سیاح: دولت با ثروتمندان برای اخذ مالیات تعارف دارد! ، هزینه های دولتی شفاف نیست

به گزارش بازی ناتمام، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اقتصادیات بر ثروت و اقتصادیات بر فعالیت های رقیب تولید نظیر سوداگری های نامولد، می تواند تاحد قابل توجهی کسری بودجه را تأمین کند.

سیاح: دولت با ثروتمندان برای اخذ مالیات تعارف دارد! ، هزینه های دولتی شفاف نیست

سید امیر سیاح؛ کارشناس مسائل اقتصادی و مدیر گروه اقتصادی شبکه یک صدا و سیما در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران با اشاره به نقش برجسته اخذ اقتصادیات برای جبران کسری بودجه 1400 گفت: به نظر می رسد به دلیل آن که دولت برای اخذ اقتصادیات از اقشار پر درآمد با این قشر تعارف دارد، فرآیند اخد اقتصادیات از این افراد به درستی انجام نمی گیرد. از طرفی دیگر به دلیل عدم شفافیت هزینه های دولت، اقتصادیات دهندگان با رغبت اقتصادیت خود را پرداخت نمی کنند.

وی اضافه کرد: اگر هزینه های دولت خصوصاً حقوق و مزایای کارکنان و مدیران شفاف باشد و تمرکز هزینه ها بر محرومیت زدایی، آموزش، ارتقای امنیت و افزایش سطح بهداشت باشد، طبعاً مودیان اقتصادیاتی با میل و رغبت بیشتری برای تأمین بودجه دولت اقدام خواهند کرد.

ضرورت اخذ اقتصادیات از فعالیت های رقیب تولید

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از شیوه نامه های معافیت اقتصادیاتی گفت: در کشور ما نه تنها ثروتمندان اقتصادیات پرداخت نمی کنند، بلکه بسیاری از فعالیت های نامولد رقیب تولید هم، از پرداخت اقتصادیات معاف هستند. در حالی که اقتصادیات بر ثروت و اقتصادیات بر فعالیت های رقیب تولید نظیر سوداگری های نامولد می تواند تا حد قابل توجهی کسری بودجه را تأمین و التهاب بازارها را رفع کند.

سیاح با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر مجلس بر بودجه شرکت های دولتی گفت: در وهله اول مجلس باید دولت را ملزم به اجرای ماده29 قانون برنامه ششم توسعه کند و بر اساس این قانون شرایط حقوق و مزایای کارمندان و مدیران تعیین شود. همچنین کننده ها نیز باید نسبت به شرایط حقوق و مزایای خود شفاف سازی کنند تا دولت به شفاف سازی در این حوزه ترغیب شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 934

به "سیاح: دولت با ثروتمندان برای اخذ مالیات تعارف دارد! ، هزینه های دولتی شفاف نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاح: دولت با ثروتمندان برای اخذ مالیات تعارف دارد! ، هزینه های دولتی شفاف نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید