پنج نما از اقتصاد دنیا در سال 2019

به گزارش بازی ناتمام، آمارهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد که نرخ رشد فراوری ناخالص دنیا در سال 2019 به کمترین میزان خود در یک دهه اخیر رسیده است.

پنج نما از اقتصاد دنیا در سال 2019

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، در سال 2019 نرخ رشد فراوری ناخالص دنیا تحت تأثیر عوامل بین کشوری و عوامل مؤثر بر اقتصاد بعضی کشورهای خاص، به کمترین میزان آن پس از بحران مالی 2008 رسیده است.

افزایش موانع تجاری و نااطمینانی های مرتبط با آن موجب کاهش تمایل بنگاه های مالی برای سرمایه گذاری های جدید و در نتیجه کاهش فعالیت های مالی در سطح دنیا شده است. در بعضی کشورها از جمله کشورهای پیشرفته و چین، این تحولات منفی به تشدید رکودهای دوره ای و ساختاری انجامیده است.

اما بیشترین فشار بر اقتصاد دنیای، از جانب مسائل داخلی بعضی اقتصادهای نوظهور بزرگ دنیا از جمله برزیل، هند، مکزیک و روسیه بوده است. در این میان بحران های کلان مرتبط با نظام مالی و ارزی در آرژانتین، تنش های ژئوپلیتیکی در ایران و ناآرامی های اجتماعی در ونزوئلا، لیبی و یمن نیز مسائل اقتصاد دنیای را دوچندان نموده است.

با توجه به شدت دریافت نااطمینانی در فضای مالی دنیا، بنگاه های مالی بیش از پیش در سرمایه گذاری های بلندمدت و خرید ماشین آلات و تجهیزات احتیاط به خرج می دهند. تقاضای خانوارها برای کالاهای بادوام نیز به رغم بهبود نسبی در سه ماهه دوم سال 2019، به طور کلی در مقایسه با سال گذشته افت نموده است. این فرایند به ویژه در بازار خودرو مشهود است. تغییر مقررات، وضع استانداردهای زیست محیطی جدید و احتمالاً گرایش روزافزون شهفرایندان به استفاده از خدمات هم سفری باعث کاهش فروش خودروهای نو در چندین کشور بزرگ دنیا شده است.

کاهش تقاضا برای کالاهای بادوام باعث کاهش افت اجباری سطح فراوری و در ادامه تضعیف شاخص های فراوری صنعتی شده است. تجارت دنیای نیز که وابستگی زیادی به کالاهای بادوام و قطعات مربوطه دارد، بر اثر این تحولات دچار رکود شده است.

بانک های مرکزی در اقتصادهای بزرگ دنیا واکنش شدیدی به کاهش سطح فعالیت های فراوریی از خود نشان داده اند. طی یک سال اخیر فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی اروپا (ECB) و بانک های مرکزی در اقتصادهای نوظهور بزرگ دنیا در چند مرحله اقدام به کاهش نرخ بهره نموده اند و بانک مرکزی اروپا نیز اخیراً خرید دارایی ها (به منظور تزریق پول به بازارها) را از سر گرفته است.

این سیاست ها البته به جلوگیری از تعمیق رکود منجر شده اند. کاهش نرخ بهره و سیاست های مالی حمایتی، تقاضا برای کالاهای بی دوام و خدمات -که البته از قبل هم در شرایط مناسبی بوده است- را تقویت و از این طریق به بهبود اشتغال یاری نموده است. رونق بازار کار و افزایش تدریجی دستمزدها باعث رشد شاخص های اطمینان مصرف کننده و افزایش مصرف خانوارها شده است.

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 147

به "پنج نما از اقتصاد دنیا در سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج نما از اقتصاد دنیا در سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید