خبرنگاران آذربایجان شرقی در دوره خشکسالی شدید واقع شده است

به گزارش بازی ناتمام، تبریز- خبرنگاران- معاون حفاظت و بهره برداری امور آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی گفت: با وجود بارندگی های خوب سال گذشته، در دوره خشکسالی شدید قرار داریم که موجب پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی شده است.

خبرنگاران آذربایجان شرقی در دوره خشکسالی شدید واقع شده است

مجتبی جلیل زاده روز پنجشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مرند با اشاره به کاهش 30 درصدی بارندگی در استان گفت: در شهرستان مرند نیز در مقایسه با سال گذشته با کاهش 47 درصدی بارندگی ها روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند در زمینه مدیریت منابع آب، رتبه اول را در استان دارد اضافه کرد: امیدواریم با افزایش بارندگی ها در روزهای آینده، شرایط آبی در استان بهبود یابد.

معاون حفاظت و بهره برداری امور آب منطقه ای آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید در مصارف صنعتی صرفه جویی کرده و در بخش کشاورزی نیز با آبکمک نوین و تغییر الگوی کشت از مصرف بی رویه آب جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: ارزش اضافه کرده نیز در کشاورزی بسیار مهم بوده و باید به سمتی برویم که کشاورزان با مصرف کمتر آب، درآمد بیشتر داشته باشند.

جلیل زاده با بیان اینکه مازاد برداشت آب مهمترین موضوعی است که آب مرند را با مشکل روبرو کرده است، گفت: ما سعی کردیم در سطح استان، بطور تدریجی به این مشکل مقابله کنیم به نحوی که کشاورزان زیاد خسارت نبینند.

وی بیان کرد: موضوع دیگری که در سطح منابع آب کشور مطرح شده است مدیریت مشارکت آبهای زیرزمینی است که بر اساس آن مدیریت توزیع آب به خود مردم واگذار می شود.

فرماندار ویژه مرند نیز با بیان اینکه شرایط عمومی آب در مرند با وجود مدیریت مناسب منابع آب مناسب نیست، گفت: امسال نیز سیاست کلی ما این است که مدیریت منابع آب را ادامه داده و طبق دستورالعمل ها و شرایط بومی منطقه و متناسب با اولویت های شهرستان اقدام کنیم.

داود گرشاسبی اظهار کرد: هدف ما اصلاح الگوی مصرف آب است و باید با نگاه چند سویه و تعامل چند جانبه و کار فرهنگی شرایط را بطور مناسب پیش ببریم.

وی یادآوری کرد: تخصیص اعتبار برای آبرسانی از ارس به مرند، تسریع در اجرای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرستان از جمله اولویتهای ما در جهت رفع مشکل آب شهرستان است که امیدواریم عنایت ویژه ای در استان به این امر صورت گیرد.

فرماندار ویژه مرند همچنین ضمن تاکید بر جلوگیری از برداشت های بی رویه آب از چاههای کشاورزی گفت: ادارات مربوط باید کشاورزان را برای پرداخت حقوق دولتی چاههای آب کشاورزی مجاب کنند.

وی اضافه کرد: امور آب شهرستان همچنین در راستای پرداخت حق النظاره چاههای صنعتی توسط شرکت ها اقدامات لازم را انجام دهد.

گرشاسبی در خصوص درخواست مساعدت کننده خانه کشاورز شهرستان برای جبران خسارت باغداران و کشاورزان گفت: جهاد کشاورزی، امور آب و صنعت و معدن، با ارائه مدارک و مستندات، افرادی که بخاطر شیوع کرونا و تعطیلات، پیروز به فروش محصولات خود نشدند را معرفی کنند تا رایزنی های لازم با ستاد کرونای استان در این راستا و کمک به آنها صورت گیرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به ضرورت جلوگیری از استفاده کشاورزان از آب تصفیه خانه فاضلاب به دلیل بیماری زا بودن آن تاکید کرد: مسوولین مربوط باید با تغییر رفتارها از جمله تغییر نوع کشت و نیز ایجاد بازدارندگی ها و دادن تذکرات لازم، کشاورزان را به عدم استفاده از آب تصفیه خانه در مصارف کشاورزی ترغیب کنند.

فرماندار مرند با بیان اینکه تا به امروز 12 درصد مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری مرند اجرا شده است، اضافه کرد: وظیفه اصلی ما اتمام عملیات این تصفیه خانه است ولی تا زمان بهره برداری از آن، باید در راستای اصلاح رفتار کشاورزان و تغییر الگوی کشت عمل کنیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 474

به "خبرنگاران آذربایجان شرقی در دوره خشکسالی شدید واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آذربایجان شرقی در دوره خشکسالی شدید واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید