استقلال ، پرسپولیس؛ هیجان سبقت در پیچ خرداد

به گزارش بازی ناتمام، امشب از ساعت 19:45 در استادیوم آزادی دو تیم استقلال و پرسپولیس در فینال جام حذفی به مصاف هم می روند تا تکلیف آخرین جام فصل هم معین گردد. پرسپولیس که چندی پیش توانسته فاتح رقابت های لیگ برتر گردد، با عبور از سد طرفدار در نیمه نهایی به فینال رسیده است. استقلال رقیب سنتی سرخ پوشان تهرانی هم پس از آنکه در لیگ برتر به جایگاهی بهتر از عنوان سومی نرسید، تمرکزش را معطوف به بازی های حذفی کرد تا با یک بازی برتر و کسب پیروزی چهارگله برابر نساجی، به ملاقات فینال جام حذفی برسد.

استقلال ، پرسپولیس؛ هیجان سبقت در پیچ خرداد

به این ترتیب امشب قرار است دو تا از پرافتخارترین تیم های تاریخ فوتبال ایران برای آخرین جام این فصل رودرروی هم قرار بگیرند. پرسپولیس تا به الان 15 بار لیگ ایران را برده و استقلال 9 بار توانسته این عنوان را به خودش اختصاص دهد. البته در رقابت های جام حذفی شرایط متغیر است و این استقلال است که عنوان پرافتخاترین تیم لیگ را یدک می کشد. آبی پوشان تهرانی با هفت عنوان قهرمانی در صدر ایستاده اند و پرسپولیس با یک قهرمانی کمتر در رده بعدی قرار گرفته است.

ناگفته پیداست که دو تیم با چنین پیشینه و اعتباری، با انگیزه ای فراوان به سراغ فینال جام حذفی آمده اند. استقلال می خواهد فصل را با کسب جام به انتها برساند و پرسپولیس هم آن قدر انگیزه دارد که برای کسب دومین و سومین جام گام بردارد. ماجرا از این قرار است که طبق قانون، اگر تیمی بتواند قهرمان لیگ برتر و جام حذفی گردد، خود به خود قهرمان سوپرجام خواهد شد. این به آن معنی است که اگر پرسپولیس امشب برنده گردد، به جای دو جام، سه جام به ویترین افتخارات در همین فصل اضافه می نماید.

در سوی دیگر، استقلال امیدوار است با فزونی در ملاقات امشب نه تن ها انتقام شکست چند هفته قبل در رقابت های لیگ برتر را از پرسپولیس بگیرد؛ بلکه با تکرار حضورش در سوپرجام و یک جدال دیگر با پرسپولیس، دو جام متوالی را از چنگ رقیب دربیاورد.

استقلال برای رسیدن به این مهم، دلخوش به اتفاقات خرداد است؛ این دو تیم تا به الان هفت بار در خرداد در چارچوب بازی های مختلف به مصاف هم رفته اند که دست بالا را استقلال داشته است. نکته درخورتوجه اینکه از هفت تقابل قبلی فقط یک ملاقات مساوی شده و بقیه با برد طرفین روبه رو شده است. استقلال در این ماه توانسته چهار بار پرسپولیس را شکست دهد و رقیب سرخ پوش فقط دو بار در خرداد توانسته از سد استقلال عبور کند. همین پیشینه اندک به علاوه برجسته کردن این موضوع که امشب هم پای کسب یک جام در میان خواهد بود، برای جذابیت این بازی خردادماهی کفایت می نماید. هرچند شرح این نکته دوباره الزامی است که طبق قانون فیفا اگر بازی به ضربات پنالتی کشیده گردد، در تقابل های رودررو، نتیجه مساوی می گردد. این به آن معنی است که دو تیم قبل از رسیدن کار به ضربات پنالتی، فرصت دارند تا به آمار فزونی های شان در خرداد بیفزایند.

در این زمینه، استقلال بیش از پرسپولیس تحت فشار است؛ چرا که در دربی های اخیر عملکرد خوبی نداشته و از همه بدتر اینکه هفت سالی می گردد نتوانسته پرسپولیس را شکست دهد. استقلال در 26 دربی قبلی فقط پیروز به کسب دو پیروزی شده است و در مجموع الان 12 دربی متوالی است که از بردن رقیب سنتی عاجز نشان داده است. درست است که این تیم در جام حذفی در فصول اخیر چند باری پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست داده؛ ولی همان طور که عنوان شد، نتایج آن بازی ها مساوی ثبت شده است.

همین عملکرد بد استقلال در تقابل های اخیر، در کنار بردی که پرسپولیس در بازی های برگشت لیگ برتر فصل جاری به ثبت رساند، کافی بود تا حالا در مجموع تقابل های رودررو که در مسابقات رسمی اجرا شده، آن ها سه برد بیشتر داشته باشند. با درنظرگرفتن مجموع صد ملاقاتی که این دو تیم هم در دربی های گذشته داشته اند، برد های دو تیم در عدد 26 مساوی شده است؛ پس امشب، تیم برنده می تواند در مجموع ملاقات ها هم فعلا از رقیب پیشی بگیرد.

استقلال شاید از لحاظ آماری به ویژه در کسب برد در وقت های معمول، مقابل پرسپولیس در فصول اخیر چندان خوب عمل نکرده باشد؛ ولی راه بردن پرسپولیس در جام حذفی را هم آموخته است. امشب که دو تیم قرار است برای صدویکمین بار به مصاف هم بروند، قرار است ششمین بازی شان در جام حذفی را رقم بزنند. در پنج مصاف قبلی در جام حذفی سه بار استقلال پیروز به پیروزی برابر حریف شده و دو بار پرسپولیس تیم برتر میدان بوده است. از این پنج بازی چهار مسابقه به وقت اضافه کشیده و سرنوشت سه بازی در ضربات پنالتی معین شده است.

دیگر موضوع آماری که می تواند به جذابیت بازی امشب یاری کند، این است که برای سومین بار در تاریخ است که این دو تیم برای کسب یک جام مستقیم به مصاف هم می روند. پیش ازاین استقلال در فینال جام قدس که سال 1369 برگزار گردید، توانست پرسپولیس را با نتیجه 2 بر یک ببرد و قهرمان گردد. پرسپولیس هم سال های زیادی منتظر ماند تا اینکه انتها فرصتی دست داد تا انتقام آن بازی را بگیرد. فینال جام حذفی 1387 جایی بود که پرسپولیسی ها 2 بر یک برنده شده و جام را بالای سر بردند. حالا 24 سال پس از آن بازی فرصت دیگری دست داده تا دو تیم برای کسب یک جام دیگر به مصاف هم بروند؛ آن هم در شرایطی که قرار است برای دومین بار در تاریخ در فینال جام حذفی مسابقه دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 12 خرداد 1402 بروزرسانی: 12 خرداد 1402 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1738

به "استقلال ، پرسپولیس؛ هیجان سبقت در پیچ خرداد" امتیاز دهید

1 کاربر به "استقلال ، پرسپولیس؛ هیجان سبقت در پیچ خرداد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقلال ، پرسپولیس؛ هیجان سبقت در پیچ خرداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید