دستگاه ثبت سیگنال های زیستی ساخته شد

به گزارش بازی ناتمام، محققان در اصفهان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری پیروز به طراحی و ساخت دستگاه ثبت سیگنال زیستی چهار کاناله بی سیم شدند.

دستگاه ثبت سیگنال های زیستی ساخته شد

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، از این دستگاه می توان برای ثبت و پردازش آنلاین سیگنال های الکتریکی مغز (EEG)، قلب (ECG)، چشم (EOG) استفاده کرد و دارای کاربردهای پژوهشی و تحقیقاتی در ثبت سیگنال زیستی است.

سیگنال ثبت شده در این دستگاه به صورت بی سیم به کامپیوتر ارسال و داده در نرم افزار MATLAB به صورت زمان حقیقی دریافت می شود. پژوهشگر می تواند به محتوای کانال ها دسترسی مستقیم داشته و پردازش­ های زمان حقیقی خود را اعمال کند.

با توجه به استفاده آسان از این دستگاه و در دسترس بودن آنلاین سیگنال و همچنین امکان اضافه کردن پردازش سیگنال و محیط کاربری توسط پژوهشگر، این دستگاه برای افرادی که قصد ساخت واسط مغز -کامپیوتر یا دستگاه های نوروفیدبک را دارند، مفید است. همچنین مسیرمطالعات علوم اعصاب و علوم شناختی یا تحقیقات کاربردی در حوزه پردازش سیگنال های زیستی با این دستگاه هموار می شود.

سیما سلطانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده این دستگاه گفت: محققان فعال در این شرکت همچنین پیروز به طراحی و ساخت دستگاه ثبت سیگنال الکتریکی چشم دو کاناله با کاربرد پژوهشی و تحقیقاتی شدند که از قابلیت ثبت حرکات چشم در دو راستای عمودی و افقی برخوردار است.

وی ادامه داد: این دستگاه به صورت پوشیدنی (هدبند و بی سیم) طراحی شده که ثبت سیگنال الکتریکی چشم را آسان می کند و سیگنال الکتریکی چشم ثبت شده توسط این دستگاه به صورت زمان حقیقی در نرم افزار MATLAB در اختیار محقق قرار می­ گیرد و امکان اعمال پردازش های زمان حقیقی برای وی فراهم می آورد.

طبق اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سلطانی با بیان اینکه این شرکت پنج سال پیش با هدف توسعه فناوری عصبی در سه حوزه تشخیصی، درمانی و توانبخشی شکل گرفته است، بیان نمود: این شرکت دانش بنیان با تکیه بر کادر فنی و علمی خود در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های ثبت سیگنال­های زیستی، سیستم های افزایش توانمندی عملکرد مغز، واسط های انسان -کامپیوتر و اجرای پروژه هایی درحوزه الکترونیک، مهندسی پزشکیو و پردازش سیگنال فعالیت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 187

به "دستگاه ثبت سیگنال های زیستی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه ثبت سیگنال های زیستی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید