میانگین حضور آتش نشانان اصفهان سر صحنه حوادث، سه دقیقه و 52 ثانیه است

به گزارش بازی ناتمام، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: میانگین زمان حضور بر سر حوادث به وسیله امدادگران آتش نشانی اصفهان سه دقیقه و 52 ثانیه است و می کوشیم این زمان را روز به روز کاهش دهیم.

میانگین حضور آتش نشانان اصفهان سر صحنه حوادث، سه دقیقه و 52 ثانیه است

ابراهیم مُطَلبی امروز در نشست خبری به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی گفت: زمان رسیدن بر سر حادثه در کشور های مختلف متغیر و بین سه تا پنج دقیقه است و در کشورمان از این لحاظ در بین سه استان برتر قرار داریم.

او اضافه نمود: کاهش زمان حتی یک ثانیه هم می تواند قابل توجه و برای نجات حادثه دیدگان بسیار اثر بخش باشد، ثانیه های آخر، طلایی است که نباید آن را از دست داد.

مطلبی با بیان اینکه 40 ایستگاه آتش نشانی در اصفهان مستقر است، گفت: با احتساب جمعیت حدود 2 میلیون نفری این کلانشهر، هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش نشانی احتیاج دارند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بودجه این نهاد را صد میلیارد تومان در سال خاطرنشان کرد و اظهارداشت: عمر ناوگان آتش نشانی این کلانشهر حدود 15 سال و میانگین استاندارد جهانی آن حدود 8 سال است.

او با اشاره به اینکه در یک سال گذشته 551 هزار و 583 تماس با سامانه 125 ثبت شد، اضافه نمود: از این مقدار، 12 هزار و 152 تماس به عملیات امدادرسانی منجر شد که پنج هزار و 44 حریق، چهار هزار و 966 حادثه و 2 هزار و 142 خدمات ایمنی در محل بود.

مطلبی اضافه نمود: در یک سال اخیر حوادث مربوط به آسانسور به دلیل کاهش قطع برق 31 درصد کمتر شد و بعلاوه حوادث مرتبط با کوهستان 25 درصد کاهش یافت.

او با اشاره به افزایش هشت درصدی مشاهده مار در اصفهان گفت: حضور این خزنده در کنار ما خطرناک نیست، زیرا این حیوانات از انسان فراری اند و هیچ گونه مارگزیدگی در یکسال اخیر در اصفهان گزارش نشده است.

مطلبی با تاکید بر اینکه محیط زندگی مار جنگل و بیشه است توضیح داد: مشاهده این حیوان در چنین جا هایی احتیاجی به تماس با 125 نیست، اما مشاهده آن ها در کوچه و خانه باید به آتش نشانی خبر داد تا برای زنده گیری و رهاسازی آن ها در طبیعت اقدامات لازم انجام گردد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان توضیح داد: استفاده از فناوری های تازه و به روز به عنوان یک اصل در آتش نشانی به شمار می رود و نه تنها هزینه نیست بلکه درآمدزایی محسوب می گردد.

مطلبی با بیان اینکه مقاوم سازی ساختمان های تجاری از جمله ضروریات اصفهان به شمار می رود، توضیح داد: در این ارتباط با مقاومت اصناف روبرو هستیم؛ مقاوم سازی بازار اصفهان از جمله مهمترین مسائل کلانشهر اصفهان به شمار می رود، زیرا این مکان تاریخی خطر بالقوه محسوب می گردد و یک آتش سوزی و حادثه می تواند فاجعه ای مانند آنچه در بازار تبریز به وقوع پیوست برای اصفهان نیز رخ دهد.

مدیرعامل آتش نشانی اصفهان با بیان اینکه 691 نفر در این سازمان به کار مشغولند گفت: 50 درصد کسری نیرو داریم و برای استخدام 500 نفر نیروی کار تازه مراحل اداری در حال سپری شدن است.

مطلبی با اشاره به اینکه آتش نشانان پس از بازنشسته شدن به مسائل متعدد مانند بیماری های ریوی و یا قلبی دچار می شوند، گفت: برای مثال یکی از مهمترین مسائل آن ها بالا رفتن ضربان قلب در زمان وقوع حوادث و اعلام به آتش نشانی است که به یکباره ضربان قلب 82 در دقیقه به 150 تا160 در دقیقه می رسد.

او با اشاره به رونمایی آزمایشگاه حریق به عنوان اولین آزمایشگاه در خاورمیانه گفت: این آزمایشگاه دلیل یابی حوادث مختلف آتش سوزی را انجام می دهد.

مدیرعامل آتش نشانی اصفهان با بیان اینکه درج پلاک ساختمان های ایمن در دستور کار است اضافه نمود: این پلاک ها برای مجموعه هایی که مباحث ایمنی را رعایت می نمایند نصب می گردد تا مشوقی برای سایر شهروندان نیز باشد.

مطلبی با تاکید بر بهسازی تجهیزات و وسایل اضافه نمود: بیسیم آتش نشانی اصفهان از آنالوگ به دیجیتال تبدیل می گردد تا برد مسافت رادیویی آن بهبود یابد.

او گفت: اصفهان تمام شاخص های حوادث مختلف از جمله هسته ای، شیمیایی، ساحلی، گردشگری و تاریخی را دارد بنابراین توجه ویژه به ایمن سازی و امداد رسانی در آن از ضرورت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل آتش نشانی اصفهان با بیان اینکه بالای 320 ساختمان غیر ایمن در اصفهان وجود دارد که البته هیچکدام از آن ها مانند متروپل نیست، گفت: برای بازار اصفهان هیچ اقدام مرتبط با ایمنی انجام نشده است و باید برای حفظ آن فکر عاجلی داشته باشیم و اداره کل میراث فرهنگی باید بیشتر به خطر و احتمال بروز حوادث در این ناحیه توجه کند.

مطلبی با اشاره به اعزام آتش نشانان اصفهانی برای امدادرسانی در حوادث مختلف در کشور اظهارداشت: برای مثال حضور 20 روزه 17 آتش نشان اصفهان در حادثه متروپل آبادان و بعلاوه در سیل یزد از جمله اعزام های اخیر بوده است.

کلانشهر اصفهان 2 میلیون نفر جمعیت و 15 منطقه شهرداری دارد.

هفتم مهر روز آتش نشانی و ایمنی نامیده می گردد.

خبرنگاران اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 مهر 1401 بروزرسانی: 7 مهر 1401 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1632

به "میانگین حضور آتش نشانان اصفهان سر صحنه حوادث، سه دقیقه و 52 ثانیه است" امتیاز دهید

1 کاربر به "میانگین حضور آتش نشانان اصفهان سر صحنه حوادث، سه دقیقه و 52 ثانیه است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانگین حضور آتش نشانان اصفهان سر صحنه حوادث، سه دقیقه و 52 ثانیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید