هدف گذاری فراوری 10 تن طلا در افق 1400

به گزارش بازی ناتمام، بر اساس برنامه ششم توسعه (1400- 1396) دستیابی به فراوری سالانه 10 تن طلا پیش بینی شده که 80 درصد این هدف، تا انتها سال 97 محقق شد.

هدف گذاری فراوری 10 تن طلا در افق 1400

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، برپایه جداول آماری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در سال 1385 با استخراج 670 هزار و 592 تن سنگ طلا، یک هزار و 432 کیلوگرم طلا فراوری شد که فرایند فراوری سالانه پس از آن افزایشی بود؛ البته در خلال این سال ها بنابرعلل مختلف اعم از مسائل استخراج و تعطیلی کارخانه فرآوری و ... افت فراوری نیز به وجود آمد.

آمارهای مورد آنالیز نشان می دهد در سال 92 به میزان یک میلیون و 663 هزار و 709 تن سنگ طلا استخراج شد که از این میزان چهار هزار و 196 کیلوگرم طلا حاصل شد.

  • برآورد کل ذخیره طلا

کل ذخایر طلای معدنی شناخته شده در کشور به روایت ایمیدرو حدود 300 تن برآورد شده و در واقع ذخایر طلای ایران بر روی 10 زون قرار گرفته اند که عمده آنها از جمله زون های تکاب داشکسن، موته - آستانه و زون شرق ایران شامل حوزه فلززایی طلا، تنگستن، پلی متال، بینالود حوزه فلز زایی مس و طلای ده سلم خوسف، حوزه فلز زایی طلا، آنتیموان، پلی متال خاش - زاهدان معرفی شده اند.

عمده فراوری طلای معدنی در ایران تا سال 1393 توسط سه معدن طلای آق دره آذربایجان غربی، موته اصفهان و کوه زر سمنان (دامغان) انجام گرفته است.

  • زرشوران عظیم ترین معدن طلا

سال 1393 معدن طلای زرشوران آذربایجان غربی (تکاب) افتتاح شد که از نظر میزان فراوری به عنوان عظیمترین معدن طلای کشور محسوب می گردد. پروانه اکتشاف معدن طلای زرشوران بالغ بر 27.5 میلیون تن کانسنگ ثبت شده و دارای ذخیره قطعی 110 تن طلای 24 عیار است که استحصال می گردد.

ظرفیت فاز خط نخست، 1.2 تن در سال است و فاز توسعه ای نیز توسط کمیته سرمایه گذاری ایمیدرو تصویب شده که ممکن است به سه تا چهار برابر افزایش یابد.

  • معادن و کارخانه های طلا

آنالیز ظرفیت ها و توانمندی معادن و کارخانه های طلای کشور گویای آن است که در آق دره آذربایجان غربی ظرفیت فراوری سالانه دو هزار و 100 کیلوگرمی ایجاد شده که میزان تقریبی فراوری سالانه یک هزار و 500 کیلوگرم طلا را دارد و بهره بردار آن بخش خصوصی است.

زرشوران آذربایجان غربی به ظرفیت سه هزار کیلوگرم که بهره بردار آن سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است.

موته اصفهان با ظرفیت سالیانه 540 کیلوگرم و میزان فراوری تقریبی سالیانه 300 کیلوگرم که شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی ایران (تابعه ایمیدرو) بهره بردار آن محسوب می گردد.

کوه زر خراسان رضوی (تربت حیدریه) با ظرفیت فراوری 420 کیلوگرم و میزان تقریبی فراوری سالیانه 250 کیلوگرم که بهره بردار آن بخش خصوصی است.

اخترچی در استان مرکزی با ظرفیت فراوری 150 کیلوگرم در سال و میزان تقریبی فراوری 100 کیلوگرم که توسط بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران نیز به عنوان محصول جانبی، سالیانه حدود 600 کیلوگرم طلا فراوری می نماید.

  • آمارهای وزارت صنعت از شرایط فراوری

وزارت صنعت در آمارهای منتشر شده از عملکرد در بخش طلا آورده است، هدف گذاری فراوری شمش طلا برای سال 96 رقم هفت تن بود، اما در خاتمه نخستین سال برنامه ششم توسعه فراوری 6 تن شمش تحقق یافت.

معاون پیشین امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت در زمینه عملکرد فراوری طلا در سال 97 آمار داد: میزان فراوری در دومین سال برنامه ششم توسعه هشت تن طلا بود که از این رقم، یک تن حاصل کار دولت و هفت تن ثمره کار بخش خصوصی بود.

  • معدن طلای ساریگونی کردستان

از معادنی که از ذخایر خوبی برخوردار است، معدن طلای ساریگونی است که در استان کردستان واقع شده، بهره بردار قزاق آن به مدت هفت سال استخراج آن را برعهده دارد.

معدن طلای ساریگونی قروه با 18 تن ذخیره برای مدت هفت سال توسط یک شرکت قزاقستانی مورد بهره برداری قرار می گیرد و حدود 50 درصد از ذخیره قطعی طلای شناخته شده در کردستان مربوط به شهرستان قروه و معدن طلای داشکسن است. قروه در 90 کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.

همچنین آنالیز ها نشان می دهد استان آذربایجان غربی را می توان به عنوان استان طلایی کشورمان معرفی کرد و درحقیقت آذربایجان غربی روی کمربند طلازایی دنیا واقع شده است که از اروپا شروع و از ترکیه به ایران و سپس پاکستان می رسد.

برپایه گزارش های موجود، ذخایر طلای دنیا بالغ بر یکصد هزار تن است که از این رقم 47 هزار تن آن قطعی بوده و می توان گفت: نیم درصد ذخایر قطعی دنیای این فلز در استان آذربایجان غربی واقع است.

  • ارزیابی میزان عیار طلای معادن

برپایه آمارهای ایمیدرو، زرشوران (تکاب) با میزان ذخیره احتمالی 110 تن طلا با عیار متوسط 4.5 گرم در تن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

آق دره آذربایجان غربی - تکاب هم با ذخیره 30 تنی دارای عیار متوسط 2.7 گرم در تن است، ضمن اینکه برای طلای داشکسن قروه برآورد ذخیره 63 تنی معین شده، اما میزان عیار آن درج نشده است.

در موته اصفهان نیز با ذخیره 14 تن، عیار 2.5 گرم در تن ثبت شده، کوه زر در خراسان رضوی (تربت حیدریه) هم 15 تن ذخیره با عیار 3.3 گرم در تن دارد.

خاروانا در استان آذربایجان شرقی (تبریز) دیگر معدن طلای مندرج در این فهرست دارای 30 تن ذخیره بوده و عیار آن چهار گرم در تن ثبت شده است.

علاوه بریاین میزان فراوری طلا در کارخانه ارغش نیشابور سالیانه به میزان 200 تا 300 کیلو گرم برآورد شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 543

به "هدف گذاری فراوری 10 تن طلا در افق 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف گذاری فراوری 10 تن طلا در افق 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید