تمیز کردن گاز استیل با چند ترفند ساده

به گزارش بازی ناتمام، یکی از مهم ترین موارد در نظافت وسایل آشپزخانه، تمیز کردن اجاق گاز است. اغلب این کار به سادگی و با یاری مایع ظرف شویی یا کمی پودر شوینده و آب قابل انجام است. شما می توانید اسفنج یا اسکاچی را در این محلول کف آلود غوطه ور کنید و روی گاز بکشید. اما گاهی هم لکه ها به این سادگی ها پاک نمی شوند.

تمیز کردن گاز استیل با چند ترفند ساده

روش معمول تمیز کردن گاز استیل برای ازبین بردن لکه های سطحی

1. تمیز کردن گاز استیل با آب و مایع ظرف شویی

دو یا سه فنجان آب گرم را در ظرفی بریزید و چند قطره مایع ظرف شویی به آن اضافه کنید. اسفنج یا اسکاچی را در آن غوطه ور کنید و سپس آن را هم سو با شیارهای سطح گاز، به آرامی حرکت دهید.

  • منظور از شیارهای سطح گاز استیل، جهت گیری رگه هایی است که روی سطح وجود دارند. اگر از نزدیک و با دقت به سطح گاز نگاه کنید، می توانید این شیارها را تشخیص دهید. جهت گیری شیارها ممکن است از بالا به پایین، از چپ به راست یا به صورت مورب باشد؛
  • تهیهٔ محلول آب و مایع ظرف شویی برای تمیز کردن گاز استیل احتیاج به اندازه گیری خاصی ندارد؛ شما می توانید میزان مایع ظرف شویی یا آب مورداستفاده را بنا به صلاحدید خودتان معین کنید. فقط در نظر داشته باشید که آب باید گرم و کف آلود باشد.

2. خشک کردن سطح اجاق گاز

پس از آنکه تمیزکاری سطح گاز تمام شد، نوبت به خشک کردن آن می رسد. شما می توانید این کار را با یاری پارچه ٔ کتان یا اسفنج انجام دهید. درهنگام خشک کردن نیز پارچه یا اسفنج را هم سو با شیارهای سطح گاز حرکت دهید.

3. حفظ درخشندگی سطح گاز

اگر می خواهید ظاهر گاز استیل تان پس از تمیز و خشک شدن، براق و نو به نظر برسد، از جلادهنده بهره ببرید. جلادهنده های مخصوص گازهای استیل، روغن لیمو و اسپری های سیلیکونی مواردی هستند که می توانید از آنها برای درخشندگی گازتان بهره ببرید. پارچه ٔ کتان و بدون پُرزی بردارید و آن را به جلادهنده آغشته کنید و هم سو با شیارها روی سطح گاز بکشید. از پارچهٔ بدون پُرز دیگری هم برای خشک کردن جلادهنده بهره ببرید.

  • بعضی از لکه برهای مخصوص گاز دومنظوره هستند: یعنی هم تمیز می نمایند و هم ظاهری براق به گاز می دهند. می توانید به جای لکه برهای معمولی از این محصولات بهره ببرید.
  • لکه برها بسته به نوع کارکردشان، دستورالعمل های متفاوتی برای محافظت از گاز دارند؛ پس قبل از استفاده، دستورالعمل آنها را به دقت مطالعه کنید.
  • البته طرز استفاده از بیشتر برندها به این صورت است که نازل ظرف یا بطری را نزدیک سطح گاز قرار می دهید، دستهٔ اسپری آن را چند بار فشار می دهید و با پارچه اقدام به تمیز کردن گاز استیل می کنید.

تمیز کردن گاز استیل برای ازبین بردن لکه های قدیمی و سرسخت

1. راهنمای استفاده از گاز استیل را مطالعه کنید

پیش از آنکه اقدام به خریدن لکه بر یا تهیهٔ محلول برای تمیز کردن گاز استیل کنید، راهنمای استفاده از گاز را مطالعه کنید. بعضی از فراورینمایندگان محصولاتی را در این راهنما معین و توصیه نموده اند که بهتر است برای تمیز کردن گاز استیل خود از آنها بهره ببرید. به علاوه ممکن است که در این راهنما، دستورالعمل هایی برای برطرف بعضی از دردسرهای پاکیزگی، مثل لکه های بسیار چسبنده یا تغییر رنگ گاز، پیدا کنید.

2. استفاده از ترکیب آب و شوینده ای با قدرت پاک نمایندگی ملایم

چند قطره از شوینده ای ملایم را به دو یا سه فنجان آب گرم اضافه کنید. شما می توانید به جای استفاده از شویندهٔ مایع از پودرهای شوینده یاری بگیرید؛ در این صورت چند قاشق غذاخوری از پودر شوینده را به آب اضافه کنید. اسکاچی نایلونی را در آب کف آلود غوطه ور کنید و آن را هم سو با شیارها روی سطح گاز بکشید. برای ممانعت از به جاماندن لک آب، با حوله سطح گاز را خشک کنید.

3. تمیز کردن گاز استیل با ترکیب جوش شیرین

مقدار برابر از جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی خمیرمانند درست گردد. کمی از ترکیب را روی بُرسی نرم یا پارچه ٔ کتان بریزید و با استفاده از آن، محلول را هم سو با شیارهای سطح گاز روی لکه بکشید.

  • برای پاک کردن خمیر جوش شیرین از سطح گاز، از پارچه یا اسفنج آغشته به آب گرم بهره ببرید. از قلم نیاندازید که هم سو با شیارهای سطح گاز حرکت کنید.

4. تمیز کردن گاز استیل با ترکیب روغن و سرکه

سرکه را در بطری اسپری بریزید و سطح گاز را کاملا به آن آغشته کنید. با پارچه ای نرم یا اسفنج، هم سو با شیارها روی سطح گاز بکشید و سرکه را پاک کنید. پارچهٔ نرمی را به اندکی روغن آشپزی آغشته کنید و هم سو با شیارها روی سطح گاز بکشید. با این روش تقریبا هر لکه ای به سرعت از روی گاز استیل شما پاک می گردد.

  • بگذارید روغن چند دقیقه ای روی سطح گاز بماند. سپس با دستمال کاغذی آن را پاک کنید؛
  • بنا به صلاحدید خودتان می توانید از روغن طبیعی، روغن زیتون یا هر روغن دیگری بهره ببرید؛
  • از سرکهٔ سفید یا سرکه های مخصوص لکه بری بهره ببرید.

5. استفاده از لکه بر مخصوص گاز

اگر بعد از تمیز کردن گاز استیل با روش های مذکور، هنوز آثار لکه ها قابل مشاهده بود، می توانید از لکه برهای مخصوص گاز بهره ببرید.

فراورینمایندگان هریک از این لکه برها، فرمول و شیوهٔ خاصی برای فراوری محصولات شان دارند؛ به همین خاطر ممکن است طریقهٔ استفادهٔ صحیح هر کدام از شوینده ها با دیگری متفاوت باشد. توصیه می گردد که قبل از مصرف، راهنمای استفاده از محصول را به دقت مطالعه کنید.

البته در بیشتر موارد، روش استفاده به این صورت است که کمی از لکه بر را روی سطح گاز اسپری می کنید و سپس آن را با پارچه یا اسفنج نم دار پاک می کنید.

نکات ایمنی برای تمیز کردن گاز استیل

1. پیش از تمیز کردن گاز استیل، منتظر بمانید تا کاملا خنک گردد

اگر گاز درحین تمیز کردن داغ باشد، ممکن است دچار سوختگی شوید. به علاوه احتمال تبخیر لکه بر یا ترکیبی که برای تمیز کردن گاز استیل از آن استفاده می کنید نیز وجود دارد. این مسئله می تواند باعث ناراحتی چشم ها یا پوست شما گردد.

  • خاموش بودن گاز به معنای خنک بودن آن نیست. برای اطمینان از خنک بودن گاز دست تان را به سطح آن نزدیک کنید.
  • راه حل دیگر این است که چند قطره آب روی سطح گاز بچکانید. جلزوولز کردن قطره های آب به معنای داغ بودن گاز است.

2. از ترکیباتی با خاصیت سایندگی استفاده نکنید

مواد شویندهٔ شیمیایی یا فرمول های حاوی کلریدها (بروم، ید، کلر، فلوئور و …) می توانند به سطح گاز استیل آسیب بزنند. به همین صورت، مواد شویندهٔ حاوی الکل، تینر (فرآورده های نفت خام) و آمونیاک نیز می توانند باعث زنگ زدگی و خوردگی سطح گاز شوند.

برای اینکه از این حیث به مسئله ای برنخورید، حتما پیش از خرید لکه بر موردنظر، جدول ترکیبات آن را آنالیز کنید.

  • اگر از آسیب زا بودن لکه بر یا مادهٔ شوینده برای سطح گاز اطمینان ندارید، کمی از آن را به نقطه ای از گاز که در دید نیست بزنید و یک تا دو روز صبر کنید. بعد از آن اگر مسئله ای پیش نیامده بود، می توانید از لکه بر برای تمیز کردن گاز استیل بهره ببرید؛
  • از مواد شویندهٔ حاوی زِبره (زِبره، به انگلیسی grit؛ به ذرات مواد سخت ازجمله چدن و کوارتز و فولاد سخت گفته می گردد) استفاده نکنید.

3. از پارچه یا دستمال میکروفایبر بهره ببرید

برای تمیز کردن گاز استیل از سیم ظرف شویی یا برس های سیمی استفاده نکنید. این وسایل سطح گاز را خش می اندازند. بهتر است که به جای آنها از دستمال میکروفایبر بهره ببرید. این دستمال ها مختص تمیزکاری هستند و با استفاده از آنها می توانید حتی سخت ترین لکه ها را نیز پاک کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 740

به "تمیز کردن گاز استیل با چند ترفند ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمیز کردن گاز استیل با چند ترفند ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید