جهان چه زمانی خاتمه می یابد؟

به گزارش بازی ناتمام، یک روز جهان به خاتمه خواهد رسید و دانشمندان ایده های مختلفی درباره چگونگی وقوع آن دارند، اما فعلا نباید نگران بود، چرا که هنوز وقت بسیار است و به گفته برخی محققان برجسته، جهان حدود پنج میلیارد سال دیگر به خاتمه خود خواهد رسید.

جهان چه زمانی خاتمه می یابد؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آی ای، شاید الان خیلی زود باشد که در مورد انتها دنیا صحبت کنیم، اما بررسی آن از لحاظ علمی خالی از لطف نیست. این یک اصل در دنیا است که همه چیز باید در یک نقطه به انتها برسد. با این حال حداقل خبر خوب برای ما این است که دنیا احتمالا قبل از انتها عمر ما به انتها عمر خود نمی رسد.

محققان اکنون پیش بینی می کنند که دنیا در حدود پنج میلیارد سال دیگر به انتها خواهد رسید؛ تقریبا در زمانی که خورشید ما به انتها عمر خود می رسد. با این حال، آیا تا به امروز فکر کرده اید که چه عاملی باعث به انتها رسیدن دنیا ما خواهد شد؟ به گفته برخی فیزیکدانان نظری اگر قرار باشد این اتفاق زودتر رخ دهد، ممکن است در 2.8 میلیارد سال دیگر اتفاق بیفتد.

دنیا ما 13.8 میلیارد سال پیش پس از یک انفجار بزرگ ایجاد شد و انرژی غیر قابل تصوری را تولید کرد که پایه های کل دنیا را بنا نهاد. حالا ما می خواهیم شما دنیا آغازین را مانند یک بادکنک کوچک با انرژی بیگ بنگ تصور کنید که باعث گردد این بادکنک طی میلیاردها سال گسترش یابد. دنیا هنوز با سرعت زیادی در حال گسترش است.

توماس کیتچینگ، مدرس اخترفیزیک در کالج دانشگاهی لندن می گوید: برای مدت ها دانشمندان از جمله آلبرت اینشتین فکر می کردند که دنیا ثابت و نامتناهی است. مشاهدات کنونی نشان داده است که دنیا همیشه در حال گسترش است و شتاب بیشتری هم می گیرد. این بدان معناست که باید از یک حالت فشرده تر که ما آن را انفجار بزرگ می نامیم، سرچشمه گرفته باشد. به طور خلاصه، آنقدر انرژی در انفجار بزرگ ایجاد شده است که گیتی همچنان در حال گسترش است.

با این حال دنیا تا چه زمانی به گسترش خود ادامه خواهد داد؟ با مراجعه به مثال بادکنک، اگر بادکنک همینطور گسترش یابد، انتها خیلی بسیار بزرگ خواهد شد و خواهد ترکید. محققان معتقدند که در آینده دور نیز همین اتفاق ممکن است برای دنیا رخ دهد. با این حال در این نقطه متوقف نمی گردد.

نظریه های متعدد توصیف می کنند که دنیا چگونه به انتها خواهد رسید. برخی از محققان برجسته معتقدند که دنیا هم می تواند آغاز به فشرده شدن کند و هم از هم بپاشد.

بیایید در مورد ایده هایی که مطرح کردیم، بحث کنیم.

ایده ترکیدن بادکنک موسوم به Big Rip سال ها است که در جامعه علمی رواج دارد. مسئله این است که همانطور که قبلاً ذکر کردیم، دنیا با سرعت و شتاب در حال گسترش است. با گذشت زمان، کشش دنیا ما از گرانش واقعی موجود در آن قوی تر می گردد و انتها، این منجر به گسستگی کهکشان ها، سیارات، ستاره ها و حتی سیاه چاله ها می گردد. اما در انتها چه می ماند؟ هیچ چیز، جز ذرات جدا نشده ای که آن موقع دنیا جدید هستند. اگر بشریت هنوز در این مرحله وجود داشته باشد، سیاره ما به آرامی توسط اشعه ها نابود می گردد.

توماس کفارت و رابرت شرر دو تن از محققان برجسته و پیشرو در نظریه Big Rip و از استادان فیزیک و ریاضیات دانشگاه وندربیلت هستند. آنها در حقیقت یک مدل جدید ریاضی را برای Big Rip به اتمام رسانده اند؛ الگویی که می تواند نور بیشتری بر انرژی تاریک گریزان در دنیا ما بیندازد.

آنها می گویند: این مدل جدید ریاضی پیش بینی های مهمی در مورد سرنوشت نهایی دنیا دارد. همچنین ممکن است نور تازه ای به ماهیت اصلی انرژی تاریک بتاباند.

بنابراین بعد از اینکه دنیا چیزی جز ذرات جدانشده نمی گردد، چه می گردد؟ برخی این نظریه را مطرح کردند که Big Rip می تواند به یک بیگ بنگ دیپر منجر گردد و این ایده را مطرح کردند که خود دنیا می تواند چرخه فرآیند تخریب و آفرینش باشد. اما خبر خوب این است که شما در حال حاضر لازم نیست نگران هیچ یک از این موارد باشید، چرا که حداقل تا حدود دو میلیارد سال دیگر هیچ یک از این اتفاقات رخ نخواهد داد.

نظریه دیگری به نام یخبندان بزرگ(The Big Freeze) که با عنوان مرگ گرما(Heat Death) نیز شناخته می گردد، ایده دیگری است که می گوید دنیا می تواند ظرف دو میلیارد سال آینده به انتها برسد. در حقیقت از بین تمام سناریوهایی که در این گزارش ارائه شده است، این نظریه یکی از پذیرفته شده ترین مدل های انتها دنیا است.

این نظریه در تقابل آشکار با چیزی مانند Big Rip، حول ایده اصلی آنتروپی می گردد. سیستم ایزوله شده بزرگ ما یعنی دنیا، آنتروپی همیشه رو به افزایشی دارد، تا زمانی که به حداکثر مقدار برسد. در این زمان سرنوشت ساز، گرمای موجود در دنیا ما کاملاً توزیع می گردد و دیگر جایی برای انرژی قابل استفاده نمی ماند.

به طور خلاصه، دنیا از حرکت باز می ایستد و یا خیلی آهسته حرکت می کند. از این رو، منابع تأمین گاز آنقدر نازک توزیع می شوند که ستاره ها می توانند در این خلاء بی انتها جدید شکل بگیرند. این تقریباً مانند کشیدن یک تکه پارچه به حدی است که دیگر نمی تواند کش بیاید، اما هنوز هم می تواند در مقادیر جزئی کشیده گردد.

دنیا ما از نظم به بی نظمی حرکت می کند. اساساً این سناریو دورانی را ایجاد می کند که در آن همه ماده در دنیا همچنان برای همیشه گسترش می یابد و تمام ماده در نهایت به حالت یکنواخت نهایی می رسد.

در نقطه مقابل، نظریه Big Crunch مطرح شده است که می گوید دنیا می تواند به خودی خود از هم بپاشد. بیایید به مثال بادکنک برگردیم. بدین صورت که بادکنک به جای اینکه بترکد و از هم پاشیده گردد، کوچک گردد و به حالت اولیه و اصلی خود بازگردد. این اتفاقی است که در طول Big Crunch رخ خواهد داد.

در این شرایط، گرانش به نیروی غالب تبدیل می گردد که دنیا به نقطه ای می رسد که برای همیشه از گسترش متوقف می گردد و با گذشت زمان آغاز به منقبض شدن می کند. حالا این اتفاق به چه چیزی منجر خواهد شد؟ به یک هرج و مرج کامل و مطلق. ستارگان، سیارات، سایر اجرام آسمانی، حتی کهکشان های دیگر با یکدیگر برخورد می کنند و باعث انتها ای بسیار خشن برای دنیا ما می شوند.

محققان دانشگاه دانمارک این نظریه را به عنوان فرآیندی شبیه به نحوه تبدیل آب به بخار توصیف می کنند.

آنها می گویند: مرحله انتقال از جایی در دنیا آغاز خواهد شد و از همانجا پخش خواهد شد. شاید این فروپاشی از قبل در جایی از دنیا آغاز شده باشد و در حال حاضر در حال خوردن همه مواد سر راه خود و باز کردن راه خود به سوی بقیه دنیا است. شاید هم این مرحله از همین جا آغاز گردد یا شاید در یک میلیارد سال دیگر در جایی خیلی دور از اینجا آغاز گردد.

خبر خوب این است که آخرین تحقیقات نشان می دهد که دنیا هم اکنون با سرعت بیشتری در حال گسترش است. از دیدگاه کیهان شناسی، هنوز هیچ دلیلی نداریم که به یک فروپاشی، مشکوک باشیم.

از آنجا که محققان هنوز سعی در درک جنبه های مختلف دنیا ما دارند، هم اکنون نمی توان با یقین کامل پیش بینی کرد که کدام یک از این سناریوها اتفاق خواهد افتاد. اما شناخت خواص انرژی تاریک در دنیا می تواند به محققان کمک کند درک بهتری از انتها اجتناب ناپذیر آن داشته باشند. با این وجود با توجه به برآورد دانشمندان، ما حداقل دو میلیارد سال زمان داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 426

به "جهان چه زمانی خاتمه می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهان چه زمانی خاتمه می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید