فرایند شیوع ویروس کرونا در 3 استان افزایشی است

به گزارش بازی ناتمام، جان بابایی گفت: شیوع ویروس کرونا در 3 استان مازندران، خراسان رضوی و فارس فرایند افزایشی دارد.

فرایند شیوع ویروس کرونا در 3 استان افزایشی است

به گزارش خبرنگار قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه اجلاس مجازی روسای دانشگاه های علوم پزشکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بعضی استان ها مانند آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان، کرمانشاه و کردستان که فرایند افزایشی داشتیم اکنون نگرانی ما حداقلی است. در استان هایی مانند خراسان رضوی، فارس و مازندران فرایند افزایشی کرونا را داریم و نمی دانیم چه اتفاقی پیش خواهد آمد؛ شرایط به رفتار مردم بستگی دارد.

او با بیان اینکه بعضی استان ها کمتر از 50 درصد جمعیت ماسک می زنند، تاکید نمود: اگر مردم رعایت ننمایند نمی توانیم پیش بینی کنیم که بیماری به چه شکلی خواهد شد، البته حتی در استان هایی که فرایند افزایشی داریم مسئله ای از نظر تخت های بستری وجود ندارد، اما باید توجه داشت که تعداد تخت های بستری محدودیت دارد و مردم باید رعایت نمایند.

جان بابایی ادامه داد: تجربه پزشکان و پرستاران در روبرو با بیماری کرونا بسیار بالاتر رفته است. باوجود اینکه آمار بستری های بیمارستانی افزایش داشته، اما میزان مرگ و میر افزایش نیافته و همه این ها نتیجه زحمات خستگی ناپذیر کادر درمان بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هدف اصلی ما کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا است چرا که اثرات جبران ناپذیری بر جامعه تحمیل خواهد نمود.از مردم درخواست می کنیم که نکات بهداشتی را رعایت نمایند تا ورودی بیمارستان ها کاهش پیدا کند. با یاری های دولت در ایجاد تخت های مراقبت ویژه، اقدام خوبی اجرا شده است؛ همچنین شرکت های دانش بنیان برای تامین تجهیزات پزشکی پای کار آمده اند.

جانبابایی توضیح داد: در تلاشیم ذخیره نیروی انسانی را آزاد کنیم و با همراهی و همکاری معاونت آموزشی به زودی در همه رده ها نیرو های لازم به مراکز درمانی بفرایند و شاهد اثرات فرسایشی در کادر درمان نباشیم.

او درباره شرایط بیمارستان های تهران گفت: همه بیمارستان های تهران در حال آماده باش هستند و اگر لازم باشد ظرفیت همه بیمارستان ها، حتی بخش خصوصی را به سمت کرونا سوق خواهیم داد تا بیمارانی که تمایل دارند از بیمه تکمیلی خود استفاده و در بخش خصوصی بستری شوند به وسیله ستاد راهنمایی عملیات وزارت بهداشت، بیماران کرونایی را منتقل کنیم، در این صورت بیماران از بیمارستان های خصوصی مورد تایید، استفاده خواهند کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ما نمی توانیم هر نیرویی را در بخش کرونا به کار بگیریم، براین اساس دستورالعمل جدیدی را آماده نموده ایم که به امضای وزیر بهداشت رسیده و معاون آموزشی وزارت بهداشت برای اجرای این دستورالعمل به ما یاری خواهد نمود.

او ادامه داد: این دستورالعمل برای همه استان ها یاری نماینده خواهد بود تا بتوانند متخصص و کادر پرستاری مورد احتیاج خود را جذب نمایند چرا که یکی از نگرانی های ما بحث کمبود نیروی انسانی و فرسایش نیرو هاست؛ این دستورالعمل به زودی ابلاغ خواهد شد. بر اساس این دستورالعمل دستیاران سال 3 و 4 با تغییر در زمان برگزاری آزمون زودتر جذب می شوند و نزدیک به 3 هزار متخصص را سال جاری 3 ماه زودتر توزیع می کنیم .

جان بابایی تاکید نمود: هیچ امتحانی حذف نمی شود بلکه آزمون بعد تخصصی پزشکی کمی به تاخیر خواهد افتاد و زمان آن را معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام خواهد نمود.

چگونگی درمان چرخه پرستاران مبتلا به کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت درباره ابتلا 5 هزار پرستار به کرونا و خروج آن ها از چرخه درمان گفت: اینگونه نیست که این تعداد پرستار به کرونا مبتلا و از چرخه درمان خارج شده باشند. باید توجه داشت که کادر درمان به تدریج به کرونا مبتلا شده اند و هر کدام از کادر درمان که به کرونا مبتلا شود پس از 2 هفته بهبودی به محل کار خود باز می شود. این مسئله طبیعی است چرا که کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا حضور دارد و احتمال آلودگی آن ها به کرونا وجود دارد.

دانشجویان سال چهارم پرستاری و پرستاران در انتظار طرح جذب

او اظهار کرد: برای حل مشکل کمبود نیروی پرستاری دانشجویان سال چهارم پرستاری و پرستاران در انتظار طرح جذب خواهند شد و استخدام آن ها منوط به موافقت سازمان امور استخدامی است که امیدواریم از این سازمان بتوانیم برای استخدام آن ها موافقت بگیریم.

جان بابایی درباره دریافت هزینه از بیماران کرونایی در بیمارستان های دولتی گفت: باید از بیماران پول بگیریم، مطابق قانون، ما فرانشیز را از بیماران دریافت می کنیم و چیزی فراتر از ابلاغیه و مصوب دولت از بیماران دریافت نمی کنیم. مطابق قانون، 5 درصد هزینه درمان بیمارانی که از نظام ارجاع مراجعه می نمایند و از بیمارانی که خود به بیمارستان ها مراجعه می نمایند، 10 درصد هزینه را دریافت می کنیم. اگر بیماری توانایی پرداخت این هزینه را نداشته باشد، هزینه از طرف مددکاری بیمارستان پرداخت خواهد شد.

تشکیل تیم تحقیقاتی برای داروی کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت درباره توزیع دارو های درمان کرونا در بیمارستان ها گفت: ما به منظور تجویز دارو های درمان کرونا در ستاد ملی مقابله با کرونا کمیته علمی تشکیل داده ایم که این کمیته از 40 نفر از دانشمندان برجسته کشور تشکیل شده است و فلوچارت رسمی تشخیص و درمان کرونا به همه بیمارستان های کشور ابلاغ شده است.

جان بابایی توضیح داد: دارویی که در فلوچارت درمان وارد شود، در بیمارستان ها توزیع می شود. باید توجه داشت بعضی دارو ها در فاز تحقیقاتی هستند و تا زمانی که به تایید کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نرسند؛ در همه بیمارستان ها توزیع نخواند شد، اما این ظرفیت ایجاد شده است تا دارو های احتمالی درمان کرونا در کشور فراوری شوند و در صورت تایید به سرعت مورد استفاده قرار گیرند.

او در پاسخ به این سوال که سن ابتلا به بیماری کرونا در کشور کاهش پیدا نموده است یا خیر، گفت: سن ویروس تغییری ننموده بلکه رفتار ما تغییر نموده است. بستری افراد میانسال بیشتر شده است، این نشان می دهد که نیروی کاری که وارد فضای کسب و کار شده اند، نکات بهداشتی را کمتر رعایت نموده اند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: از طرفی میزان ابتلا بچه ها به کرونا نسبت به اسفند افزایش داشته زیرا حساسیت خانواده ها نسبت به بیماری کمتر شده است. باید توجه داشت که بچه ها عامل انتقال ویروس هستند.

به گفته او مراقبت ها در بیمارستان ها نسبت به ابتدای شیوع کرونا بسیار بهتر شده، به همین دلیل با وجود افزایش بستری ها، میزان مرگ و میر افزایش نیافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره آزمایش در آزمایشگاه های خصوصی گفت: آزمایش در مراکز دولتی رایگان است اما در بخش خصوصی تعرفه ای دارد که این تعرفه را اداره امور آزمایشگاه ها مشخص نموده است.

آمار کلی بیماران مبتلا به کرونا

جان بابایی، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران درباره آمار بیماران بستری کرونایی در بیمارستان های کل کشور گفت: از 100 هزار تخت بیمارستانی که داریم، 14 هزار تخت به بیماران کرونایی اختصاص یافته است. در واقع 14 هزار نفر در بیمارستان ها بستری هستند همچنین 3 هزار و 800 بیمار کرونایی بد حال در بخش های ویژه تحت درمان قرار دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 615

به "فرایند شیوع ویروس کرونا در 3 استان افزایشی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند شیوع ویروس کرونا در 3 استان افزایشی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید