سردرد مزمن چیست و نشان دهنده چه چیزی هست؟

به گزارش بازی ناتمام، هنوز به طور کامل مشخص نیست که چه اتفاقی می افتد زمانی که سردرد بروز می نماید اما محتمل ترین شرح این است که تورم رگ های خونی منجر به کشش اعصاب اطراف آنها و شلیک کردن سیگنال های درد می گردد. در ادامه با انواع سردردهای مزمن آشنا خواهید شد.

سردرد مزمن چیست و نشان دهنده چه چیزی هست؟

سردرد مزمن چیست؟

سردرد مزمن روزانه به سردردهای اطلاق می گردد که فرد در بیش از 15 روز ماه دچار سردرد گردد. آنالیز ها نشان داده اند که سردرد مزمن روزانه در بیش از 4% جمعیت بالغین دیده شده است. شیوع انواع سردرد در جوامع مختلف فرق دارد.

سردرد مزمن روزانه شامل انواع مختلفی از انواع سردرد می گردد. ماهیت دائمی سردردهای مزمن روزانه باعث می گردد تا یافتن علت سردرد مزمن و درمان آن یک ضروریت باشد. درمان ابتدایی تهاجمی و مدیریت مداوم و طولانی مدت ممکن است درد را کاهش داده و منجر به سردرد کمتر گردد.

انواع سردرد مزمن

سردرد به دو نوع تقسیم می گردد1- سردردی که علامت بعضی بیماری ها است: بسیاری از اختلالات داخل مغز و بیماری های سیستمیک سردرد ایجاد می نمایند. به عنوان مثال سردرد ناشی از خستگی، گرسنگی، ناراحتی عصبی، لخته خون داخل مغز، کاهش اکسیژن رسانی به مغز، سینوزیت، بیماری های گوش و …

2- سردردی که خود یک بیماری است و شامل انواع زیر است؛ که عبارت اند از:

سردرد تنشی یا استرسیسردرد تنشی شایع ترین نوع سردرد است و اغلب در بین افراد اتفاق می افتد. این سردردها اغلب به عنوان احساس تنگی در اطراف سر توصیف می شوند. علت سردرد مزمن از نوع تنشی، سفت شدن ماهیچه های گردن و پوست سر در اثر فشار روحی و روانی است. شرایط بد و استرس عوامل مؤثر این سردردها هستند.

سردرد تنشی معمولاً چندین دقیقه طول می کشد، اما در بعضی موارد ممکن است چند روز طول بکشد. سردرد استرسی یا تنشی ناشی از استرس یا فشار روحی روانی است و کمتر مسائل عروقی در آن تأثیر دارد و سن آغاز بیشتر در جوانی است و در خانم ها بیشتر است. قسمت های مختلفی از سر مثل پیشانی و پشت سردرد می گیرد ولی شایع ترین محل درد ناحیه پشت سر و گردن و بالای شانه هاست.

سردرد میگرنی

در این نوع، قسمتی از سردرد می گیرد و ممکن است به طرف دیگر منتشر گردد ولی بیشتر مواقع یک طرفه است که بیشتر ناحیه گیجگاهی و پیشانی مبتلا می شوند و حالت ضربان دار دارد. در این حالت بیمار صدای مبهم نبض را می شنود که پر و خالی می گردد (خصوصیت مهم میگرن).

این سردرد بسیار دردناک است مثل اینکه که چیزی از خارج روی مغز فشار می آورد و غالباً بسیار شدید است و فعالیت فرد مختل می گردد و شخص ترس از نور و صدا دارد که باید در یک محیط تاریک و آرام استراحت کند.

سردرد خوشه ایاین سردرد بر خلاف میگرن است و دورهای از سردردهای مکرر است. این نوع به صورت گروهی یا چند بار پشت سر هم اتفاق می افتد و یک مدت درد نداریم و دوره بهبودی است. در این سردرد محل آغاز سردرد معمولاً پشت کره چشم است و به همان سمت منتشر می گردد. این نوع سردرد غالباً یک طرفه است یک سمت سر و صورت درد می گیرد و چشم پر خون می گردد و گرفتگی بینی و احتقان بینی وجود دارد که پر خونی و گرفتگی در همان سمت صورت همراه با سردرد ایجاد می گردد.

سردرد خوشه ای در آقایان بیشتر است و در دوره جوانی یا بلوغ ایجاد می گردد ولی سردرد میگرنی با افزایش سن کم می گردد. سردرد خوشه ای در طول روز نظم خاصی ندارد و ارتباط با خستگی ندارد و در هر زمانی اتفاق می افتد. آغاز درد معمولاً یکباره است و یکباره پایان می یابد. آغاز و پایان درد سریع است و دفعات آن در طول روز بیشتر است. سردرد شدید است و فرد بی قرار می گردد و راه می رود و می نشیند و مضطرب است.

برخلاف میگرن که فرد دوست دارد در یک محیط آرام و تاریک بخوابد. دوره سردرد خوشه ای می تواند تا شش هفته باشد. سردرد خوشه ممکن است هر روز یا بیش از یک بار در روز رخ دهد. علت سردرد مزمن خوشه ای ناشناخته است با این حال، این نوع سردرد نادر است. 1

سردردهای مزمن نشان دهنده چه چیزی هستند؟استرس بیش از حد: سردرد و استرس یک چرخه معیوب به وجود می آورند؛ به این معنی که قرار گرفتن در معرض استرس باعث سردرد می گردد و سر درد استرس را تشدید می نماید. تنها راه مبارزه با سردردهای ناشی از استرس، مقابله با عوامل تنش زا در زندگی است.

کم آبی بدن: هنوز علت ارتباط بین کم آبی بدن و بروز سردرد به طور کامل تعیین نشده است اما کارشناسان بر این باورند که کاهش حجم آب بدن به معنای رسیدن اکسیژن کمتر به مغز و در نتیجه بروز سردرد است. به طور میانه مصرف هشت لیوان آب در روز برای یک فرد بالغ در شرایط عادی توصیه می گردد. به ویژه اگر دچار سردرد شده اید سعی کنید آرام آرام اما مداوم آب بنوشید تا سردردتان رفع گردد.

کم خونی: کم خونی شدید به ویژه مسائل خونی ناشی از فقر آهن عاملی برای بروز سردرد است. سردردهای ناشی از کم خونی اغلب به طور پی در پی و همراه با کم اشتهایی است.

بیماری های مزمن: سردرد می تواند عارضه جانبی بعضی از بیماری های مزمن از قبیل فیبرومیالژیا، لوپوس یا دیابت باشد. سردردهای مزمن ناشی از بیماری های زمینه ای احتیاج به پیگیری های پزشکی دارد.

مسائل سینوس: سردردهای سینوسی همواره با گرفتگی مخاط بینی و سنگینی سر همراه هستند. این سردردها در محل سینوس یعنی دور چشمها، گونه ها و پیشانی رخ می دهد. دردهای سینوسی با تنگی نفس، کاهش حس بویایی، گرفتگی بینی و غلظت و تیره شدن مخاط بینی همراه است. در اول صبح این دردها شدیدتر است، و هنگامی که سر رو به پایین خم شده است و حتی در هوای مرطوب، دردناک تر می گردد.

نوشیدن کافئین بیش از حد: مصرف بیش از حد کافئین باعث انقباض عروق در رگ های خونی می گردد. از آنجا که کافئین یک محرک قوی است، می تواند با ایجاد فشار در گیرنده های مغزی باعث سردرد گردد. البته به مبتلایان به سردرد نمی توان گفت به طور کامل کافئین را ترک نمایند چون این فرایند خود یک چرخه معیوب ابتلا به سردرد را ایجاد می نماید. توصیه ها مبتنی بر کاهش تدریجی مصرف کافئین به دو فنجان در روز است.

مصرف بیش از حد مسکن ها: تحقیقات نشان می دهد که صرف بیش از 2 بار در هفته قرص مسکن برای درمان سردرد، خود زمینه ساز ایجاد سردرد می گردد که به آن سردرد وابسته به دارو می گویند. اگر فرد حدبیشتر دو روز در هفته دچار سردرد می گردد، نباید خودسرانه مسکن مصرف کند و باید تحت نظر پزشک باشد. 2

جلوگیری از سردرد مزمن

کم آبی؛ عامل مهم سردردنوشیدن آب منجر به بهبود سردرد می گردد و مطالعات نشان داده اند که یکی از علل سردرد مزمن و میگرن کم آبی بدن است، خوشبختانه، آب آشامیدنی یکی از راهکارهای از بین بردن سردرد محسوب می گردد.

با این ماده معدنی سردرد را فراری دهید منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری برای تنظیم اعمال بدن از جمله کنترل قند خون و بهبود عملکرد اعصاب است، در تحقیقات نشان داده شده است که منیزیم در کاهش میگرن و سردرد تاثیر بسیاری دارد و مصرف روزانه 600 میلی گرم منیزیم سیترات به تسکین سردرد و میگرن یاری می نماید و البته باید توجه داشت که مصرف مکمل منیزیم می تواند باعث بروز عوارض گوارشی مانند اسهال در بعضی از افراد گردد و بنابراین بهتر است با دوز کمتر دوز آغاز کنید.

خواب کافی داشته باشید تا گرفتار سردرد نشوید. خواب کم می تواند برای سلامت افراد مضراتی در پی داشته باشد و در این میان کسانی که به علت مطالعه در شب خواب کمی دارند سردرد در روز بروز می نماید، بعلاوه خواب بیش از میزان نیز می تواند منجر به بروز سردرد گردد.

دور این غذاها را خط بکشیدمصرف غذاهای حاوی هیستامین شیمیایی می تواند در کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، گوارشی و عصبی سیستم بدن موثر باشد، به همین علت از مصرف پنیر، ماهی دودی و غذاهای تخمیر شده باید پرهیز کرد، چرا که مصرف غذاهای حاوی هیستامین می تواند در بروز میگرن موثر باشد.

این اسانس ها درمان سردرد هستنداستفاده از بعضی اسانس های گیاهی مانند نعناع و اسطوخودوس به تسکین سردرد و علائم میگرن یاری می نماید.

ویتامین هایی که مسکن طبیعی سردرد محسوب می شوندمصرف ویتامین B کمپلکس در عملکرد انتقال دهنده های عصبی که از بروز سردرد جلوگیری می نمایند موثر است؛ بعلاوه مطالعات نشان داده است که مکمل ریبوفلاوین (b2)، فولات، b12 و پیریدوکسین (b6) می توانند به کاهش علائم سردرد یاری کنم و یک راه ارزان در درمان و پیشگیری از سردرد به شمار میرود. 3

پی نوشت:

1.www.drdr.ir

2.www.fa.alalamtv.net

3.www.khabaronline.ir

منبع: راسخون
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1376

به "سردرد مزمن چیست و نشان دهنده چه چیزی هست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردرد مزمن چیست و نشان دهنده چه چیزی هست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید