روزنامه روس: جامعه آمریکا دچار دودستگی شده، ترامپ قصد تسلیم شدن ندارد

به گزارش بازی ناتمام، رأی دهندگان آمریکایی که بیشترین مشارکت در انتخابات طی 100 سال اخیر را داشتند، در انتخاب رئیس جمهوری آینده کشورشان دچار دودستگی جدی شده اند و هرچه اعلام نتیجه نهایی بیشتر طول بکشد، شکاف اجتماعی در آمریکا عمیق تر می شود.

روزنامه روس: جامعه آمریکا دچار دودستگی شده، ترامپ قصد تسلیم شدن ندارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: در ایالات متحده، آخرین آرای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در حال شمارش است، با این حال، به نظر می رسد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا با وجود شواهدی که گویای شکست وی است، قصد تسلیم شدن نداشته و بدون انتظار برای شمارش آرای نهایی، خود را برای اعتراض به پیروزی رقیب دموکرات خود جو بایدن، آماده کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

با توجه به معینات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می توان ادعا کرد که این انتخابات از لحاظ درجه دوقطبی شدن جامعه ایالات متحده، شدت مشاخصات انتخاباتی، تعداد توهین ها و اظهارات تند هریک از طرف های مخالف، کاملاً بی سابقه و منحصر به فرد بوده است.

جو متشنج حاکم بر انتخابات آمریکا با فرایند رو به افزایش آلودگی به ویروس کرونا، که صدمات عظیمی به این کشور وارد کرده، تشدید شده است. از زمان آغاز این همه گیری تا به امروز، بیش از 9.5 میلیون مورد عفونت در ایالات متحده شناسایی شده است. طبق گزارش رویترز، فقط در تاریخ سوم نوامبر (روز انتخابات عمومی)، بیش از 102 هزار نفر آلوده شدند، با وجود این، میزان مشارکت مردمی در انتخابات بیشترین میزان آن در طول بیش از 100 سال گذشته در این کشور بود.

طبق اطلاعات دانشگاه فلوریدا، 160 میلیون نفر از مردم ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشارکت داشتند، از این تعداد، حدود 100 میلیون نفر از طریق پست رأی دادند که در دوره رأی گیری زودهنگام، این رقم هم به یک رکورد تبدیل شده است.

در شرایط بحرانی مردم آمریکا به انتخابات اهمیت بیشتری می دهند

به گفته کارشناسان، همه اینها گواه بر این واقعیت است که ایالات متحده در یک بحران جدی سیاسی اجتماعی قرار گرفته است، برای اینکه زمانی که ثبات سیاسی و اجتماعی نسبی در ایالات متحده حاکم باشد، میزان مشارکت شهفرایندان در انتخابات کم رنگ تر می شود و بسکمک از مردم به این مشاخصات سیاسی توجه زیادی ندارند، ولی به عکس، وقتی کشور با بحران روبرو و متزلزل می شود، انتخابات اهمیت بیشتری پیدا می کند.

تعلیق اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد که جامعه آمریکایی تا چه اندازه پراکنده و دچار شکاف شده است. طرفداران دونالد ترامپ جمهوری خواه، عمدتاً ساکنان ایالاتی هستند که در مرکز کشور واقع شده اند و مردم آنها با مجتمع های کشت و صنعت ذرت و صنایع فولاد و نفت آمریکا مرتبط هستند. از نظر آنها، چهل و پنجمین رئیس جمهور دنبال کننده خط مشی بازگشت به عرصه شکوفایی تولید داخلی و مشاغل به ایالات متحده است و خواستار ادامه ریاست جمهوری وی هستند.

در حالی که رأی دهندگان به جوزف بایدن دموکرات، ساکنین بسکمک از ایالت های سواحل شرقی و غربی آمریکا و همچنین یک قشر نسبتاً قدرتمندی از دریافت کنندگان کمک های اجتماعی در این کشور هستند. به عقیده این افراد، سیاست ترامپ به معنای زوال شرایط اجتماعی آمریکاست و رأی دادن به بایدن، تلاشی برای آموختن این درس است که قدرت مردم از کاخ سفید بالاتر است.

دو قشر کاملاً متفاوت از جامعه آمریکا به بایدن و ترامپ رأی داده اند

محورهای گسل در جامعه آمریکا، نه تنها در عرصه جغرافیایی این کشور، بلکه در سطح اجتماعی، نژادی، قومی و حتی جنسیتی نیز کاملاً قابل مشاهده و شاخص است. اگر ترامپ انتخاب شهفرایندان سفیدپوست میانسال است که در حومه شهرها و مناطق روستایی زندگی می کنند که از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردارند، این کنندگان اقشار دارای درآمد پایین و متوسط و به طور کلی طبقه متوسط جامعه آمریکا، ساکنان کلان شهرهای لیبرال و اصلاح طلبان اجتماعی هستند که به جو بایدن رأی داده اند. این گروه شامل افراد جوان، روشنفکر و طبقه متوسط تحصیل کرده و البته بخش عمده ای از آمریکایی های غیرسفیدپوست هستند.

اختلافات بین نامزدهای پست ریاست جمهوری در فضایی به عنوان سیاست اقتصادی اجتماعی نیز نهفته است. ترامپ از اقتصادیات کم و مداخله متوسط دولت در اقتصاد حمایت می کند، در حالی که بایدن قصد دارد اقتصادیات شرکت ها و افراد ثروتمند را افزایش دهد، حداقل دستمزد را افزایش و مراقبت های بهداشتی را در دسترس همگان قرار دهد. اولویت وی، اقتصاد فاقد کربن تا سال 2050 است.

در شرایط دودستگی شدید اجتماعی و عدم اطمینان از نتیجه انتخابات، تعدادی از سازمان های غیردولتی، هر دو طرف را به خویشتنداری فرا می خوانند و از گزارش تخلفات انتخاباتی بدون مدارک مستدل خودداری می کنند. مدافعان حقوق بشر در مؤسسه خانه آزادی ( Freedom House ) هم از مردم خواسته اند که در جریان شمارش آرای انتخاباتی از فرمول بندی ای که ممکن است تردیدهای بی پایه و اساس در خصوص مآغازیت انتخابات را به وجود می آورد و منجر به ایجاد خشونت می شود، خودداری کنند، البته این در حالی است که آمریکایی ها، از هر دو طرف رقیب، از همان روز انتخابات به خیابان ها آمدند تا علیه نتایج انتخابات شورش کنند.

داغ ترین شرایط در واشنگتن دی.سی. مشاهده شده، جایی که همان طور که معلوم است، رئیس جمهور فعلی اصلاً مورد پسند مردم نیست و 92.2 از رأی دهندگان این شهر به جو بایدن رأی دادند و تنها 5.6 درصد ساکنین واشنگتن به ترامپ رأی دادند و هرچه شمارش آرا بیشتر طول بکشد، شکاف اجتماعی و فعالیت های خیابانی افزایش خواهد یافت.

و اگر پفراینده انتخابات به دیوان عالی ایالات متحده برسد، ممکن است این فرایند باز هم به تأخیر بیفتد و این به معنای آن است که تا معین شدن نتیجه اصلی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هنوز راه درازی باقی است و نتیجه آن هرچه باشد، عواقب آن در تعمیق شکاف جامعه و سیاست آمریکا برای مدت زمان طولانی همچنان احساس خواهد شد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 789

به "روزنامه روس: جامعه آمریکا دچار دودستگی شده، ترامپ قصد تسلیم شدن ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه روس: جامعه آمریکا دچار دودستگی شده، ترامپ قصد تسلیم شدن ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید