بیماری خانم های خانه دار

به گزارش بازی ناتمام، با افزایش مواد پاک کننده و تنوع در انواع شوینده ها و وسایل تمیز کننده به ویژه برای تمیز کردن منازل مسکونی و رعایت نکردن اصول پیشگیری، میزان شیوع اگزمای خانم های خانه دار افزایش یافته و این مقاله در این باره است.

بیماری خانم های خانه دار

بیماری خانم های خانه دار

با افزایش مواد پاک کننده و تنوع در انواع شوینده ها و وسایل تمیز کننده به ویژه برای تمیز کردن منازل مسکونی و رعایت نکردن اصول پیشگیری، اندازه شیوع اگزمای خانم های خانه دار افزایش یافته و این مقاله در این باره است.

اگزمای زنان خانه دار در بیشتر موارد، محدود به همان ناحیه تماس است و به ندرت به نواحی دیگر توسعه می یابد مگر اینکه شدت التهاب بسیار زیاد باشد یا اینکه التهاب مدت زمان زیادی طول کشیده باشد. البته این بیماری در اغلب موارد بی خطر است و اصلا نگران کننده نیست. هیچ ارتباطی با سرطان های پوستی ندارد و هیچ یک از اعضای داخلی بدن را هم درگیر نمی کند. به علاوه، این بیماری به هیچ نام مسری نیست و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود.

اگزما چیست؟

در اگزما یک واکنش ازدیاد حساسیتی (مشابه آلرژی) در پوست ایجاد می شود که ایجاد کننده التهاب مزمن است. التهاب موجب می شود پوست خارش دار و پوسته پوسته شود. تحریک مزمن پوست و خراشیدگی می تواند پوست را ضخیم و ظاهر آن را براق کند. تماس با محرک های محیطی مانند خشکی پوست، تماس با آب، تغییر دما و استرس می تواند علایم را بدتر کند.

اگزمای تحریکی تماسی یکی از شایع ترین انواع اگزما است و ممکن است با ضخیم شدن پوست آن ناحیه و ایجاد ترک های کوچکی در آن منطقه هم همراه شود. تقریبا 75 درصد از اگزماهای تماسی از تماس با مواد تحریک کننده ناشی می شود. اگزماهای تماسی، انواع متعددی دارند و یکی از شایع ترین انواع شان هم همین نوع مورد بحث است: اگزمای خانم های خانه دار.

علایم و نشانه ها

آب، صابون، شوینده ها و دیگر مواد تحریک کننده موجب از بین رفتن رطوبت و چربی سطح پوست می شوند. با از بین رفتن این سطح چرب، دو اتفاق می افتد؛ اول اینکه خود این مواد تحریک کننده ، فرصت پیدا می کنند تا به لایه های عمقی تر پوست نفوذ کنند و آن را ملتهب سازند. دوم اینکه دیگر عواملی که پیش از این هم بر سطح پوست حاضر بودند اما توان تحریک و آزار پوست را نداشتند، حالا از آب گل آلود ماهی می گیرند و فرصت مزاحمت پیدا می کنند. مواد تحریک کننده آن قدر سریع سطح پوست را تخریب می کنند که به طور معمول پوست بدن حتی فرصت ترمیم هم پیدا نمی کند.

البته تماس گاه به گاه با این مواد، مشکل ساز نیست اما با استفاده مکرر از آنها، آثار تخریبی شان به مرور ظاهر می شود. ابتدا پوست خشک می شود، سپس پوسته پوسته می شود و ترک می خورد و به این ترتیب به تدریج اگزما مراحل خود را طی می کند. آن بخش از پوست دست که بیشتر در معرض آب و تحریک کننده ها قرار می گیرد، به خصوص قسمت های نازک تر پوست، بیشتر درگیر التهاب می شود. نوک انگشتان، ناحیه میان انگشتان و هم پشت دست از جمله همین نواحی آسیب پذیر هستند. در موارد شدیدتر حتی ممکن است کف دست هم درگیر شود. اگر پوست اطراف ناخن ها به اگزما دچار شود، خود ناخن ها هم به احتمال زیاد دچار تغییر شکل خواهند شد.

اگزمای خانم های خانه دار، اگزمای شغلی

آب، صابون، انواع پاک کننده ها، شوینده ها محلول های اسیدی و قلیایی و حلال های آلی همگی می توانند باعث تحریک شوند و پوست را به التهاب دچار کنند، به خصوص اگر شرایط شغلی شخص طوری باشد که او را مجبور کند روزانه چند نوبت، دست هایش را در معرض آب و این مواد تحریک کننده قرار بدهد.

پس تعجبی ندارد اگر بگوییم که اگزمای خانم های خانه دار فقط منحصر به خانم های خانه دار نیست بلکه نوعی اگزمای شغلی است اما نکته جالب در خصوص اگزما این است که بیشتر مبتلایانش به طور معمول یک زمینه آلرژی داخلی هم دارند یعنی آسیب پذیریشان نسبت به مواد تحریک کننده خارجی، بیشتر از حد معمول است.

اصول درمان

کاهش دفعات شستشو و تماس با آب و مواد شوینده

استفاده از دستکش های پلاستیکی با پوشش داخلی از جنس نخ در هنگام شستشو

استفاده از صابون های گلیسیرین

استفاده از نرم کننده ها و چرب کردن دست ها

استفاده از آنتی هیستامین جهت کنترل خارش

فرد باید ازهرچیزی که علایم را بدترمی کند، مانند مواد غذایی حساسیت زا و مواد محرک مانند پشم و مواد آرایشی در حد ممکن پرهیز کند. پوست خشک به طور معمول بیماری را بدتر می کند. موقع شستشو یا حمام، تماس با آب را به حداقل برسانید و صابون کمتری نسبت به حالت طبیعی مصرف کنید. بعد از حمام بهتر است پوست با کرم های نرم کننده، زمانی که هنوز پوست مرطوب است، چرب شود. تغییر دما و فشار عصبی ممکن است سبب تعریق و بدتر شدن بیماری شود.

درمان ضایعات شامل استفاده از مرطوب کنند ه های تسکین دهنده، صابون های ملایم، یا مرهم مرطوب می باشد. محلول های ضد خارش ملایم یا کورتون موضعی(کم قدرت) ممکن است تسکینی برای ضایعات خفیف، در حال بهبود، یا خشک پوسته دار باشد.

نواحی مزمن ضخیم را می توان با پمادها یا کرم هایی که حاوی ترکیبات تار، کورتون (با قدرت میانه یا بالا) و اجزایی که پوست را نرم و مرطوب می کنند، درمان کرد. کورتون سیستمیک ممکن است در موارد شدید برای کاهش التهاب تجویز شوند. اگزما یک بیماری مزمن است ولی با درمان و اجتناب از مواد محرک قابل پیشگیری است.

عوارض اگزما به ویژه در خانم های خانه دار شامل عفونت باکتریایی ثانویه پوست و تشکیل بافت جوشگاهی دایمی است.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1283

به "بیماری خانم های خانه دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری خانم های خانه دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید