مهره و ماسوره چیست؟

به گزارش بازی ناتمام، از جمله وسیله هایی که استفاده از آن در صنعت لوله کشی زیاد به چشم می خورد، مهره و ماسوره می باشد. این وسیله نوعی اتصال دهنده است که از آن برای اتصال دو قسمت نر و ماده لوله کشی استفاده می گردد. در ادامه این مطلب از ما همراه باشید و با ویژگی های این وسیله بیش تر آشنا شوید.

مهره و ماسوره چیست؟

مهره و ماسوره

همان طور که در بالا اشاره شد، مهره و ماسوره از جمله المان هایی می باشد که در صنعت لوله کشی آب و فاضلاب از آن بسیار استفاده شده و وظیفه آن اتصال دو قسمت از لوله می باشد. این دو قسمت به صورت نر و ماده بوده که با استفاده از مهره و ماسوره به یکدیگر متصل می شوند. استفاده از مهره و ماسوره نه تنها برای اتصال لوله، بلکه از آن برای سایر اتصالات نیز صورت می گیرد. این مهره ها در دو رنگ سفید و سیاه به بازار عرضه می شوند. هم چنین این المان در سایزهای مختلف فراوری و به بازار ارائه می گردد.

انواع مهره و ماسوره

مهره و ماسوره نمونه های مختلفی دارد که از جمله می توان به انواع گالوانیزه، پلیمری،پرسی و برنجی اشاره نمود. که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد.

مهره ماسوره هایی که از جنس گالوانیزه می باشند، با استفاده از روش های گرم و سرد آب بندی و فراوری می شوند. مهره ماسوره هایی که از جنس گالوانیزه هستند، از ترکیب آهن و فولاد ساخته شده اند. همان گونه که قبلا نیز اشاره شد، این گونه مهره و ماسوره ها با استفاده از روش سرد و گرم آب بندی می شوند، که انجام این کار مزایایی به همراه دارد. از جمله مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آب بندی مهره و ماسوره با استفاده از روش گرم و سرد می تواند باعث بالا رفتن مقاومت مهره و ماسوره در محیط های اسیدی و بازی گردد.
  • مهره های گالوانیزه در برابر پوسیدگی و مواد خورنده از مقاومت بالایی برخوردار می باشند.

اتصالات پرسی نمونه ای از اتصالات لوله های پنج لایه است و از آن ها برای چفت کردن لوله های پنج لایه استفاده می گردد. استفاده از این نمونه اتصالات برای انجام لوله کشی ها بسیار مناسب بوده و باعث بالا رفتن طول عمر اتصالات می گردد. برای استفاده از این گونه اتصالات از دستگاه پرس استفاده می گردد. در ساخت اتصالات پرسی از برنج استفاده می گردد. استفاده از این ماده برای ساخت این گونه اتصالات، باعث ایجاد مقاومت بالا در برابر خوردگی، جلوگیری از ایجاد رسوب و هم چنین جلوگیری از فرسایش بدنه این اتصالات می گردد. برای آب کاری آن ها نیز از نیکل استفاده می گردد. ترکیب نیکل و برنج می تواند در تقویت موارد ذکر شده کارگشا باشد.

اتصالات پلیمری نیز از دیگر انواع اتصالات می باشد که از ویژگی و مزایایی برخوردار می باشد. از جمله این ویژگی ها می توان موارد زیر اشاره نمود:

  • اتصالات پلیمری در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان می دهند.
  • این گونه اتصالات اگرچه از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند اما در عین حال بسیار مقاوم می باشند.
  • اتصالات پلیمری در برابر ارتعاشات از خود مقاومت نشان می دهند.
  • این نمونه اتصالات از طول عمر بالایی برخوردار می باشند.

شرکت های مختلفی نسبت به فراوری مهره و ماسوره اقدام نموده اند و تفاوت محصول آن ها در نوع مواد کاربردی و در نتیجه کیفیت آن ها می باشد. یکی از برترین برندها در این زمینه توپی برزیل (TUPY) می باشد و یکی از با کیفیت ترین انواع مهره و ماسوره را فراوری می نماید. از این رو این نمونه از پر طرفدارترین انواع مهره و ماسوره می باشد. از دیگر نمونه های مرغوب مهره و ماسوره می توان به جورج فیشر اشاره نمود که در رقابت با برند توپی برزیل می باشد.

کاربرد مهره ماسوره

همان گونه که گفته شد، مهره و ماسوره در جنس های مختلفی در بازار موجود می باشند و هر کدام کاربردهای خاص و ویژه خود را دارند. برای مثال مهره و ماسوره های گالوانیزه به خوبی آب بندی می شوند و از این رو می توانند تا اندازه زیادی از نشتی لوله ها جلوگیری به عمل آورند. بیش ترین کاربرد مهره و ماسوره در صنعت لوله کشی می باشد.

مزایای استفاده از اتصالات مهره و ماسوره

استفاده از مهره و ماسوره به عنوان اتصالات مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در ساخت این گونه اتصالات از بهترین مواد و آلیاژ با کیفیت بالا استفاده شده است.
  • از آن جایی که در ساخت مهره و ماسوره از بهترین ماشین آلات فراوریی استفاده می گردد، باعث هماهنگی بهتر لوله و اتصالات و در نتیجه آب بندی بهتر لوله کشی می گردد.
  • این امکان وجود دارد که این مهره ها را باز و بست نموده و چندین مرتبه مورد استفاده قرار داد.
  • مهره و ماسوره به خوبی آب بندی می شوند.
  • برای نصب این گونه اتصالات به ابزارآلات خاص و گران قیمتی احتیاج نیست.
  • در صورت ایجاد یخ زدگی، اتصالات از محل آب بند خارج نمی گردد.
منبع: ساختمانچی
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 97

به "مهره و ماسوره چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهره و ماسوره چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید