خبرنگاران بگذاریم خاطرات خانه نشینی در دوران بیماری برای همه ما شیرین تر گردد

به گزارش بازی ناتمام، تهران - خبرنگاران - شاعر نام آشنای کشورمان که همه ما او را با شعر صد دانه یاقوت به خاطر می آوریم معتقد است: فرصت خوبی پیش آمده که بنشینیم کنار بچه ها و در جبران روزهایی که کمتر فرصت می کردیم برای آنها قصه بخوانیم، در شادی آنها شریک شویم.

خبرنگاران بگذاریم خاطرات خانه نشینی در دوران بیماری برای همه ما شیرین تر گردد

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

شیوع ویروس کرونا تجربه متفاوتی از زیست و زندگی را برای انسان های سراسر دنیا به وجود آورده است. تجربه ای که این روزها از آن به عنوان قرنطینه خانگی یاد می گردد.

به گفته کارشناسان امر درمان در جهت مبارزه با این ویروس یعنی کادر درمان، پرشکان و پرستاران متعهدی که با تعبیر واژه ایثار و از جان گذشتگی به شکل خستگی ناپذیر در خط مقدم مبارزه در حال مجاهدتی بی مثال هستند؛ برای تحقق شعار شکست کرونا یکی از اصلی ترین مواردی که می تواند به قطع زنجیره شیوع این ویروس مرگ بار منتج گردد در خانه ماندن است.

تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری در کنار تعطیلی بسیاری دیگر از فعالیت هایی که زیست اجتماعی انسان ها را معنا می داد، اتفاقی است که طی بیش از یکی، دو ماهه اخیر جامعه ایران را همراه خود نموده است؛ به ویژه در این ایام که درحال سپری کردن روزهای نوروز باستانی 1399 هستیم. کوشش تمام آحاد جامعه برای تحقق شعار شکست دادن کرونا از یک سو و ازسوی دیگر برنامه ریزی مسئولان و دست اندرکاران کلان کشور در جهت متوقف کردن زنجیره شیوع کرونا و بازگشت فضای زیست اجتماعی به حالت عادی از مهم ترین اتفاقات و برنامه هایی است که در دستور کار تمامی مسئولان قرار گرفته است.

تردیدی در این مهم وجود ندارد که برای به بار نشستن کوشش مسئولان، اتحاد؛ همدلی و همراهی آحاد مردم از مهم ترین اتفاقاتی است که می تواند به تسریع قطع زنجیره شیوع کرونا و شکست دادن این ویروس مرگ بار در جامعه منتج گردد.

در راستای فعالیت تمام دست اندرکاران، برنامه ریزان و متولیان کلان بخش های مالی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه، اهالی فرهنگ و هنر از نویسندگان و شاعران گرفته تا مترجمان، منتقدان و پژوهشگران نیز دست در دست یکدیگر دادند تا با همراهی پویش های اجتماعی شکل گرفته در جهت شکست این ویروس هم سهم و دین خود را ادا نمایند و از دیگر روی همراهی خود با آحاد مردم جامعه را این بار در قامت و جبهه ای دیگر به اثبات رسانند.

اهالی فرهنگ و هنر با همراهی خانه کتاب به عنوان بازوی فرهنگی یار مهربان در حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه اندازی دو پویش #تندرست-باش-ای-ایران و #بهار-نزدیک-است؛ طی روزهای پایانی اسفندماه و آغاز تعطیلات نوروزی 1399 کوشش نموده اند تا با صحبت ها، پیغام ها و یا دل نوشته هایی علاوه بر ادای سهم خود در تحقق هرچه بیشتر دعوت مردم به خانه ماندن و گسترش و توسعه پویش های نام برده مشارکت هرچه بیشتر آحاد مردم را برای صرف فعل اتحاد و همدلی در جهت شکست دادن ویروس کرونا در کشور ادا نمایند.

یکی از این افراد مصطفی رحماندوست شاعر و منتقد ادبی نام آشنای کشورمان است که دامنه شهرت او مرزهای کشور را نیز درنوردیده است. رحماندوست با پیوستن به دو پویش #تندرست-باش-ای-ایران و #بهار-نزدیک-است؛ پیغام خود را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از یک سو و ازسوی دیگر در فضای مطبوعاتی منتشر نموده است. او در این پیغام آورده است:

بد است! کرونا آمد! کاش نمی آمد! امیدواریم همه باهم یاری کنیم بر کرونا پیروز شویم. می شویم... حتماً می شویم... سخت تر از اینها را تجربه کردیم اما الان فرصت خوبی پیش آمده که بنشینیم کنار بچه ها؛ جبران روزهایی که کمتر فرصت می کردیم برای آنها قصه بخوانیم؛ کاردستی برای مان درست نمایند و درنهایت شریک شویم در شادی بچه ها. از شرکت در بازی بچه ها بسیار لذت می برم. بچه ها کرونا را درنمی یابند و فقط خوش می گذرانند. بیایید بگذاریم تا خاطرات خوش گذرانی در دوران سختی و بیماری برای همه ما شیرین تر گردد.

مروری بر کارنامه فرهنگی رحماندوست

مصطفی رحماندوست که اغلب ما نام او را با شعر معروف صد دانه یاقوت به خاطر می آوریم متولد اول تیرماه 1329 در همدان؛ شاعر، نویسنده و مترجم کتاب های بچه ها و نوجوانان است.

رحماندوست پس از اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد و سپس به عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، مدیر مسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش آموز، سردبیر و پدیدآورنده سروش بچه ها و نوجوانان، سردبیر مجله شهرزاد قصه گو به فعالیت خود ادامه داد.

وی همچنین به مدت سه سال مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بود که بنابر گفته خودش، آغاز راه او برای انتقال ادبیات برگزیده بچه ها و نوجوانان ایران به زبان های دیگر بوده است.

وی پس از بازنشستگی از سمت های دولتی، مدیر گروه شکوفه (بخش بچه ها و نوجوانان) انتشارات امیرکبیر و مشاور رئیس کتابخانه ملی ایران شد و اقدام به تاسیس و راه اندازی پایگاه اینترنتی کتابخانه ملی کودک و نوجوان ایران کرد و توانست تا دهمین سال آغاز به کار این پایگاه متن کامل بیش از بیست و چهار هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان را برای پژوهشگران قابل دسترسی کند.

این شاعر نام آشنا همچنین یکی از اعضای اصلی داوران جشنواره بین المللی فیلم بچه ها و نوجوانان اصفهان و جشنواره بین المللی تئاتر بچه ها و نوجوانان است. رحماندوست عضو هیات های داوری کتاب سال، جشنواره های کتاب و مطبوعات بچه ها و عضو شورای موسیقی بچه ها و شورای کتاب کودک ایران نیز بوده است.

از این نویسنده و شاعر ایرانی، تا به امروز 314 اثر به صورت مجموعه شعر برای بچه ها و نوجوانان، تألیف و ترجمه داستان های بچه ها و نوجوانان و کتاب هایی درباره فنون قصه گویی و ادبیات بچه ها در ایران و دنیا منتشر شده است.

تیراژ کتاب های او به بیش از شش و نیم میلیون نسخه می رسد و بعضی از آثار او از جمله قصه دو لاک پشت تنها، بازی با انگشت ها، سه قدم دورتر شد از مادر، دو تا عروس، دو تا داماد و... به 13 زبان ترجمه شده است.

رحماندوست همچنین با انتشار بعضی از آثارش با یاری تسهیلات آسان نشر تحت عنوان عمومصطفی در آمریکا، امکان مطالعه، گوش دادن و خریدن کتاب هایش را برای بچه ها ایرانی خارج از کشور مهیا ساخت.

از جمله مهمترین و شناخته شده ترین کتاب های مصطفی رحماندوست می توان به آثاری چون فرهنگ آسان: دانشنامه ویژه بچه ها و نوجوانان؛ فوت کوزه گری: مجموعه ای ارزشمند از ضرب المثل های ایرانی؛ ترانههای نوازش؛ ترانه های نیایش؛ لالایی ها؛ مجموعه شعرهای قصه های پنج انگشت و بازی با انگشت ها که ریشه در ادبیات فولکلور ایران دارد؛ دوستی شیرین است؛ هیچانه ها؛ سفید بود، سفید تنها بود؛ ریشه ها در خاک، شاخه ها در باد؛ زیباتر از بهار و باغ مهربانی ها اشاره نمود.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 275

به "خبرنگاران بگذاریم خاطرات خانه نشینی در دوران بیماری برای همه ما شیرین تر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بگذاریم خاطرات خانه نشینی در دوران بیماری برای همه ما شیرین تر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید