تاثیر تکنولوژی در کاهش مصرف انرژی

به گزارش بازی ناتمام، تجهیزات سرمایشی از جمله دستگاه هایی هستند که برای تولید دمای پایین نیازمند استفاده از انرژی بالایی هستند که این انرژی توسط موتور های مخصوص و با بهره گیری از جریان برق مهیا می شود. از این رو امکان مصرف بالای انرژی در انها وجود دارد. تولید کنندگان انواع آبسردکن ها ، یخساز ها و سردخانه ها به منظور افزایش کارایی دستگاه همراه با کاهش میزان مصرف انرژی آنها، از تکنولوژی های بروز در تولید دستگاه ها بهره می برند تا علاوه بر داشتن راندمان بالا، مصرف انرژی دستگاه ها نیز کاهش یابد.

تاثیر تکنولوژی در کاهش مصرف انرژی

انواع دستگاه های سرمایشی و استفاده از سیستم های مختلف در آنها :

دستگاه های تولید یخ :

یخسازها استفاده بسیار گسترده ای هم در صنایع و هم در رستوران ها و ... دارند. این ابزارها امکان تولید یخ به شکلهای مختلف را برای کاربر مهیا می سازند. با خرید یخساز تولید یخ به میزان توان دستگاه در هر 24 ساعت برای کاربر مهیا می شود. یخساز ها نمونه های مختلف کوچک تا یخساز های قالبی کارخانه ای دارند که کاربر بسته به نیاز خود اقدام به تهیه آنها می کند.

دستگاه های یخساز به چندین نوع حبه ای و یخ ساز های قالبی تقسیم بندی می شوند. برخی از دستگاه ها همچنین امکان تولید یخ برفکی را نیز دارند که کاربردهای خاص خود را دارا می باشند. در یخسازهای حبه ای ، استفاده از سیستم های عایق بندی ، به منظور کاهش هدر رفت انرژی تاثیر بسیاری در راندمان دستگاه دارد. وقتی دستگاه یخ را تولید میکند، یخ در مخزن خروجی دستگاه قرار میگیرد. در نتیجه این امر، تا زمانی که کاربر یخ را از مخزن برندارد ، یخ در مخزن واقع شده است و در صورت عدم وجود عایق بندی مناسب ، یخ اب شده و در نتیجه از راندمان کاری دستگاه کاسته میشود. توجه به این امر اهمیت بسیاری در راندمان دستگاه و کاهش مصرف انرژی دستگاه دارد. در نتیجه از مهمترین نیازها به منظور کاهش مصرف انرژی عایق بندی مناسب دستگاه می باشد .

دستگاه های سردخانه قابل حمل :

سردخانه ها از دیگر مواردی می باشند که استفاده های بسیار گسترده ای از نظر ، نگهداری میوه جات، نگهداری گوشت ، نگهداری جسد و ... دارند. دستگاه سردخانه میت وسیله ای پرکاربرد در بیمارستان ها و مراکز نگهداری موقت اجساد می باشند. در این دستگاه ها به منظور کاهش مصرف انرژی ، چندین سیستم مختلف به کار گرفته میشود. همچون یخساز ها ، عایق بندی اهمیت بسیار بالایی در این دستگاه ها دارد، در کنار عایق بندی وجود ترموستات های مختلف دمایی با سنسور های دقیق ، سبب میشود که کاربر امکان مشخص محدوده دمایی مناسب در دستگاه را داشته باشد. این مورد وقتی در کنار عایق بندی مناسب قرار میگیرد در مصرف انرژی تاثیر بسزایی می گذارد. برای مثال وقتی دمای دستگاه به درجه مشخصی از سرما می رسد ، ترموستات موتور را خاموش میکند، در نتیجه این امر تا زمانی که عایق بندی مناسب باشد و از افزایش دما جلوگیری کند موتور خاموش می ماند و در صورت افزایش دما و خروج از خط قرمز دمای مشخص شده ، مجددا موتور شروع به کار میکند.

این مورد در دستگاه های سرخانه میت که باید به صورت 24 ساعته دمای داخل دستگاه را خنک نگه دارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

دستگاه های آبسردکن :

در بین تمامی دستگاه های سرمایشی ، آبسردکن ها استفاده بسیار بیشتری نسبت به سایر دستگاه های سرمایشی دارند. این دستگاه ها به منظور تولید آب خنک، هم برای آشامیدن و هم به منظور استفاده در صنایع مختلف کاربرد دارند .

روش های مختلفی به منظور کاهش مصرف انرژی در آبسردکن ها مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم .

عایق بندی مناسب مخزن اولین مرحله در کاهش مصرف انرژی می باشد . وقتی عایق بندی مناسبی در مخزن و دستگاه انجام شده باشد ، پرتی انرژی بخصوص در فصول گرم سال و یا در محیط های گرم صنعتی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد . این مورد در بیشتر دستگاه های آبسردکن با فوم تزریقی به قطرهای مختلف مهیا می شود .

از دیگر موارد مهم می توان به استفاده از موتور های مدرن اشاره کرد . موتور های مدرن سبب افزایش قیمت آبسردکن میشوند اما در مقابل در کارایی و راندمان دستگاه و همینطور در کاهش مصرف انرژی آن تاثیر بسزایی دارند.

اوابراتور و کیفیت لوله های مسی خنک سازی نیز در بهبود کارایی دستگاه تاثیر بسزایی دارد. دستگاه هایی که اوابراتور ضعیف با لوله های مسی ناخالاص دارند ، انرژی زیادی را برای خنک سازی مصرف می کنند که در مقابل هم کارایی مناسبی از خود نمایش نمیدهند . در نتیجه هم مصرف انرژی بالا می رود و هم اینکه طول عمر موتور به میزان قابل توجهی کاهش می یابد .

چنین عملکردی در انواع آبسردکن ارزان بخصوص نمونه های استیل غیر استاندارد به وفور دیده میشود .

از دیگر موارد مهم در این دستگاه ها می توان به تکنولوژی های خنک سازی دستگاه اشاره کرد . برای مثال در دستگاه های آبسردکن صنعتی ، اوابراتور به منظور تولید خنکی بالا در داخل مخزن قرار میگیرد. این مورد سبب انتقال بسیار سریع دمای خنک به اب شده و در نتیجه اب خنک حتی در محیط های گرم نیز به سرعت و با درجه خنکی قابل تنظیم در اختیار کاربر قرار میگیرد. چنین عملکردی در دستگاه های معمولی به ندرت دیده میشود و بیشتر در دستگاه های خنک کننده صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد .

از دیگر موارد قابل اشاره میتوان به استفاده از کنترل کننده های دمای مخزن و عملکرد موتور اشاره کرد. این دستگاه ها ارتباط مستقیمی با عایق بندی هوا دارند. در این دستگاه ها، ترموستاتی با حساسیت بالا در خارج از دستگاه قرار میگیرد. سنسور ترموستات در داخل دستگاه دمای مخزن را به صورت لحظه ای چک میکند. کاربر دمای مدنظر را در محدوده مورد نیاز مشخص میکند. در صورتی که دما به محدوده برسد ، ترموستات توسط موتور خاموش میشود و تا زمانی که دما از محدوده مشخص نشده خارج نشود موتور خاموش میماند. در چنین شرایطی مشخص است که اگر عایق بندی به خوبی انجام شده باشد، دما دیرتر افزایش پیدا میکند و در نتیجه موتور نیز زمان بیشتری میتواند استراحت کند.

چنین عملکردی علاوه بر اینکه تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد، سبب افزایش طول عمر دستگاه نیز خواهد شد.

سخن پایانی :

استفاده از برخی تکنولوژی ها در دستگاه های خنک سازی می تواند سبب افزایش قیمت دستگاه شود، اما در مقابل تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی و هزینه های جاری مصرف کننده نیز خواهد داشت. از سویی دیگر چنین دستگاه هایی عموما طول عمر بالاتری نسبت به دستگاه های معمولی دارند و از این رو استفاده از آن ها میتواند بسیار بصرفه تر بوده و عملکرد مفید طولانی مدتی را برای کاربر بهمراه داشته باشند .

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1034

به "تاثیر تکنولوژی در کاهش مصرف انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تکنولوژی در کاهش مصرف انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید