فراوری بیش ار 5 میلیون تن سیب زمینی در کشور

به گزارش بازی ناتمام، خبرگزاری خبرنگاران-مدیرکل دفتر سبزی ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی 1400-1399، در سطح 141 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، سیب زمینی کشت شده و برآورد فراوری این محصول 5/2 میلیون تن است.

فراوری بیش ار 5 میلیون تن سیب زمینی در کشور

به گزارش سرویس مالی خبرنگاران، حسین اصغری با اشاره به این که در سال زراعی 1400-1399، عملکرد فراوری سیب زمینی 36/6 تن در هکتار بوده است، گفت: عملکرد فراوری سیب زمینی با سال گذشته اختلاف چشمگیری ندارد و ادعای مطرح شده در بعضی رسانه ها مبنی بر این که بر اثر سرمازدگی آخر فصل فراوری پاییزه عملکرد از 60 تن به 25 تن رسیده با برآوردهای میدانی سازمان های جهاد کشاورزی استان ها مغایرت دارد.

وی با بیان این که عملکرد امسال با سال گذشته اختلاف چشمگیری ندارد، اضافه کرد: به علت اتمام دوره رشد گیاه و رسیدگی محصول، سرمازدگی تاثیری در کاهش عملکرد نداشته است.

اصغری با اشاره به برداشت 5 میلیون و 544 هزار تنی سیب زمینی از سطح 149 هزار هکتار از اراضی در سال گذشته، گفت: سال زراعی گذشته اندازه فراوری سیب زمینی 261 هزار تن بیش از برنامه ابلاغی بود و به علت مازاد فراوری، میانگین قیمت 21400 ریالی سر مزرعه، مورد رضایت فراورینمایندگان نبود.

وی ادامه داد: در سال زراعی 1400-1399، کل فراوری 167 هزار تن کمتر از برنامه است و با اعداد و ارقام اعلامی درباره کاهش 50 درصدی فراوری، فرق دارد.

اصغری گفت: برای امسال با توجه به فراوری بالای فصل پاییز که حدود 69 درصد کل فراوری سالیانه را شامل می گردد و بعلاوه مصرف ماهانه حدود 500 هزار تن، احتیاج کشور اعم از تازه خوری، صادرات، صنایع، مصرف بذر و ضایعات، همه ساله بخش عمده ای از فراوری پاییزه (شهریور تا آبان ماه هنگام برداشت سیب زمینی پاییزه) برای مصرف 7 ماهه کشور به انبار ها منتقل و به تدریج با توجه به احتیاج بازار به مبادی مصرف عرضه می گردد.

وی توضیح داد: فراوری و مصرف مستمر سیب زمینی در کشور و عرضه و تقاضای محصولات مختلف سبزی و صیفی به صورت دایم در حال اجرا است.

اصغری در خصوص صادرات محصول سیب زمینی گفت: آنالیز میانگین صادرات سه ساله نشان می دهد نزدیک به 70 درصد از کل صادرات سیب زمینی در سال های 97 تا 99 در 6 ماهه دوم سال انجام می گردد.

وی در عین حال گفت: هیچ ممنوعیتی از طرف ایران برای صادرات محصولات سبزی و صیفی از جمله سیب زمینی وضع نشده است.

مدیرکل دفتر سبزی ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بازارهای صادراتی با توجه به فراوری داخلی خود نسبت به تامین کسری از محل واردات اقدام می نمایند.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1421

به "فراوری بیش ار 5 میلیون تن سیب زمینی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری بیش ار 5 میلیون تن سیب زمینی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید