تعطیلی اتوبوس و مترو در صورت تدوام بی توجهی

به گزارش بازی ناتمام، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با انتقاد از توجه دولت ها به حمل ونقل عمومی در کلانشهر ها بویژه کلانشهر تهران طی 10 سال اخیر، گفت: در حوزه عمرانی مترو در سال گذشته و درلایحه بودجه سال آینده 62 میلیارد تومان لحاظ شده که تنها برای ساخت 48 متر، مترو کافی است.

تعطیلی اتوبوس و مترو در صورت تدوام بی توجهی

به گزارش ایسنا، سید مناف هاشمی ضمن تبریک 26 آذر ماه و گرامیداشت روز حمل و نقل به تمام زحمتکشان این عرضه و قدردانی از همراهی مردم شریف تهران گفت: بی شک شهرداری ها به تنهایی و صرفا از محل درآمد های حاصل نمی توانند زیر ساخت های لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان را فراهم نمایند.

وی با تاکید بر اینکه انباشتگی 10 ساله در حوزه حمل ونقل کار را برای مدیریت شهری سخت نموده است به قوانین متعدد بالادستی از جمله قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب سال 85، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب 86، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهری مصوب سال 88، قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب سال 88، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89 اشاره نمود و گفت: در تمامی این قوانین دولت موظف به حمایت و اجرای تکالیفی در حوزه حمل و نقل با اولویت حمل و نقل عمومی درون شهری شده؛ اما متاسفانه تا به امروز عزم جدی در عمل به تکالیف مذکور مشاهده نشده است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبه 5000 دستگاه اتوبوس که توسط رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا اعلام شده است، گفت: انتظار میرود با توجه به فرسودگی ناوگان در تهران، 50 درصد از این تعداد اتوبوس سهم شهر تهران گردد.

هاشمی توضیح داد: در حال حاضراز مجموع نزدیک به 5600 دستگاه اتوبوس شهر تهران تعداد3400 دستگاه آن یعنی رقمی حدود 61 درصد از کل ناوگان شهر تهران عمری بالای 12 سال داشته و فرسوده است که در صورت عدم نوسازی و توسعه ناوگان موجود؛ با افزایش بیش از پیش سن ناوگان و در نتیجه کاهش بهره وری و افزایش هزینه های جاری و در نهایت از رده خارج شدن اتوبوس ها را شاهد خواهیم بود. شهر تهران بر اساس اسناد بالادستی به حداقل9000 دستگاه اتوبوس احتیاج دارد.

برای دستیابی به این هدف ضروری است در یک برنامه میان مدت حدود 6000 دستگاه اتوبوس نوسازی و حداقل 3000 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده گرددکه البته با توجه به فرسودگی شدید ناوگان، نوسازی 3000 دستگاه تا سرانجام سال 1400 امری اجتناب ناپذیراست.

وی با بیان اینکه تهران به 250 کیلومتر دیگر مترو احتیاج دارد، ادامه داد: ساخت 250 کیلومتر مترو و تامین 1500 واگن برای خطوط متروی تهران 250 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و نکته اینجاست چنانچه به مترو توجه نگردد در آینده ای نه چندان دور، مترو را نیز مانند اتوبوسرانی باید تعطیل کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه رقم دقیق بدهی دولت به شهرداری تهران باید توسط نهاد های ذیربط آنالیز گردد توضیح داد: اگر بخواهیم از زاویه عدم تحقق بودجه سالانه در 10 سال گذشته به آن نگاه کنیم باید سالی 8 تا 10 هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی در مترو واتوبوسرانی صورت میگرفت که عملا چیزی حدود 1000 میلیارد تومان از سوی شهرداری و 100 تا 200 میلیارد و به اندازه یک دهم احتیاج شهر را محقق نموده ایم.

هاشمی ادامه داد: حمل و نقل عمومی حق مردم به ویژه قشر متوسط جامعه است و طی دو سال گذشته بودجه شهرداری 1500 میلیارد تومان در شرکت بهره برداری متروی تهران و 1400 میلیارد تومان برای نگهداشت شهر به اتوبوسرانی تخصیص داده شده و همین طور مبلغ 2000 میلیارد تومان هم به وسیله اوراق مشارکت و منابع خود در بحث احداث تونل و توسعه مترو هزینه نموده، ولی ببینیم دولت چقدر یاری نموده؟ در سال قبل چیزی حدود 50 تا 70 میلیارد تومان یارانه بلیط مترو دریافت نموده ایم و سوال من این است آیا این رقم در مقابل 3000 میلیارد تومان هزینه کرد شهرداری تهران عددی است؟

معاون شهردار تهران در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: در حوزه عمرانی مترو در سال گذشته و در لایحه بودجه سال آینده 62 میلیارد تومان لحاظ شده که من از نماینده دولت سوال میکنم؟ با این بودجه چند متر، مترو می توان ساخت؟ این درحالیست که در بودجه شهرداری تهران 7200 میلیارد تومان اعتبار برای عمران مترو لحاظ شده است. این میزان حمایت های شهرداری و دولت را مردم مقایسه خواهند کرد، شهرداری تهران حداقل به بیش از 50 درصد از تعهدات خودش در حوزه حمل و نقل عمومی عمل نموده است.

وی با انتقاد از توجه دولت ها به حمل ونقل عمومی در کلانشهر ها بویژه کلانشهر تهران طی 10 سال اخیر گفت: در حوزه عمرانی مترو در سال گذشته و درلایحه بودجه سال آینده 62 میلیارد تومان لحاظ شده که تنها برای ساخت 48 متر، مترو کافی است.

معاون شهردار تهران گفت: در یکسال گذشته حداقل 50 مکاتبه و جلسه حضوری به منظور پیگیری مطالبات در این حوزه داشتیم. گرچه واقف هستیم که بدترین سال تحریم و شرایط سخت کرونا را می گذرانیم؛ اما باید در نظر داشت علاوه بر اینکه درآمد های شهرداری نیز کم شده، هزینه های ما هم افزایش یافته است. معتقدم دولت هیچ یاریی در حوزه توسعه و نوسازی حمل و نقل و ترافیک به شهر تهران ننموده است، دولت ها حمل و نقل را رها کردند و مجلس هم در دو دوره قبل در این حوزه خوب نظارت ننموده است.

وی در ادامه به قانون جرایم هدایت و رانندگی اشاره نمود و گفت: برابر (ماده 23) این قانون 60 درصد از مبالغ جرایم متعلق به شهرداری ها است بر این اساس در سال گذشته می بایست 1000 میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی دریافت می کردیم که تا این لحظه حدود 60 تا 70 میلیارد تومان دریافت کردیم که آن هم بخشی بصورت غیر نقد بوده است. پیش بینی ما این است که قریب به 1800 میلیارد تومان جریمه در امسال داشته باشیم و سهم تهران بالغ بر 1200 میلیارد تومان است که متاسفانه در لایحه پیشنهادی بودجه توجهی به آن نشده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در سال 99، ریالی بابت یارانه بلیت از سوی دولت به شهرداری تهران پرداخت نشده است. توضیح داد: نیت از گفتن این صحبت ها گله گذاری نیست، اما معتقدم باید در کنار هم و با هم موارد را جلو ببریم، ولیکن اگر واقعیت ها بازگو نگردد و انتظارات روی هم انباشته گردد به مردم جفا نموده ایم.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل و نقل، ترافیک شهرداری تهران؛ هاشمی در سرانجام اظهار کرد: گرچه زحمات این دولت قابل تقدیر است، ولی عقب ماندگی گذشته را با این ارقام نمی توان جبران کرد، بطور مثال دولت در لایحه بودجه سال 1400 یارانه بلیت را 1000 میلیارد تومان اعلام نموده، ولی احتیاج فعلی شهر تهران 3000 میلیارد تومان است که این سهم دولت است و اگر بخواهیم سهم مردم را هم بین شهرداری و دولت تقسیم کنیم، سهم دولت 4500 میلیارد تومان خواهد بود. اگر بخواهم واضح بگویم با این ارقام نمی توانیم حمل و نقل عمومی که طی 10 سال از آن غفلت کردیم را سامان بخشیم.

منبع: فرارو
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 868

به "تعطیلی اتوبوس و مترو در صورت تدوام بی توجهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی اتوبوس و مترو در صورت تدوام بی توجهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید