1000 تپه تاریخی در استان قزوین شناسایی شده است

به گزارش بازی ناتمام، به گزارش خبرنگاران، جواد حضرتی روز شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان با تشریح مهمترین فعالیت های میراث فرهنگی در صیانت از آثار تاریخی گفت: در حال حاضر 2500 اثر تاریخی در استان شناسایی شده که تعدد آنها موجب شده نگهداری، مرمت و تعمیر همه آنها سالانه میلیاردها تومان اعتبار احتیاج داشته باشد که تامین نمی گردد.

1000 تپه تاریخی در استان قزوین شناسایی شده است

وی اضافه نمود: برای نگهداری و مرمت بناهای تاریخی استان سالانه حداقل به 15 تا 20 میلیارد تومان اعتبار احتیاجداریم تا کارهای مهم و اساسی متوقف نگردد اما در خوشبیانه ترین حالت حدود پنج میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان توضیح داد: تنها در مسجد جامع برای مرمت و مطالعات باستان شناسی بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که مطالعات باستان شناسی با دو میلیارد تومان شروع شده است.

وی بیان کرد: در سالهای 87 تا 92 متاسفانه شاهد کاهش و ریزش چشمگیر نیروهای متخصص در حوزه میراث فرهنگی بودیم که نیروهای جایگزین به هیچوجه قابل مقایسه نیستند و این موضوع به بعضی فعالیت های تخصصی آسیب زده است.

حضرتی گفت: علیرغم استقرار دانشگاه های معتبر در استان و تدریس مباحث معماری و شهرسازی ارتباط مناسبی میان صنعت، دانشگاه و میراث برقرار نیست و از این توانمندی بهره ای نداریم و اگر در نظام آموزشی ما بازنگری گردد می توان به دستاوردهای خوبی رسید.

اعتبارات میراث فرهنگی پاسخگوی احتیاجها نیست

وی یادآورشد: اعتبارات عمرانی استانی سال 92 در حوزه میراث فرهنگی استان 3 میلیارد و 432 میلیون تومان با تخصیص یک میلیارد و 530 میلیون تومانی بود و در سال گذشته این میزان 3 میلیارد و 540 میلیون تومان بود که 2 میلیارد و 100 میلیون تومان تخصیص یافت که فقط یک میلیارد تومان برای مرمت مسجدالنبی داده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین توضیح داد:در حوزه اعتبارات عمرانی ملی هم درسال 92 حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان، سال گذشته حدود دو میلیارد و 700 میلیون تومان و سال جاری با 2.5 برابر شدن اعتبارات این میزان به هفت میلیارد تومان رسیده است.

سفر گردشگران به قزوین احتیاجمند برنامه ریزی پنج ساله است

حضرتی گفت: گردشگری یک فرایند تخصصی است که برای رسیدن به نقطه مطلوب نمی توان مقطعی عمل کرد بویژه اگر بخواهیم در نوروز مسافر و گردشگری برای دیدن آثار تاریخی و مذهبی به استان ما سفر کند و اقامت هم داشته باشد باید از سال ها قبل برنامه ریزی داشته باشیم و این کار یک شبه محقق نمی گردد.

وی افزود: باید در طول سال برنامه مدیریت شده داشته باشیم و بدانیم استانهایی که امروز در صندلی بالای جذب گردشگر داخلی و خارجی قرار دارند از سالها قبل کوشش نموده اند و چون گردشگری موضوعی علمی تلقی می گردد، ساده انگاری است اگر فکر کنیم می توانیم همه مسافران عبوری را با یک بنر و تابلوی تبلیغاتی جذب نموده و وارد شهر کنیم.

حضرتی توضیح داد: تبلیغات بین راهی در یک مقطع و یا افزایش تبلیغ در ایام نوروز نمی تواند ما را به استان هدف گردشگری تبدیل کند بلکه ضروری است بسترهای جذب گردشگر هم در اماکن تاریخی و هم استان فراهم گردد و محل اقامت، خرید و جاذبه های شهری متناسب با احتیاج هموطنان تامین گردد.

وی افزود: باید برنامه پنج ساله تدوین و از امروز برای تامین زیرساخت مانند هتل، مهمانسرا، جاذبه های گردشگری اقدام کنیم و تورهای یک روزه هم نمی تواند برای ما مالی و تاثیرگذار باشد زیرا در این طرح فقط باید زباله های مسافران نیم روزی را جمع کنیم و از نظر مالی برای ما هیچ دستاوردی نخواهد بود.

مدیریت جزیره ای پاسخگو نیست

مدیرکل میراث فرهنگی استان یادآورشد: باید مجموعه مدیران استان اعم از استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی، دستگاههای خدمات رسان با درک درست از گردشگری در یک برنامه ریزی متمرکز مشارکت نمایند زیرا در این کار جزیره ای عمل کردن جواب نمی دهد.

حضرتی توضیح داد: باید بسته های تشویقی تعریف کنیم تا سرمایه گذار برای ساخت هتل و اماکن اقامتی و تفریحی رغبت داشته باشد و در این میان با دادن زمین رایگان، تسهیلات ارزان قیمت، کاهش فرایند دریافت مجوز به چند روز و سایر خدمات در واقعیت و عمل و نه در شعار حامی فعالان و علاقمندان مشارکت در این بخش باشیم و بستر لازم را فراهم کنیم.

محدودیت های ایجاد شده برای سرمایه گذاری در قزوین نگران نماینده است

وی بیان کرد: در حوزه گردشگری متاسفانه پروسه کار بسیار طولانی است و محدودیت های زیادی برای سرمایه گذار ایجاد می گردد و کسی در عمل حامی این گروه نیست به همین دلیل هنوز یک هتل در شهر ساخته نشده و کارها متوقف است.

حضرتی اظهارداشت: استان قزوین از قابلیت های بسیار ارزشمندی مانند خانه های تاریخی، حمام و آب انبارهای زیادی برخوردار است که اگر برنامه داشته باشیم احتیاجی نیست منتظر ساخت یک هتل پنج ستاره و چهار ستاره که بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد باشیم.

وی گفت: امروزه می توانیم خانه های تاریخی خود را با حدود 3 میلیارد تومان به هتل و مهمانپذیری سنتی و زیبا تبدیل کنیم که برای گردشگر خارجی هم جذاب باشد و نمونه شاخص آن در خانه بهروزی تجربه موفقی بود که می تواند تداوم یابد.

حضرتی اظهارداشت: 17 خانه تاریخی، 21 حمام و 16 آب انبار در استان قزوین ظرفیت تبدیل شدن به جاذبه های گردشگری را دارد که امادگی کامل داریم در این زمینه با بخش خصوصی همکاری کنیم.

وی افزود:حداقل پنج گرمایه درقزوین می تواند به عنوان حمام عمومی به مردم و گردشگران خدمات دهد که در این بخش نیز زمینه همکاری وجود دارد.

هتل آپارتمان مشکل اقامت گردشگران را حل می نماید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگر و صنایع دستی استان قزوین یادآورشد: در سالهای گذشته ساختمان سازی با رکود روبرو شد و امروز واحد های متعددی بدون استفاده مانده و فروش نرفته است که می توانیم با اجرای طرح هتل آپارتمان از سرمایه های کوچک بخوبی استفاده کنیم و به احتیاجها نیز پاسخ دهیم.

وی بیان کرد: در حوزه کاشانه های بوم گردی هم در حال ساماندهی بعضی منازل هستیم تا در کوتاه مدت بتوانیم مانند شهرهای مذهبی و شمالی از ظرفیت موجود مردم برای اسکان گردشگران استفاده کنیم.

توجه به جشن های سنتی

حضرتی افزود: قزوین ظرفیت گردشگری مذهبی هم دارد و می تواند از این سرمایه نیز استفاده کند اما باید همه مسئولان در توسعه نگاه کلان داشته باشند و نخواهند یک طرح را به نام خود ثبت نمایند بلکه به منافع استان نگاه نمایند تا سود همه ممکن گردد.

حضرتی گفت: عصر حاضر احتیاجمند مدیریت علمی، عینی و واقع گرایانه است اما به نظر می رسد هنوز مدیریت را بلد نیستیم و گاهی درجا می زنیم و کارها مغفول می ماند.

وی بیان کرد: مرحوم امامی استاندار فقید قزوین در هنگام حضور در این استان بیان کرد ظرفیت صنعتی و کشاورزی استان تکمیل شده و گردشگری باید محور توسعه قرار گرد اما عمرش باقی نبود تا این مهم را پیگیری کند و پس از آن سایر مسئولان هم توجه نکردند وگرنه امروز هیچ چیزی از اصفهان و تبریز و شیراز در حوزه گردشگری کم نداشتیم و خبلی جلو بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: برای توسعه استان باید یک جریان همسو شکل بگیرد و موضوع گردشگری محور همه کارها قرار گیرد تا بتوانیم به اهداف بلند مدت برسیم.

7 میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی استان اختصاص می یابد

وی بیان کرد:سال جاری بااختصاص 7 میلیارد تومان به میراث فرهنگی درصددیم مبلغ 3 میلیارد تومان برای مرمت مسجد جامع، 3 میلیارد تومان دولت خانه صفوی و یک میلیارد تومان هم برای امامزاده حسین اختصاص دهیم تا کارها ادامه یابد.

حضرتی گفت: در دولتخانه صفوی هیچ کاری نشده است و فقط وضع موجود را حفظ نموده ایم و تا مطالعات باستان شناسی تکمیل نگردد کاری پیش نخواهد رفت اما در نوروز سال جاری از یک طرح جدید در دولتخانه رونمایی خواهد شد که شرایط مرمت و توسعه این طرح مهم معین خواهد شد و چشم انداز کار را ترسیم می کنیم.

وی یادآورشد: تمام اعتبارات میراث برای پرداخت حقوق و هزینه های جاری این اداره مصرف می گردد لذا کار مرمت و تعمیر بناها به کندی پیش می رود.

حضرتی در مورد مطالعه شرایط تپه باستانی در محدوده شهر صنعتی البرز هم گفت: تپه شیرتل در شهر صنعتی البرز که در حال تخریب بود مقرر شد با همکاری شهردار الوند شرایط مطالعات و کاوش های باستان شناسی آن معین گردد و کارهای عمرانی ادامه یابد که هنوز دستمزد کارهای صورت گرفته صورت نگرفته و کار متوقف شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 334

به "1000 تپه تاریخی در استان قزوین شناسایی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1000 تپه تاریخی در استان قزوین شناسایی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید