چه کنیم بچه ها اینقدر هله هوله نخورند؟

به گزارش بازی ناتمام، خبرنگاران: با این همه خوراکی هایی که دم دست بچه ها واقع شده است، چطور نو جوانان و بچه ها و والدین می توانند کاری نمایند که غذا های ناسالم یا هله هوله ها اینقدر جذاب نباشد؟

چه کنیم بچه ها اینقدر هله هوله نخورند؟

مشکل چاقی بچه ها چقدر جدی است؟

در بریتانیا، بیش از یک کودک از هر پنج کودکی که دوران ابتدایی را آغاز می نماید، اضافه وزن دارد یا چاق است و این نسبت تا آغاز دوره دبیرستان به یک نفر از هر سه دانش آموز می رسد.

به سادگی فکر می کنیم، چون نوجوانان سوخت و ساز سریع تری نسبت به عظیمسالان دارند پس اشکالی ندارد که سر راه مدرسه یک بسته شکلات یا یک پاکت چیپس بخرند و بخورند.

به نظر دکتر سیمون استینسون، پژوهشگر علوم تغذیهٔ بنیاد تغذیهٔ بریتانیا: شواهد نشان می دهد که پسر های چاق بالای چهار سال هر روز بین 140 تا 500 کالری اضافی مصرف می نمایند و دختران در همین سن بین 160 تا 290 کالری در روز؛ چاقی می تواند به سلامت جسمی و ذهنی کودک صدمه بزند و خطر بیماری هایی مانند فشار خون بالا و مسائل تنفسی را بیشتر کند و هم چنین زمینه مناسبی برای آسیب های ناشی از زورگو یی قلدر ها و کمبود اعتماد به نفس باشد.

بنا به نظر دکتر نیکلاس ویلکینسون، ازدانشگاه لیدز رژیم غذایی ناسالم و نامناسب در کودکی بر شرایط بدنی فرد در عظیمسالی اثر می گذارد. او می گوید: نوعی فنوتیپ ضعیف و ناتوان وجود دارد که زمانی شکل می گیرد که در کودکی غذای کافی و مناسب خورده نشده باشد. یعنی شما با سیستم سوخت و ساز دیگری رشد می کنید، به طوری که با مقدار مواد غذایی کمتر می توانید به زندگی ادامه دهید. این فنوتیپ برای عبور از شرایط دشواری که در آن عظیم شده اید به شما یاری می نماید، اما در طولانی مدت به بدن شما آسیب می زند.

هانا ویت تیکر، متخصص تغذیه ٔ بچه ها به اهمیت برطرف این مشکل در سال های آغازین زندگی کودک اشاره می نماید: وقتی کودکی حدود 5 سال دارد و اضافه وزن دارد، اصلاح این شرایط در آینده خیلی سخت خواهد بود، چون سلول های چربی در بدن او شکل گرفته اند و به رشد خود ادامه می دهند.

کدام بچه ها بیشتر در معرض خطر هستند؟

دکتر استینسون شرح می دهد: بچه های مناطق محروم انگلستان دو برابر بیشتر در معرض چاقی قرار دارند تا بچه هایی که در مناطق مرفه زندگی می نمایند؛ برای خانواده هایی که درآمد خیلی کمی دارند مخارج رژیم غذایی سالم حدود سه چهارم از درآمد آن ها را می بلعد و غذا هایی که کمتر سالم باشند، ارزان تر هستند. فضای مناطق محروم طوری است که فروشگاه های فست فود بیشتر در دسترس هستند و امکان کمی برای فعالیت بدنی بچه ها وجود دارد.

چطور بچه ها را تشویق کنیم تا غذای سالم بخورند؟

1. از کودکی اجازه دهید با غذا بازی نمایند

بچه ها را باید تشویق کرد تا با امتحان کردن میوه و سبزی هایی که طعم آن را نمی شناسند آن ها را بشناسند و این بخشی از کوشش برای تجربه های تازه باشد. مثلا به بچه ها بگویید: این را اگر بخورم چه صدایی می دهد؟ و این کار باعث می گردد بچه هایی که دیدگاه های سرسختانه ای در خصوص مواد غذایی دارند و حتی می گویند من حاضر نیستم آن را بچشم هم آن را امتحان نمایند.

2. مواد غذایی جدید را جایی جز سر میز غذا به بچه ها معرفی کنید

دکتر ویلکنسون می گوید به جای اینکه ساعت ها در آشپزخانه وقت صرف کنید تا غذای جدیدی بپزید و آخرش هم فرزندتان آن را نپسندد و از آن رو برگرداند، بهتر است هر از گاهی مقدار کم و کوچکی از خوراکی جدید به او بدهید مثل کمی سبزی یا شاید تکه ای میوه که پیش از آن نچشیده باشد. واکنش بچه ای که آن را دوست نداشته باشد این است که بگوید اه... و آن را تف کند بیرون! این موقعیت کمتر برای والدین آزارنده و برخورنده است اگر سر میز غذا نباشد.

3. به اندازهٔ هر وعدهٔ غذایی توجه کنید

دکتر ویت تیکر می گوید: برچسب های مواد غذایی به ما اطلاعاتی از کیفیت غذا می دهند، اما در رستوران های فست فود نزدیک مدارس معمولاً چنین چیزی به چشم نمی خورد. کسب و کار های کوچک معمولاً برچسب مقدار مواد غذایی موجود بر محصولات خود ندارند. از این رو وقتی به سوپر مارکت کوچک سر خیابان می روید چطور ممکن است بتوانید چنین اطلاعاتی به دست بیاورید؟

او پیشنهاد می نماید که والدین و بچه ها تصور و تقریبی ازاندازه هر وعده غذایی داشته باشند. او می گوید: چیزی مثل یک پاکت عظیم چیپس ممکن است تمرین خوبی برای شما باشد که مقدار مناسب یک وعده برای هر سن را معین کنید و اگر این کار را نکنید به راحتی ممکن است جلوی تلویزیون بنشینید و بدون اینکه حواس تان باشد دو یا سه وعده از آن را بخورید. ما احتیاج داریم که الگو های مطلعانه تری در خصوص خوردن داشته باشیم، هر چند به هر حال وسوسه در این میان نقش دارد، اما خوب است که هر چه می خورید، به اینکه چه می خورید و چقدر می خورید مطلع باشید.

4. نمونهٔ خانگی غذا های بیرون را درست کنید

اگر شما و فرزندتان غذا های بیرون را دوست دارید، راهی برای تغییر دستور تهیه آن ها پیدا کنید. ویت تیکر می گوید: حتی غذای چینی با سس کاری یا رشته فرنگی را فکر کنید چطور می گردد کمی تغییرش داد؟ چطور می گردد چربی آن را کم کرد، یا کاری کرد که نمک و شکر و چربی اشباع شده کمتری داشته باشد؟ به جای اینکه آخر هفته غذای بیرون سفارش دهید؛ با همه مواد غذایی که در خانه دارید چیزی درست کنید. با این کار در ذهن فرزند خود معنای تازه ای از غذای راحت می سازید.

دکتر ویلکینسون می گوید: برای خیلی از ما انواع هله هوله ها و غذا های ناسالم یادگار هایی از دوران خوش و آسودهٔ کودکی ست، اما ضروری است که در نسل بعدی این ارتباط را بشکنید. باید تصمیم بگیرید که آن را تغییر دهید و غذای های جدیدی برای خودتان پیدا کنید و این کار آسان نخواهد بود؛ این کار برخلاف جریان آب شنا کردن است.

5. بچه ها را در آشپزی مشارکت دهید

دکتر ویلکینسون می گوید: بچه ها را تشویق کنید که با شما آشپزی نمایند. وقتی ببینند در آشپزخانه چه خبر است، به آن بیشتر اعتماد می نمایند. اگر غذا را با دست خودشان درست نمایند، بیشتر به آن اهمیت می دهند و دوست دارند این کار را ادامه دهند و بیشتر این کار را امتحان نمایند.

6. خانه را با شکم پر ترک کنید

اطمینان پیدا کنید که فرزند نوجوان تان پیش از بیرون رفتن از خانه چیزی برای خوردن داشته باشد. حتی اگر کمی نان یا غلات کم شیرینی برای صبحانه یا مقداری میوه برای پیش از برگشتن به خانه باشد. همین کار ساده به آن ها یاری می نماید که بتوانند جلوی وسوسه ٔ هله هوله ها بایستند.

7. همه با هم... پشتیبان هم باشید

وقتی پای آشپزی و رژیم غذایی به میان می آید خیلی مهم است که والدین الگو های خوبی در این زمینه باشند. دکتر ویت تیکر می گوید: در کلینیک ما در خصوص چگونگی رژیم غذایی متعادل و برنامهٔ پیشنهادی سیستم خدمات بهداشت ملی بریتانیا (ان اچ اس) برای ایجاد و پیروی از رژیم غذایی سالم مصاحبه می کنیم. اعضای دیگر خانواده که با فرزندان در تماس هستند هم می توانند در این زمینه یاری نمایند. ما احتیاج داریم که همه با هم در این کار مشارکت کنیم. از پرستاران خانگی بچه ها تا پدر عظیم هایی که به عنوان جایزه به بچه ها هله هوله و خوراکی های ناسالم می دهند؛ و سر انجام... به خودتان مرخصی بدهید

حتی وقتی هر کاری از دست تان بر آمده را هم نموده باشید، باز هم کار آسانی نیست. بهترین راه این است که نفس عمیقی بکشید، اما دست نکشید، فقط یادتان باشد که آدم های زیادی هستند که در موقعیت شما هستند. دکتر ویلکینسون می گوید: خودتان را سرزنش نکنید، چون این کار واقعاً سخت است... اگر برای شما سخت است برای هر کس دیگری هم سخت است و همینطور برای کل جامعه چنین است.

منبع: bbc

منبع: برترین ها
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 561

به "چه کنیم بچه ها اینقدر هله هوله نخورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کنیم بچه ها اینقدر هله هوله نخورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید