کلسیپوتریول در درمان پسوریازیس

به گزارش بازی ناتمام، پسوریازیس به علت تکثیر سلول های لایه بیرونی پوست با سرعتی بالاتر از حد طبیعی ایجاد می گردد. عوارض جانبی رایج کلسیپوتریول 1 نفر از هر 10 نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد...

کلسیپوتریول در درمان پسوریازیس

خبرنگاران - کلسیپوتریول دارویی است که برای درمان پسوریازیس پلاکی به طور گسترده استفاده می گردد. این مدل شایع ترین نوع پسوریازیس است و شامل شرایطی می گردد که در آن لکه های پوسته مانند قرمز رنگ به نام پلاک روی پوست شکل می گیرند. معمول ترین نواحی تحت تاثیر قسمت بالای آرنج و زانو، پوست سر و قسمت پایین کمر به شمار می روند. میزان لکه ها ممکن است طی زمان تغییر کند و حتی شاید بیمار دچار خارش گردد. هدف درمان پسوریازیس پاک کردن پلاک ها تا حد امکان است.

پسوریازیس به علت تکثیر سلول های لایه بیرونی پوست با سرعتی بالاتر از حد طبیعی ایجاد می گردد. در نتیجه این امر سلول های پیر و مرده روی سطح پوست تجمع یافته و سبب ایجاد لکه هایی با ظاهر پوسته پوسته می شوند. کلسیپوتریول با کند کردن روند فراوری بیش از حد سلول های پوستی، تدریجا نواحی ملتهب و پوسته پوسته را کاهش می دهد و سبب بهبودی می گردد. این ترکیب مشابه ویتامین D است که ماده ای ضروری برای سلامت پوست به شمار می رود.

گاهی اوقات کلسیپوتریول در ترکیب با یک داروی استروئیدی به نام بتامتازون استفاده می گردد. البته گفتنی است که مصرف طولانی مدت استروئیدها به علت عوارض متعدد آنها به هیچ وجه توصیه نمی گردد، بنابراین این ترکیب اغلب برای حدود یک ماه استفاده می گردد و پس از آن درمان با کلسیپوتریول به تنهایی ادامه می یابد.

گفتنی است تمامی نکاتی که در خصوص کلسیپوتریول در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد، با استناد به مطالعات منتشر شده به وسیله مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند.

پیش از مصرف کلسیپوتریول

برای اطمینان از اینکه شیوه درمانی مذکور برای شما کاملا مناسب است، قبل از آغاز استفاده از کلسیپوتریول باید پزشک خود را در جریان موارد زیر قرار دهید:

- اگر باردار یا شیرده هستید و یا برای بچه دار شدن کوشش می کنید

- اگر به شما گفته شده است که به نوعی از پسوریازیس به نام پسوریازیس اریترودرمیک یا پوسچولار مبتلا هستید. باید بدانیم که اشکال شدیدتر پسوریازیس مانند موارد مذکور، تنها باید به وسیله پزشک متخصص پوست و مو درمان شوند.

- اگر سطح کلسیم خونتان بالاست و یا بدنتان در پردازش کلسیم مشکل دارد

- اگر داروی دیگری مصرف می کنید، حتی سایر داروهای پوستی. این مورد شامل هر دارویی است که بدون نسخه قابل خریداری باشد از جمله داروهای گیاهی و مکمل ها

- اگر تا به حال به دارویی خاص واکنش آلرژیک نشان داده اید

نحوه استفاده از کلسیپوتریول

- قبل از آغاز درمان، حتما بروشور چاپ شده به وسیله شرکت سازنده را از داخل بسته دار و مطالعه کنید. این برگه اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه استفاده از کلسیپوتریول داده و فهرست کاملی از عوارض جانبی که ممکن است با آنها رو به رو شوید را در اختیار شما قرار می دهد

- پزشک معالج به شما شرح خواهد داد که هر چند وقت یکبار از این دارو بهره ببرید اما به عنوان راهنما: معمولا پماد کلسیپوتریول یک تا دو بار در روز استفاده می گردد.

- پماد کلسیپوتریول به همراه بتامتازون را باید فقط یک بار در روز استفاده کرد. بعلاوه گفتنی است که این ترکیب را نباید در مناطقی از پوست که دچار عفونت هستند مصرف کرد.

- بهتر است محلول کلسیپوتریول برای پوست سر را دو بار در روز، صبح و عصر استفاده کنیم. محلول پس از استفاده به سرعت خشک می گردد

بر اساس مطالعات معتبر صورت گرفته، به هیچ عنوان نباید بیش از حداکثر اندازه توصیه شده کلسیپوتریول از این ترکیب استفاده کنیم، زیرا در غیر این صورت ممکن است کلسیم بیش از حد وارد خون گردد و عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند. دوز مصرفی توصیه شده به صورت زیر گزارش شده است:

- حداکثر 100 گرم پماد کلسیپوتریول در هفته برای بزرگسالان

- حداکثر 75 گرم پماد کلسیپوتریول در هفته برای بچه ها بالای 12 سال

- حداکثر 50 گرم پماد کلسیپوتریول در هفته برای بچه ها بین 6 تا 12 سال

- حداکثر 60 میلی لیتر محلول سر کلسیپوتریول در هفته برای بزرگسالان

- حداکثر 15 گرم در روز پماد یا ژل ترکیبی کلسیپوتریول و بتامتازون برای بزرگسالان

عوارض جانبی کلسیپوتریول

مانند هر داروی دیگری، کلسیپوتریول نیز می تواند در بعضی از افراد منجر به ایجاد عوارض جانبی متفاوت گردد.

عوارض جانبی رایج کلسیپوتریول 1 نفر از هر 10 نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- تحریک پوست از جمله قرمزی، تورم، خارش یا خشکی

- تشدید پسوریازیس

- احساس سوزش

در این شرایط می توانید به استفاده از دارو ادامه دهید. با این حال اگر شرایط مذکور شما را آزار می دهد و به سادگی از بین نمی رود، حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

در این میان بعضی از عوارض جانبی نادر هستند. عوارض جانبی نادر جدی تلقی شده و در کمتر از 1 نفر در هر 1000 نفر رخ می دهند.

در صورت تجربه هر یک از علائم زیر که ممکن است نشانه وجود کلسیم بیش از حد در خون یا ادرار باشد، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

- احساس احتیاج بیشتر به دفع ادرار

- احساس تشنگی

- از دست دادن اشتها

- خشکی دهان یا طعم فلزی در دهان

- احساس ضعف یا درد در عضلات و استخوان های خود

- سردرد

- دل درد

- احساس بیماری

- یبوست

منبع: عصر ایران
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1724

به "کلسیپوتریول در درمان پسوریازیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلسیپوتریول در درمان پسوریازیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید