جنبش وجوش و موضع گیری های انتخاباتی تشکل های سیاسی عراق

به گزارش بازی ناتمام، از زمانی که دهم اکتبر به عنوان موعد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق مشخص شده است جنبش و جوش تشکلات سیاسی در این کشور هم بیشتر شده و همه گروه های سیاسی کوشش می نمایند که حضور قوی در عرصه انتخابات داشته باشند.

جنبش وجوش و موضع گیری های انتخاباتی تشکل های سیاسی عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از بغداد الیوم، طعمه عبدالله عضو فراکسیون مجلسی حزب دموکرات کردستان عراق تأکید کرد: مجلس نمایندگان به عنوان بالاترین نهاد قانونگذاری در کشور، انحلال خودش در هفتم اکتبر آینده یعنی سه روز قبل از برگزاری انتخابات را تصویب نموده است. بنابراین در حال حاضر توپ در زمین دولت است. زیرا انحلال مجلس مشروط به برگزاری انتخابات مجلسی در زمان معین شده است.

طعمه عبدالله تأکید کرد: برگزاری انتخابات از نظر فنی سخت و بسیار پیچیده است.

عضو فراکسیون حزب دمکرات کردستان عراق در مجلس عراق در سرانجام با تأکید بر حمایت از برگزاری انتخابات برای عبور از بحران ها ابراز امیدواری کرد انتخابات در زمان معین شده برگزار گردد.

ائتلاف نصر: تفاهمات هست اما هنوز از ائتلاف بندی خبری نیست

این در حالی است که آیات مظفر نوری سخنگوی ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر اسبق عراق از ادامه تبادل نظر میان گروه های سیاسی درباره تشکیل ائتلاف های انتخاباتی اطلاع داد و گفت: تا به امروز تفاهمات میان گروه های سیاسی صورت گرفته و به مرحله ائتلافات نرسیده است این معمولا در لحظات آخر رخ می دهد و در این لحظات همه چیز قابل انتظار است.

وی اضافه نمود: تا به امروز فقط تبادل نظر و تفاهمات به ویژه میان گروه های سیاسی با رویکرد واحد، جریان داشته است.

مظفر نوری تاکید نمود: ائتلاف نصر تفاهماتی با بعضی گروه های سیاسی دارد و تبادل نظرها ادامه دارد.

تاکید بر ورود یکپارچه ائتلاف فتح به انتخابات

از سوی دیگر نعیم العبودی نماینده وابسته به فراکسیون صادقون در مجلس عراق ضمن تاکید بر یکپارچگی ائتلاف فتح هرگونه تشتت در این ائتلاف را رد کرد و گفت که این ائتلاف به شکل یکپارچه و متحد در انتخابات وارد خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: بعضی شخصیت های سنی به ائتلاف فتح ملحق خواهند شد.

استراتژی جدید حزب دموکرات کردستان عراق برای ائتلاف انتخاباتی

از سوی دیگر هوار محمد عضو حزب دمکرات کردستان عراق تأکید کرد این حزب ابتکاری را از جریان های صدر و حکمت برای تشکیل یک ائتلاف انتخاباتی با هدف حضور در انتخابات آینده دریافت نموده است.

وی در این باره گفت: پس از اینکه امیدهایمان را برای تشکیل ائتلاف در اقلیم کردستان عراق از دست دادیم ابتکارهایی را برای تشکیل ائتلاف از بعضی از جریانات عراقی مانند جریان حکمت و جریان صدر دریافت کردیم.

هوار محمد اضافه نمود: استراتژی جدید حزب دمکرات کردستان عراق، ائتلاف با احزاب یا جریاناتی است که تجربه شکست خورده ای در تعامل با آنها نداشته باشد تا بدین ترتیب به نتایج بهتری دست یابد. بنابراین زمانی که جریان صدر پیشنهاد ائتلاف را مطرح کردند در رهبری حزب دمکرات، این موضوع را به بحث گذاشتیم و تبادل نظرهای طولانی درباره این موضوع بین طرفین انجام شد.

این عضو ارشد حزب دمکرات توضیح داد که حزب متبوعش کلیه زمینه سازی های لازم برای ورود به انتخابات مجلس عراق را انجام داده است و حزب دمکرات کردستان عراق اولین حزبی بوده است که ابتکارهایی را برای تشکیل ائتلاف هایی در سطح اقلیم کردستان با هدف حضور در انتخابات مجلسی عراق ارائه نموده است. اما متأسفانه پاسخ مطلوبی به این درخواست داده نشد و همه جریانات درباره آن تشکیل جلسه ندادند.

برگزاری حتمی و غیرقابل تغییر انتخابات مجلسی عراق

همزمان کمیساریای عالی انتخابات عراق تأکید کرد برگزاری انتخابات مجلسی این کشور در دهم اکتبر آینده حتمی و غیر قابل تغییر است.

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد: بر عمل به مسئولیت های محوله در زمینه برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و سالم مورد قبول و رضایت رأی دهندگان و جامعه جهانی تأکید داریم.

در بیانیه کمیساریای عالی انتخابات آمده است: 253 حزب سیاسی مجوز تأسیس دریافت نموده اند و تعداد درخواست های ثبت احزاب در حال تأسیس به 63 مورد رسیده است و شمار درخواست های احزابی که تمایلشان به مشارکت در انتخابات را اعلام نموده اند به 118 مورد رسیده است.

این کمیسیون اعلام کرد: 11 ائتلاف از مجموع 32 ائتلاف سیاسی تأیید شده به همراه 12 ائتلاف در حال ثبت، تمایلشان را برای شرکت در انتخابات اعلام نموده اند.

یادآور می گردد اخیرا به طور مکرر اخباری مبنی بر درخواست تعویق انتخابات عراق مطرح می گردد. این در حالی است که کمیساریای عالی انتخابات اخبار مذکور مبنی بر کوشش های سیاسی برای تعویق در انتخابات مذکور را رد نموده است.

جمانه الغلای سخنگوی کمیسیون اخیرا در اظهاراتی اعلام نموده است: انتخابات در زمان معین شده یعنی 10 اکتبر برگزار خواهد شد و تعویق در برگزاری آن مطرح نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1094

به "جنبش وجوش و موضع گیری های انتخاباتی تشکل های سیاسی عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبش وجوش و موضع گیری های انتخاباتی تشکل های سیاسی عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید