سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا ؛ طرز کار، فواید و معایب

به گزارش بازی ناتمام، سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا به نوعی آبیاری میکرو یا قطره ای نیز گفته می گردد، با این تفاوت که به جای لوله های سوراخ دار از لوله های اسنفجی به نام تراوا استفاده می گردد. این سیستم توانایی انتشار آب به طور یکنواخت و تحت کنترل را داشته و به خوبی ریشه گیاه را آبرسانی می نماید.

سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا ؛ طرز کار، فواید و معایب

آبیاری تراوا در کشورهای توسعه یافته دنیا نزدیک به 77 درصد از کل سیستم آبیاری را به خود اختصاص داده است. اما چرا این سیستم آبیاری زیرزمینی تا این اندازه برای مقابله با بحران آب، محبوب و پرکاربرد است؟ با خبرنگاران همراه باشید.

طرز کار سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا

این سیستم شامل ریختن آب بر روی خاک با سرعت بسیار کم (2 - 20 لیتر در ساعت) با استفاده از لوله های پلاستیکی تراوا با قطر کوچک است. آب در نزدیکی گیاهان به کار گرفته می گردد به گونه ای که برخلاف آبیاری سطحی و آبپاش که شامل خیس شدن کل پروفیل خاک (لایه های خاک) است، فقط بخشی از خاک که در آن ریشه ها رشد می نمایند خیس می گردد.

با استفاده از سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا، آبیاری از روش های دیگر بیشتر انجام می گردد (معمولاً هر 1 - 3 روز)، در نتیجه سطح رطوبت بالایی را در خاک برای گیاه فراهم می نماید. تا زمانی که میزان آبیاری کمتر از ظرفیت نفوذ خاک باشد، خاک اشباع نشده و هیچ آب آزادی روی سطح آن نمی ایستد.

آبیاری تراوا با لوله های پلاستیکی باریک به قطر حدود 2 سانتی متر استفاده می گردد. این لوله ها در عمق بین 20 تا 50 سانتی متری به اندازه کافی در عمق خاک دفن می شوند تا به خوبی ریشه گیاهان را آبرسانی نمایند. در این سیستم جریان آب وجود ندارد، بلکه یک فضای رطوبتی در اطراف لوله ایجاد می گردد.

فناوری تراوا با فشار خیلی کم، آب را از دیواره لوله تراوش نموده و با ایجاد فضای رطوبتی، با فضای اطراف خود به تعادل می رسد. به میزانی که ریشه، آب جذب می نماید، لوله هم به تراوش کردن ادامه می دهد. ناگفته نماند در این سیستم هیچ گونه تبخیری وجود ندارد.

به طور کلی، شبکه آب دهی زیرزمینی تراوا، آب، سم، کود و اکسیژن محلول در آب را برای انتقال به لوله های تراوش (همان تراوا) از لوله های فرعی دریافت می نماید. همچنین، لوله تراوا از لاستیک بازیافتی ساخته شده و از الگوی متخلخلِ اسفنجی به جای سوراخ دار تبعیت می نماید. این لوله نرم و انعطاف پذیر است و استفاده از آن بسیار آسان می باشد، زیرا می توان گوشه های آن را گرد و انتهای آن را به راحتی خم کرد.

مزایا و معایب سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا

بیایید درباره مزایا و معایب سیستم آبیاری تراوا بیشتر بدانیم:

مزایا

  • سیستم آبیاری تراوا، آب را مستقیماً به ریشه گیاهان می رساند، بدین معنی که آب به هیچ عنوان تبخیر نمی گردد. از آنجا که این سیستم به آرامی گیاهان را آبرسانی می نماید، در طی یک دوره طولانی، آب در شعاع وسیع و به عمق ناحیه ریشه نفوذ می نماید.
  • سیستم تراوا از چندین مؤلفه تشکیل شده است که همگی به نصب آسان آن یاری می نمایند. می توانید همزمان مناطق مختلف را آبیاری کنید، آبیاری باغ ها، فضاهای شهری و یا حتی خانگی با این روش به صرفه (از نظر انرژی) و امکان پذیر است.
  • صرفه جویی در مصرف آب به میزان بیش از 70 درصد، یکی از مهمترین مزایای این سیستم آبیاری نسبت به دیگر سیستم های مشابه است.
  • اگر سهواً بخشی از سیستم به درستی کار نکند، می توانید با خرید قطعات جایگزینی تعمیر و پیکربندی دوباره سیستم را به آسانی انجام دهید. تقسیم و برطرف مسائل معمولاً احتیاجی به ابزار و نیروی تخصصی ندارند.
  • آبیاری بیش از حد باعث از بین رفتن شاخ و برگ گیاهان می گردد که به ایجاد انواع بیماری های مرتبط با گیاهان دامن می زند. از این رو، آبیاری زیرزمینی تراوا به میزان احتیاج گیاه به آن آبرسانی می نماید.
  • سیستم تراوا به خوبی بر روی تایمر کار می نماید و به راحتی می توان زمان کار سیستم را برنامه ریزی کرد. برای مثال، در آب و هوای گرم، قرار دادن تایمر در شب هنگامی که تبخیر کمتری اتفاق می افتد مناسب تر است.
  • سیستم آبیاری تراوا با ریختن مستقیم آب در ناحیه ریشه و به دور از برگ های گیاه، از سوزانده شدن برگ ها در زیر نور آفتاب جلوگیری می نماید.

معایب

  • سیستم تراوا با گذشت زمان مسدود شده و احتیاج به بازرسی دوره ای و بعضی از تعمیرات جزئی دارد.
  • هزینه این سیستم نسبت به انواع دیگر بیشتر است.
  • آبیاری زیرزمینی تراوا دارای حرکت کم آب به سمت بالا است.

کاربرد سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا

سیستم آبیاری تراوا در طیف گسترده ای از فعالیت ها به توضیح زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

1- استفاده در فضای سبز شهری، برای مثال پارک ها.

2- استفاده در مصارف خانگی برای رشد گیاهان در باغچه.

3- کاربرد گسترده در امور کشاورزی:

  • محصولات زراعی کم رشد مانند: فلفل دلمه ای، کاهو، لوبیا و کدو
  • میوه ها از جمله: انگور، تمشک، توت فرنگی و زغال اخته
  • محصولاتی مانند پنبه
  • محصولاتی که درست در زیر سطح خاک رشد می نمایند مانند: سیب زمینی، پیاز و هویج

اهمیت استفاده از سیستم آبیاری تراوا

مطالعات اخیر نشان می دهد که سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا اگر به درستی طراحی گردد می تواند بین 30 تا 50 درصد، آب کمتری نسبت به روش های سنتی آبیاری مانند آبپاشی مصرف کند. دلیل تأثیر سیستم آبیاری تراوا این است که آب را مستقیماً به منطقه ریشه گیاه منتقل می نماید.

این فرآیند آرام و مؤثر، باعث می گردد گیاهان برحسب احتیاج آب جذب نمایند، که این امر به کاهش رواناب و میزان تبخیر منجر می گردد. به هر حال، سیستم های پیشرفته تر آبیاری قطره ای همانند تراوا، نه تنها باعث مقابله با بحران آب در کشورهایی همانند ایران می شوند، بلکه به سیستم نوین کشاورزی و توسعه روزافزون آن نیز یاری می نمایند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1028

به "سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا ؛ طرز کار، فواید و معایب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا ؛ طرز کار، فواید و معایب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید