سرنوشت پمپ بنزین تاریخی تهران در دروازه دولت

به گزارش بازی ناتمام، پمپ بنزین دروازه دولت یکی از قدیمی ترین عمارت های پمپ بنزین ایران و شهر تهران است.

سرنوشت پمپ بنزین تاریخی تهران در دروازه دولت

اولین صندلی در تقاطع خیابان ولیعصر و مولوی تخریب، سومین صندلی به نام پمپ بنزین ری با توجه به ثبت در لیست آثار ملی شبانه تخریب و چهارمین صندلی در خیابان 15 خرداد به صورت ناشیانه بازسازی شده است که خوشبختانه تا به امروز تخریب کامل نشده است.

اکبر نعمت الهی مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت درباره سرنوشت پمپ تعداده 6 ؛ پمپ بنزین تاریخی تهران در دروازه دولت گفت: این پمپ بنزین تبدیل به موزه پمپ بنزین دروازه دولت می شود. پمپ بنزین دروازه دولت سومین صندلی عرضه سوخت در تهران و یکی از معدود صندلی های به جا مانده از نسل پمپ بنزین های نخستین در کشور است.

وی افزود: صندلی تعداده 6 تهران که ساخت آن به دهه 1310 خورشیدی بازمی شود، در مردادماه سال 96 به تعداده 31711 در لیست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسیده است و به زودی در معرض نمایش عموم قرار می گیرد.

به گفته نعمت الهی، معرفی تاریخ صندلی های توزیع سوخت در کشور، نمایش اشیاء و اسناد مرتبط با چرخه تحول پخش فرآورده های نفتی از ابتدا تا کنون، شیوه بارگیری، حمل و تخلیه سوخت در صندلی های عرضه و… از اهداف تعریف شده برای این موزه به تعداد می رود.

بنای پمپ بنزین دروازه دولت در کل آجری و نمای آن به صورت طاق هایی با کاشی کاری های هفت رنگ فیروزه ای است، طاق های قوس دار با کاشی کاری های نفیس، قاب های دور هر طاق به صورت نقش گره بود که با طرح های اسلیمی تزیین شده که از فضای سوختگیری تفکیک شده و دیوارهای داخلی با اندود گچ پوشانده شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1242

به "سرنوشت پمپ بنزین تاریخی تهران در دروازه دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت پمپ بنزین تاریخی تهران در دروازه دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید