خبرنگاران نشریه تایم: شکاف سیاسی در آمریکا، ویروسی که واکسن ندارد

به گزارش بازی ناتمام، تهران - خبرنگاران - نشریه تایم در نوشتاری، با بیان اینکه جو بایدن پس از روی کارآمدن با چالش های بسیاری روبه رو است و چه بسا واکسن کرونا، فوری ترین چالش او برای مهار ویروس کرونا باشد اما این رئیس جمهوری برای ترمیم شکاف های سیاسی در نظام آمریکا واکسنی ندارد.

خبرنگاران نشریه تایم: شکاف سیاسی در آمریکا، ویروسی که واکسن ندارد

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران به نقل از این نشریه، هیچ دموکراسی صنعتی پیشرفته ای در جهان امروز به نسبت ایالات متحده از نظر سیاسی این چنین گسسته و ناکارآمد نبوده است.

در این نوشتار به قلم ایان برمر (lan Bremmer) آمده است: در جهانی پیشرفته کنونی، هیچ دموکراسی پیشرفته صنعتی به اندازه آمریکای امروز، دچار شکاف نشده و از حیث سیاسی تا این حد ناکارآمد نبوده است.

این گزارش می افزاید: حال باید پرسید قدرتمندترین کشور جهان چگونه به این مرحله رسیده است؟ یک نویسنده بزرگ آمریکایی می گوید: به آرامی و سپس ناگهانی.

در پس شورش کنگره نه یک فرآیند چند ساله، بلکه چند دهه ای قرار داشت. میراث ماندگار نژاد، سرشت دگرگون ساز سرمایه داری و نشان های شکاف در دورنمای رسانه های جمعی ما سه ویژگی بازر جامعه آمریکایی است.

اگر بخواهیم با نژاد آغاز کنیم، باید بگوییم که ایالات متحده در برخورداری از پیشینه پرچالش رقابت های نژادی، منحصر به فرد است. اما در پرداختن به میراث ساختاری آن نژادپرستی، بسیار کند عمل نموده است.

تقریبا یک قرن پس از جنگ داخلی، حقوق مدنی در سال 1964 تصویب شد. هر چند در سال های گذشته گام های مثبتی برای احقاق حقوق سیاهان برداشته شده است، اما هیچ یک از کوشش ها کافی به نظر نمی رسد.

از سوی دیگر، گروهی از آمریکایی های سفیدپوست موقعیت خود را در نتیجه دگرگونی های جمعیتی و نژادی در خطر می بینند. اگرچه این اضطراب از عواملی مالی ریشه می گیرد، اما بهتر است آن را در بافت هویتی گسترده تری آنالیز کنیم. این احساس خشم و نفرت در دوران ترامپ و در شورش کنگره به اوج خود رسید.

آمریکا تنها کشوری نیست که باید در جنبش های مردمی با نژادپرستی مقابله کند.

بسیاری از کشورهای اروپایی نیز به این مشکل مواجهند، اما با توجه به شیوه ساختاری که نژادپرستی را در بافت کشور نهادینه نموده، همراه با سال ها نادیده انگاری، روابط نژادی در رسیدن به شرایط سیاسی کنونی ایالات متحده بسیار موثر بوده است.

در همین حال، سرمایه گذاری و رشد مالی ناشی از آن، آمریکا را به ابرقدرت برجسته جهان در نیمه دوم قرن بیستم تبدیل کرد. روح کارآفرینی آمریکا رشد و نوآوری را به یاری جهانی سازی به سراسر جهان صادر کرد.

در این میان، ایمان پایدار آمریکا به سرمایه داری و قدرت فردی دلیل مهاجرت بسیاری در آرزوی رسیدن به موفقیت بود. به همین دلیل امروز آمریکا میزبان بسیاری از شرکت های فناوری جهانی مدرن است.

این گزارش در ادامه حاکی است: سیستم مالی فردگرایانه ثروتی بزرگ فراوری کرد، اما همزمان سبب شد تا یک کارگر متوسط آمریکایی از پوشش تامین اجتماعی کمتری در مقایسه با همتای اروپایی خود برخوردار بوده و در سیستم سیاسی بهره محور به خوبی به کار گرفته نشود.

در سی سال گذشته، به طور روزافزون شاهد نابرابری فرصت ها بوده ایم. نتیجه نهایی شکاف بیشتر در میان رای دهندگانی است که از چگونگی زندگی خود در آینده آمریکا بیمناکند.

در این میان، همین شرکت های فناوری که جهانی مدرن ما را شکل داده اند، انقلابی در مصرف رسانه ای ما ایجاد نموده اند. سرعت فناوری به اندازه ای است که ما شاهد ایجاد شکاف هایی به مراتب سریعتر در رسانه های اجتماعی هستیم.

تایم در ادامه این گزارش آورد: در مقایسه با کشورهای اروپایی با مقررات شدیدتر دولتی، ایالات متحده با توجه به احترامی که برای بخش خصوصی قائل است، با این شکل از مقررات مشکل دارد. با دستورالعمل اخیر فیس بوک و توئیتر در رفتار با حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، این سوال مطرح است که کدان نهاد حق دموکراتیک برای محدود کردن سخنرانی سیاستمداران را داراست؟ اهدای این حق به مدیران شرکت های فناوری فاجعه ای از نوع دیگر است.

نشریه تایم این گزارش را اینگونه خاتمه داد: جو بایدن پس از روی کارآمدن با چالش های بسیاری روبه رو است. چه بسا واکسن فوری ترین چالش او باشد. ما می توانیم با واکسن به این همه گیری خاتمه دهیم، اما برای شکاف های سیاسی خود واکسنی نداریم.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 958

به "خبرنگاران نشریه تایم: شکاف سیاسی در آمریکا، ویروسی که واکسن ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نشریه تایم: شکاف سیاسی در آمریکا، ویروسی که واکسن ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید