برترین روش شستشوی میوه ها و سبزیجات: یک میکروبیولوژیست شرح می دهد

به گزارش بازی ناتمام، مصرف روزانه میوه ها و سبزی ها، راهی عالی برای حفظ سلامتی است، اما مهم است که قبل از مصرف، آن ها را به درستی بشویید.

برترین روش شستشوی میوه ها و سبزیجات: یک میکروبیولوژیست شرح می دهد

بسیاری از افراد از خطرات ناشی از مصرف گوشت و ماهی خام مطلع هستند، اما اغلب میوه ها و سبزی های تازه را ایمن می دانند. با این حال، هر سال یک نفر از هر ده نفر به دلیل مصرف غذای ناسالم بیمار می گردد و تقریباً 46٪ از این موارد به دلیل مصرف سبزی ها و میوه ها مسموم می گردد.

واقعیت این است که بیشتر محصولات تازه در فضای باز رشد می نمایند، جایی که حشرات و پرندگان می توانند با آن ها تماس داشته باشند. یعنی علاوه بر خاک، میوه ها و سبزیجات شسته نشده ممکن است حاوی چیزهایی مانند باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و آفت کش ها باشند.

محصولات تازه ممکن است در طی بسته بندی، آماده سازی یا ذخیره سازی نیز آلوده شوند. حتی محصولاتی که در گلخانه ها و به روش هیدروپونیک (Hydroponics) رشد می نمایند، ممکن است همچنان حاوی میکروب ها و آفت کش ها باشند.

شستشوی میوه ها و سبزیجات از اهمیت زیادی برای ایمنی غذا برخوردار است. اما برترین روش شستشو چیست؟

شستشوی صحیح میوه ها و سبزیجات

ابتدا دست های خود را بشویید. این کار از انتقال میکروب های روی پوست شما به محصولاتی که می خواهید تمیز کنید جلوگیری می نماید.

ساده ترین و ایمن ترین راه برای شستشوی محصولات تازه، شستشو با دست زیر آب سرد و جاری است. میوه ها و سبزیجات را با دست هایتان بمالید تا خاک، آفت کش ها و بعضی میکروب های سطحی از بین بروند. شستشو را تا زمانی که سطح محصول دیگر کثیف به نظر نرسد ادامه دهید. اگر قصد دارید محصولات را در آب بخیسانید، از یک کاسه تمیز بهره ببرید، نه سینک ظرفشویی که ممکن است پر از میکروب باشد.

هرگز از مواد شوینده یا سفیدنماینده برای شستن محصولات استفاده نکنید، زیرا پوست بعضی میوه ها و سبزیجات منفذدار است و ممکن است این مواد شیمیایی را جذب کند. این موضوع نه تنها ممکن است طعم و بافت آن ها را تغییر دهد، بلکه ممکن است آن ها را برای خوردن ناسالن کند.

بعضی روش های شیمیایی ایمن برای تمیز کردن میوه ها و سبزیجات وجود دارد (که شاید در شبکه های اجتماعی دیده باشید). سرکه و جوش شیرین هر دو می توانند برای شستشوی محصولات تازه استفاده شوند و می توانند باکتری ها و آفت کش ها را کاهش دهند.

برای شستشوی با سرکه، می توانید از سرکه تقطیر شده (مِلت) یا سرکه سیب بهره ببرید. نصف فنجان سرکه را با یک فنجان آب مخلوط کنید و محصولات را برای دو تا سه دقیقه خیسانده و گاهی هم بزنید. سپس محصولات را حداقل برای یک دقیقه در آب سرد تازه آبکشی کنید.

یکی از معایب استفاده از سرکه این است که اسید استیک (Acetic Acid) موجود در آن ممکن است طعم و بافت محصولات را تغییر دهد، به ویژه اگر بیش از دو تا سه دقیقه خیسانده شوند و به خوبی شسته نشوند.

برای استفاده از جوش شیرین، حدود 0.84 گرم جوش شیرین در هر 100 میلی لیتر آب - که معادل حدود شش قاشق غذاخوری (Tablespoon) است - می تواند رشد میکروب ها را روی محصولات تازه متوقف کند. خیساندن محصولات به مدت 15 دقیقه با جوش شیرینتقریباً تمامی آثار آفت کش ها را از محصولات تازه پاک می نماید.

با این حال، یک قاشق چای خوری جوش شیرین در هر فنجان آب سرد هم کافی به نظر می رسد. این میزان هم می تواند میکروب ها و آفت کش ها را بدون تغییر در طعم محصولات از بین ببرد. میوه ها و سبزیجات را در یک کاسه تمیز برای 15 دقیقه خیسانده و گاهی هم بزنید.

از آنجا که جوش شیرین قلیایی است، خیساندن بیش از 15 دقیقه و شستشوی ناکافی ممکن است باعث تجزیه پوست میوه ها و سبزیجات حساس گردد و بر بافت و طعم آن ها تأثیر بگذارد.

جالب است که مقایسه شستشوی سیب تنها با آب با خیساندن آن ها در جوش شیرین، نشان داده که آب تقریباً به همان میزان جوش شیرین در از بین بردن آفت کش ها مؤثر است. بعلاوه باید توجه داشت که بیشتر آثار آفت کش ها در محصولات تازه در سطوح غیرخطرناک هستند (در کشورهایی که میزان مصرف کنترل می گردد)

اما یک تحقیق تازه روی سیب ها نشان داد که آفت کش ها به عمق بیشتری از پوست نفوذ می نمایند. بنابراین علاوه بر شستشو، پیشنهاد می گردد که سیب را پوست بکنید.

یکی از معایب پوست کندن این است بسیاری از مواد مغذی ارزشمند موجود در پوست میوه ها و سبزی ها از این طریق از دست می رود. بعلاوه، بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند انگور یا کاهو قابل پوست کندن نیستند.

با توجه به شواهد موجود، آب همچنان برترین راه برای تمیز کردن محصولات تازه است. هیچ مزیت واقعی در استفاده از سرکه یا جوش شیرین وجود ندارد.

شستشوی سبزی ها

محصولاتی با پوست سخت مانند کدو یا پوست محکم مانند سیب زمینی ها، سیب زمینی های شیرین و سبزیجات ریشه ای را می توان برس مخصوص سبزیجات تا زمانی که تمیز به نظر برسند، شست. گوجه فرنگی را می توان به سادگی برای حدود 30 ثانیه زیر آب جاری شست و با دست به آرامی مالیدو

برای شستشوی سبزیجات برگ دار مانند کاهو، بروکلی، گل کلم، کیل یا کلم، برگ ها یا گلچه ها آن را جدا کنید و هر کدام را زیر آب جاری شسته و با دستانتان تا یک دقیقه مالش دهید. از آنجا که کاهو معمولاً به صورت خام مصرف می گردد، بهتر است برگ های آسیب دیده بیرونی را که احتمالاً بیشترین آلودگی باکتریایی را دارند، دور بیندازید.

برای میوه ها، آب باز هم برترین راه برای شستشوی آلاینده ها است. برای میوه های هسته دار، سیب و خیار، آن ها را تا یک دقیقه زیر آب سرد جاری بشویید تا خاک، میکروب ها و هر گونه پوشش مومی از بین بروند.

محتوای آب بالای گیلاس، انگور، توت فرنگی و دیگر انواع توت ها، این میوه ها را به ویژه فاسدشدنی می نماید. مرطوب کردن توت ها رشد انواع میکروب موجود را افزایش داده و عمر مفید آن ها را کاهش می دهد. بنابراین، بهتر است این میوه ها را بدون شستشو در یخچال نگهداری کنید و فقط زمانی که آماده خوردن هستید، آن ها را بشویید. هر توت خراب یا کپک زده ای را قبل از قرار دادن در یخچال جدا کنید.

میوه و سبزی هایی را که قصد ندارید بلافاصله مصرف کنید، باید با حوله کاغذی خشک کنید یا در یک خشک کن سالاد (Salad Spinner) بگذارید تا رطوبت آن ها گرفته شده و رشد میکروب ها کاهش یابد. سپس آن ها را در یک ظرف درب دار در یخچال نگهداری کنید. بعلاوه تمیز کردن سینک های آشپزخانه، سطوح و وسایل قبل از شستشو و آماده سازی محصولاتتان ایده خوبی است.

توجه داشته باشید که هیچ روش شستشوی خانگی نمی تواند به طور کامل همه میکروب هایی که ممکن است روی میوه ها و سبزیجات باشند را از بین ببرد. فقط پختن با حرارت بالای 60 درجه سانتی گراد می تواند این کار را انجام دهد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 مرداد 1403 بروزرسانی: 23 مرداد 1403 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1805

به "برترین روش شستشوی میوه ها و سبزیجات: یک میکروبیولوژیست شرح می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روش شستشوی میوه ها و سبزیجات: یک میکروبیولوژیست شرح می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید