دلیل غلیظ شدن بزاق دهان چیست و چطور درمان می گردد؟

به گزارش بازی ناتمام، بزاق نقش مؤثری در بدن به خصوص در مراحل هضم غذا بر عهده دارد. گاهی اوقات عوامل محیطی خاصی باعث تغییر غلظت و مختل کردن ترشح آن می شوند که این عارضه می تواند مسائل زیادی را به همراه داشته باشد. در این مطلب به آنالیز دلیل غلیظ شدن بزاق دهان و روش های عمومی درمان آن خواهیم پرداخت.

دلیل غلیظ شدن بزاق دهان چیست و چطور درمان می گردد؟

علت غلیظ شدن بزاق دهان

1. پرتو درمانیپرتو درمانی در بهبود بسیاری از بیماری ها مانند سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از افرادی که از پرتو درمانی در ناحیه سر و صورت و گردن خود استفاده می نمایند، دچار غلیظ شدن بزاق دهان می شوند. اشعه درمانی می تواند موجب تحریک غده های فراوری نماینده بزاق شود. این مسئله ممکن است کاهش فراوری بزاق به اندازه قابل توجه را در پی داشته باشد. در کل، این امکان وجود دارد که بزاق دهان چسبناک یا غلیظ شود.

بهبود عملکرد غده های بزاقی را می توان 2 تا 6 ماه بعد از قطع درمان مشاهده کرد، ولی بزاق غلیظ ممکن است تا پنج سال بعد از آن همچنان وجود داشته باشد. عواملی که به عادی سازی بزاق پس از اشعه درمانی یاری می نمایند مواردی مانند سن، میزان تابش و زمینه مواجهه خواهند بود.

2. سندرم دهان خشکسندرم دهان خشک یا خشکی دهان یک بیماری و یا نشانه ای از بیماری های دیگر است. وقتی غدد بزاقی بزاق کافی فراوری ننمایند دهان خشک می شود. مهم ترین علت بروز این عارضه نیز کمبود رطوبت بدن است.

3. استعمال دخانیاتاستعمال دخانیات لایه های درونی دستگاه تنفس بالایی را تحریک می نماید که موجب افزایش فراوری مخاط می شود. در نتیجه، افراد سیگاری ممکن است احساس نمایند که گلویشان چسبنده است. از این رو، سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی غلیظ شدن بزاق دهان به شمار می رود.

4. کاندیدیازیسکاندیدیازیس نوعی عفونت قارچی است که معمولاً به نام برفک دهان شناخته می شود. این عارضه دهان؛ غشاء مخاطی دهان، مری و دستگاه ادراری را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری با علائمی نظیر غلیظ شدن بزاق دهان و دانه های سفید رنگ درون دهان بروز پیدا می نماید.

5. آنفلوآنزا و سرما خوردگیبیماری هایی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا یا یک عفونت تنفسی دیگر باعث فراوری مخاط اضافی می شود. از این رو، سرماخوردگی را می توان یکی از دلایل اصلی غلیظ شدن بزاق دهان دانست.

6. سندرم تخمدان پلی کیستیکتعدادی از بیماری های خودایمنی نظیر تخمدان پلی کیستیک می توانند علت غلیظ شدن بزاق دهان باشند.

7. آلرژی فصلیدر صورتی که در زمان های خاصی از سال یا در زمان مواجهه با محرک ها دچار غلیظ شدن بزاق دهان می شوید، ممکن است علت آن حساسیت فصلی باشد. فصل آلرژی از ماه اردیبهشت تا شهریور وجود دارد؛ با این حال، آلرژی زمستانی نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

8. گاستروانتریتگاستروآنتریت (Gastroenteritis) در واقع بیماری است که باعث التهاب معده و روده می شود. بیماری گاستروانتریت بر فراوری بزاق تأثیر می گذارد و غلیظ شدن آن را به همراه دارد.

9. رفلاکس معدهدر بیماری رفلاکس معده، اسید فراوری شده به وسیله معده به وسیله مری به درون دهان برمی شود؛ از این رو، دهان برای مقابله با اسیدیته، بزاق ترشح می نماید و این باعث غلیظ شدن بزاق دهان می شود.

10. کاهش سطح مایعات بدندر صورتی که سطح مایعات در بدن شما کاهش یابد، دهان خشک می شود. این حالت باعث ترشح کم بزاق دهان و غلیظ شدن آن خواهد شد.

11. ترشح زیاد مخاطمخاط ترشح شده به وسیله گلو و بینی، غشاهای بینی را مرطوب نگه می دارد و با عفونت مقابله می نماید. در مواردی مانند سرماخوردگی یا حساسیت، بدن شما مخاط اضافی فراوری می نماید. آبریزش بینی ممکن است باعث شود که شما از راه دهان تنفس کنید که نتیجه آن، خشک شدن دهان وغلیظ شدن بزاق خواهد بود.

12. عوارض جانبی داروییداروهای مختلفی مانند ضد انعقاد نماینده ها، آنتی هیستامین ها، داروهای افسردگی، داروهای فشار خون، مسکن ها، آرام نمایندگان ماهیچه ای و داروهای شیمی درمانی می توانند باعث غلیظ شدن بزاق دهان شوند.

13. بارداریبارداری با تغییرات هورمونی همراه است. این تغییرات می تواند علت غلیظ شدن بزاق باشد. بعضی زنان باردار افزایش شدید یا کاهش شدید فراوری بزاق را تجربه می نمایند.

14. سنگ های مجرای بزاقیتوده های کانی های متبلور شده گاهی در غدد بزاقی تشکیل می شوند. این عارضه می تواند علت غلیظ شدن بزاق دهان باشد.

15. بیماری نورون حرکتیبیماری نورون های حرکتی پیشرفته مانند ALS, می توانند مشکلاتی را با بزاق غلیظ و مخاط زیاد ایجاد نمایند. در صورتی که یک فرد مبتلا به بیماری نورونی حرکتی دچار کم آبی شود و از راه دهان نفس بکشد، شاهد شدیدتر شدن مشکل خواهد بود. بیماری نورون حرکتی علت غلیظ شدن بزاق دهان است.

16. اختلالات غدد بزاقیبیماری هایی مانند سرطان یا سندرم اسجورگن می تواند بر غدد بزاقی تأثیر گذاشته و منجر به مسدود شدن مجاری بزاقی شود که بزاق غلیظ را در پی خواهد داشت.

17. فیبروز کیستیکفیبروز کیستیک (CF-Cystic Fibrosis) یک بیماری ژنتیکی است که در اثر اختلال عملکرد غدد مترشحه خارجی رخ می دهد. مایعاتی مانند بزاق که معمولاً باید رقیق و لغزنده باشند، به علت نقص ژنتیکی، غلیظ می شوند.

18. دیابتدیابت یکی از بیماری های شایع و از دلایل اصلی غلیظ شدن بزاق دهان است. زمانی که قند خون افزایش می یابد، دهان فرد خشک و بزاق دهان غلیظ می شود.

روش های طبیعی برای درمان غلیظ شدن بزاق دهان روش های گوناگونی برای درمان غلیظ بودن بزاق دهان وجود دارد. درمان های عمومی این عارضه عبارت اند از:

تغییر داروها: در صورتی که غلیظ شدن بزاق دهان به علت عوارض دارویی باشد می توانید آن را با نظر پزشک تغییر دهید.

مسواک و نخ دندان: دو بار در روز از مسواک و نخ دندان بهره ببرید.

جایگزین بزاق: با نظر پزشک می توانید از جایگزین های بزاق بهره ببرید.

جلوگیری از مصرف مواد خاص: از مصرف تنباکو، کافئین، شستشو دهنده ساینده دهان، الکل، نوشیدنی های الکلی، غذاهای تند و ادویه ای، آب پرتقال و قهوه جدا خودداری کنید.

خارج کردن دندان مصنوعی: در صورت استفاده از دندان مصنوعی، قبل از خوابیدن در شب آن را از دهان خود خارج کنید.

خمیردندان و ژل: از درمان های غیر تجویزی برای دهان خشک مانند خمیر دندان، ژل ها و غیره بهره ببرید.

مصرف مواد غذایی خاص: استفاده از غذاهای جویدنی، مکیدن آب نبات سفت و یا جویدن آدامس برای تحریک عملکرد غده بزاقی و درمان غلیظ شدن بزاق دهان بسیار مؤثر است.

نوشیدن مایعات: نوشیدن حدود 10 لیوان مایعات در روز به صورت مداوم باعث تنظیم ترشح بزاق خواهد شد.

مکیدن یخ: مکیدن قطعات یخ نیز باعث ترشح بزاق دهان و کاهش غلظت آن می شود.

استفاده از بخور: استفاده از بخور در اتاق خواب هنگام خواب نیز در این زمینه مؤثر است.

اجتناب از مصرف غذاهای سخت: از خوردن غذاهای سخت یا ترد که می تواند داخل دهان را خشک کند یا به آن آسیب برساند، اجتناب کنید.

جویدن کامل غذا: جویدن کامل غذا قبل از قورت دادن آن نیز در این زمینه نقش به سزایی دارد.

کاهش مصرف شکر و نمک: یا حذف مصرف شکر و محدود کردن مصرف نمک می توان به کاهش غلظت بزاق یاری کرد.

رژیم غذایی صحیح: استفاده از رژیم غذایی برای ترشح بزاق دهان با نظر پزشک بسیار مهم است.

جراحی: برای باز کردن غدد بزاقی مسدود شده احتیاج به جراحی است.

مصرف غذاهای نرم: خوردن غذاهای نرم و پوره ای تا حد امکان و پرهیز از غذاهای چسبنده مانند کره بادام زمینی یا هر غذای دیگری که به دندان ها یا سقف دهان می چسبد.

رعایت بهداشت دهان: شست و شوی دهان قبل و بعد از هر وعده غذایی با شستشو دهنده ها و یا آب در درمان غلیظ شدن بزاق دهان مؤثر است.

استفاده از جایگزین های غذایی: با پزشک درباره استفاده از جایگزین های غذایی مایع برای دریافت غذای کافی و جلوگیری از خشک کردن دهان خود، مشورت کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1338

به "دلیل غلیظ شدن بزاق دهان چیست و چطور درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل غلیظ شدن بزاق دهان چیست و چطور درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید