایر کوچ رو هستند که به عنوان مثال یک زمان از سال 25 دانش آموز دارند و یک زمان دیگر پنج دانش آموز؛ آنهایی که در کوچ و در جهت هستند مثلا یک ماه بعد به جمعیت فعلی اضافه می شوند و جمعیت مدرسه به 10 دانش آموز می رسد و دوباره سه ماه بعد می فرایند و تعداد کم می شود.

رخشانی مهر ادامه داد: این منطقه ها صعب العبور هستند و امکان دسترسی به آنها بسیار مشکل است، حتی اگر بخواهیم کانکس هم ببریم باید با هلی کوپتر حمل شود. به همین علت از همان مصالح منطقه استفاده و سنگ ها را روی هم گذاشته اند و اغلب خانه هایشان هم از همین جنس است. سنگ ها را روی هم چیده اند و یک سرپناهی شده و اسمش را مدرسه گذاشته اند.

وی تاکید کرد: معتقدم کمترین حق یک دانش آموز در منطقه محروم این است که یک سقفی به عنوان کلاس درس برایش بسازیم. نمی شود نسبت به اینها بی توجه باشیم و بگوییم همین است که هست. معلم تخصیص می دهیم، میز و نیمکت و امکانات می دهیم که خوب است، اما بالاخره باید یک اتاقی هم به ویژه برای فصل سرما برای این دانش آموزان فراهم کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه برچیده شدن و جایگزینی مدارس سنگی در کوتاه مدت هم امکان پذیر نیست و شاید در یک دوره چهارساله بشود برای آن برنامه ریزی کرد، در پاسخ به اینکه مدارس سنگی بیشتر در کدام استان ها پراکنده اند مطرح نمود: این مدارس بیشتر در منطقه ها عشایری واقع هستند که از چهارمحال و بختیاری شروع می شود و بعد بخش هایی از خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و استان لرستان را دربرمی گیرد. در واقع عمده اینها در مرز مشترک بین چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان قرار دارند. البته در استان های دیگر چون آذربایجان غربی هم مدرسه سنگی داریم. عمده این مدارس در حاشیه زاگرس و متعلق به زاگرس نشین هاست.

رخشانی مهر درباره مصالح قابل استفاده برای ساخت مدارس سنگی در این منطقه ها با توجه به دشواری حمل مصالح به واسطه صعب العبور بودنشان گفت: در سال های گذشته منازل و مدارسی در این منطقه ها با استفاده از مصالح همانجا و با استفاده از سنگ های تراش داده شده ساخته شده اند که مقاوم و مناسب هستند و آسیب پذیری کمتری در برابر زلزله و ... دارند. یکی از راهکارها جایگزینی و ساخت مدارس مناسبی با همین مصالح است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1446

به "برنامه ریزی برای برچیده شدن مدارس سنگی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای برچیده شدن مدارس سنگی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید