خبرنگاران واکنش ترامپ به شکست روز گذشته در شورای امنیت

به گزارش بازی ناتمام، نیویورک- خبرنگاران- رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به شکست روز گذشته آمریکا در شورای امنیت که نتوانست ممنوعیت تسلیحاتی ایران را تمدید کند، گفت ایران می خواهد در انتخابات بسیار بد ببازم.

خبرنگاران واکنش ترامپ به شکست روز گذشته در شورای امنیت

دونالد ترامپ عصر شنبه در نشست خبری روزانه خود درباره شیوع کرونا در آمریکا در پاسخ به سوالی درباره شکست روز جمعه آمریکا در شورای امنیت، این ادعا را مطرح نمود و اضافه کرد: ما رای شورای امنیت را می دانستیم. برای اسنپ بک اقدام خواهیم کرد و شما در هفته آینده شاهد آن خواهید بود.

ترامپ که در هجدهم اردیبهشت 1397 به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه داد، سیاست موسوم به فشار حداکثری را بر مردم ایران تحمیل کرد تا به زعم خود بتواند درباره نقایص توافقی که همواره آن را فاجعه بار نامیده است، با ایران به توافقی جدید دست یابد.

با گذشت نزدیک به سه سال از تروریسم اقتصادی، آمریکایی ها در مقاطع مختلف سعی کردند با تحریک افکار عمومی و اینکه حق کامل برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی خود در سازمان ملل را دارا هستند، راه را برای تصویب قطعنامه ای هموار کنند که خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران را نشانه گرفته است.

به موجب قطعنامه 2231 که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از 13 سال در 27 مهرماه امسال به خاتمه می رسد. از این رو، آمریکایی ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه ای متشکل از 15 بند مقدماتی و 35 بند عملیاتی ارائه دادند.

با معین شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می شد، آمریکایی ها روز سه شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به 2 بند مقدماتی و 2 بند عملیاتی محدود ساختند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می دانند. از این رو در رای گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت 5.30 عصر پنج شنبه به مدت 24 ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، 11 عضو دیگر به آن رای ممتنع دادند و تنها آمریکا و جمهوری دومینیکن که تحت فشار شدید آمریکا قرار گرفته است و قرار است مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ هم به زودی به آنجا سفر کند، به این قطعنامه رای مثبت دادند.

به این ترتیب، قطعنامه آمریکا کاملا مغلوب گردید اما دولت ترامپ مدعی است می توانند از مکانیسم اسنپ استفاده کنند و تمام تحریم های پیشین شورای امنیت علیه ایران را احیا کنند. این ادعا هم در رای روز گذشته شورای امنیت و هم در اظهارات متعدد مقامات عضو برجام، رد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای برگزاری نشست سران پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه ایران و آلمان را خواهید پذیرفت، اظهار کرد: فکر می کنم احتمالا نه.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: فکر می کنم ما تا پس از انتخابات منتظر بمانیم. ایران می خواهد من بسیار بد در انتخابات ببازم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته پیشنهادی ارائه داد که سران اعضای دائم شورای امنیت به همراه ایران و آلمان در نشستی مجازی درباره صلح در خلیج فارس با هم مصاحبه کنند تا به این ترتیب جلوی انشقاق در شورای امنیت متعاقب حرکت خلاف قانون و مقررات دولت ترامپ برای به حرکت درآوردن مکانیسم اسنپ بک را بگیرند.

در صورت تداوم حرکت ترامپ برای فعال کردن مکانیسم اسنپ بک و مخالفت روسیه و چین، شورای امنیت دچار اختلاف جدی خواهد شد و چون نمی توانند کمیته های تحریمی ایران را فعال سازند، تمام کمیته های تحریمی شورای امنیت دچار مشکل جدی خواهد شد.

مجید تخت روانچی سفیر و کننده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم درباره ادعای آمریکایی ها مبنی بر داشتن حق در استفاده از مکانیسم اسنپ بک، به خبرنگار خبرنگاران، گفت: آنها مدعی شدند اگر این قطعنامه رای نیاورد، به سمت استفاده از مکانیسم ماشه بر اساس قطعنامه 2231 می فرایند، رای امروز نشان داد که سیاست آمریکا یا برداشت آنها یا بازی با کلماتی که می خواهند یک برداشت ناصواب حقوقی از 2231 ارائه دهند، تا چه حد در سطح بین المللی مقبولیت دارد.

وی شرح داد: رای امروز نه تنها پروژه آمریکا را در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست روبرو کرد بلکه نشان داد که همراهی جامعه بین الملل با سوء استفاده از قطعنامه 2231 که می خواهد در چارچوب آن از مکانیسم اسنپ بک استفاده کند، چقدر مقبولیت دارد. این رای خود نشان دهنده انزوای آمریکا در استفاده از این مکانیسم بود.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اظهارات خود با این ادعا که ایران اکنون بازیگر متفاوتی شده است، اضافه کرد آنها پول برای حمایت از آنچه که او تروریسم نامید، ندارند و آنها این را می دانند.

وی توقیف چهار نفتکش منتسب به ایران را تکرار کرد و اضافه کرد: ما چهار نفتکش ایران را توقیف کردیم و آنها را به هیوستون آوردیم. آنها به ونزوئلا می رفتند، قرار نیست آنها چنین کاری انجام دهند.

ترامپ در حالی مدعی توقیف نفتکش های ایرانی شد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر شنبه در پیامی توئیتری نوشت: دزدان دریایی کارائیب برای خودشان قاضی و دادگاه دارند.

وی شرح داد: خبر بد برای آنها این که محموله غارت شده به ایران تعلق نداشت. محموله سوخت به شکل فوب (از زمان بارگیری در اختیار خریدار) در خلیج فارس فروخته شده بود. کشتی و پرچم آن هم ایرانی نبود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به ادعای مقامات آمریکایی در مورد توقیف چهارنفتکش ایرانی نوشت: تبلیغات پوچ و سخیف باعث انحراف اذهان از شکست مفتضحانه دیپلماتیک و غیرقانونی آمریکا در سازمان ملل نمی شود.

رئیس جمهوری آمریکا اعتراف کرد: ایران می خواهد مرا شکست دهد. اگر من برنده شوم که امید بسیار زیادی دارم که برنده شوم، وقتی شما لیستی از اقدامات ما در قبال ویروس و اقتصاد را ببینید، ما باید برنده شویم.

ترامپ در ادامه این جملات باز هم به رقابت با دموکرات ها پرداخت و گفت که طرح نانسی پلوسی رئیس مجلس آمریکا درباره فازهای چندگانه اقتصادی تنها به نفع چپ رادیکال است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 652

به "خبرنگاران واکنش ترامپ به شکست روز گذشته در شورای امنیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واکنش ترامپ به شکست روز گذشته در شورای امنیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید