خبرنگاران پنجم دی ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

به گزارش بازی ناتمام، استانها - خبرنگاران- سرعت ابتلا به کرونا در کشور به استناد آمارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و به مدد اجرای محدودیت ها و رعایت شیوه نامه ها مسیری رو به کاهش را طی می نماید و تعداد فوت شدگان ناشی از کرونا نیز اکنون به زیر 200 نفر رسیده که تداوم این فرایند نیازمند رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی است.

خبرنگاران پنجم دی ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

با توجه به شروع فصل زمستان، اعلام خطر شیوع ویروس کرونای انگلیسی، بازگشایی اصناف، پاساژها و مراکز خرید و شلوغی بیشتر شهرها، فرایند نزولی آمار مبتلایان و جانباختگان بیم آن می رود که رعایت شیوه نامه های بهداشتی هم کاهش یابد و سادی انگاری ها موج دیگری از شیوع کرونا را رقم زند.

در روزهای گذشته اخبار شیوع ویروس کرونای انگلیسی سبب شده موجی از نگرانی بر بسیاری از کشورها حاکم گردد به گونه ای که بسیاری مرزهای خود را بر پروازهای ورودی و خروجی با این کشور بسته اند و اکنون این کشور به منطقه ممنوعه برای ترددهای بین المللی تبدیل شده است . به دنبال این نگرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفتند که تا به امروز هیچ مدرک و شواهد علمی و بالینی دال بر ورود ویروس کووید 19 جهش یافته انگلیسی به ایران به دست نیامده است.

مینو محرز بیان داشت: به تازگی در حال راه اندازی امکاناتی برای این منظور هستیم که در این صورت توالی یابی دقیق ویروس فراهم خواهد شد.

تا کنون بیش از 4 هزار گونه ویروس کرونا ثبت شده اما نمونه های مربوط به انگلیس و آفریقای جنوبی توجهات بیشتری را به خود جلب نموده اند زیرا قابلیت سرایت آنها نسبت به جهش های پیشین بسیار بیشتر است.

به دلیل جهش های مکرر این ویروس و افزایش قدرت سرایت آن متخصصان و کارشناسان بهداشتی همچنان بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی ، ماندن در خانه ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، استفاده از ماسک و پرهیز از ترددهای غیر ضرور تاکید دارند.

تردد مسافر از مرزهای قصرشیرین به عراق ممنوع شد

از قصر شیرین و به نقل از فرماندار خبر رسیده که تردد مسافر از مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان این شهرستان به عراق ممنوع شد.

مرادعلی تاتار اضافه نمود: عراق در جهت اجرای اقدام های پیشگیرانه اخیر و مقابله با شیوع ویروس کرونای انگلیسی، گذرگاه های 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی را به روی مسافران بست.

در راستای تصمیم دولت مرکزی عراق در کنترل ویروس جدید کرونای انگلیسی، دستورالعمل جدیدی از سوی عراق راجع به تردد مسافر از مرزهای بین المللی صادر شده که از ساعت 12 آدینه شب ورود مسافران ایرانی به شمال عراق و خروج مسافران عراقی از اقلیم کردستان عراق به سمت ایران تا اطلاع بعدی ممنوع شد.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: مسافران ایرانی که هم اکنون در عراق به سر می برند می توانند به ایران مراجعه نموده و مسافرین عراقی که در ایران به سر می برند می توانند به کشور خود باز گردند.

تاتار ادامه داد: همچنین تردد افراد 2تابعیتی (ایرانی- عراقی) نیز از مرز رسمی خسروی تا اطلاع بعدی ممنوع است.مبادلات تجاری از مرزهای خسروی و پرویزخان در این شهرستان با رعایت پروتکل های بهداشتی طبق روال گذشته ادامه دارد.

وی گفت: همچنین پایش رانندگان و کامیون های حامل کالاهای صادراتی نیز در راستای مقابله با ویروس کرونا در مرز رسمی پرویزخان انجام می گردد ضمن اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مرز خسروی تشدید شده است.

16 بیمار جدید کرونا در مراکز درمانی ایلام بستری شدند

در ایلام هم 16فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند و تعداد بستری های موجود 61 نفر است.

به گفته ریس دانشگاه علوم پزشکی ایلام 9 مورد از بستری های جدید مربوط به ایلام، پنج مورد دره شهر، یک مورد بدره و یک مورد نیز مربوط به ایوان است.

وی یادآور شد: روز گذشته هیچ فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و تعداد فوتی تا این لحظه 649 نفر است.

کرونا مرگ چهار نفر را در یزد رقم زد

اگر چه هرچند تعداد بیماران بستری، شناسایی افراد مبتلا و مرگ و میر مبتلایان به کرونا در استان یزد نسبت به یک ماه گذشته بسیار کم شده است اما این ویروش در 24 ساعت گذشته مرگ چهار نفر دیگر از مبتلایان را رقم زد ..

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 31 بیمار مبتلا قطعی به کووید 19 در استان شناسایی شدند.

هم اکنون 24 شهر استان در 10 شهرستان همچنان از لحاظ شیوع ویروس کرونا در شرایط نارنجی واقع شده است و به همین دلیل بنا بر اعلام رییس شورای سیاستگذاری ائمه آدینه یزد با توجه به تداوم شیوع این ویروس برای حفظ سلامتی نمازگزاران به خصوص آحاد مردم برای یازدهمین هفته متوالی نماز آدینه امروز برابر پنجم دی ماه 1399 در 16 شهر و روستاهای شهرستان های ابرکوه، خاتم، تفت و اردکان برگزار نمی گردد.

33 شهرستان فارس در شرایط زرد شیوع کرونا قرار دریافتد

براساس رنگ بندی جدید اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از 36 شهرستان استان 33 شهرستان در شرایط زرد و سه شهرستان در شرایط نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

به گفته جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا تنها شهرستان های شیراز، جهرم و خفر در شرایط نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار دارند و هیچ شهرستان قرمزی در استان نداریم.

عبدالرضا قاسمپور اضافه نمود: قرار دریافت استان فارس در این شرایط، نتیجه همکاری و همراهی مردم به خصوص اصناف و بازاریان است.

18 شهرستان اصفهان در شرایط زرد کرونایی قرار دارند

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیجده از 24 شهرستان این استان زرد و بقیه در شرایط نارنجی قرار دارند.

بنا بر اظهارات -سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، شهرستان های زرد محدودیت تردد خودرویی ندارند و گروه های شغلی یک، 2 و سه در این شهرستان ها می توانند فعال باشند.

براساس جدیدترین رنگ بندی های تعیین شده از روز شنبه ششم دی ماه، شهرستان های آران و بیدگل، اردستان، برخوار، بوئین و میاندشت، تیران، چادگان، خوانسار، خور، دهاقان، سمیرم، شاهین شهر، فریدن، فریدونشهر، گلپایگان، لنجان، مبارکه، ائین و نجف آباد در شرایط زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین شهرستان های اصفهان، خمینی شهر، شهرضا، فلاورجان، کاشان و نطنز در شرایط نارنجی قرار دریافتد.

خرم آباد تنها شهر با شرایط نارنجی در لرستان است

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا لرستان گفت که خرم آباد تنها شهر با شرایط نارنجی در لرستان است و سایر شهرستان های استان در شرایط زرد قرار دارند.

احمد حسین فتایی گفت: بر اساس تازه ترین لیست اعلام شده توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، بجز شهرستان خرم آباد که همچنان در شرایط نارنجی است، سایر شهرستان های استان در شرایط زرد قرار دارند.

وی گفت: بر همین اساس طی هفته پیش رو، محدودیت های شغلی در مرکز استان برای گروه های شغلی سه و چهار همچنان برقرار است و کارکنان دستگاه های دولتی نیز به صورت شیفت بندی 50 درصد در محل کار حضور خواهند داشت.

فقط 4 شهر آذربایجان غربی در شرایط نارنجی کرونایی واقع شده است

کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد مقابله با کرونا در آذربایجان غربی نیز با صدور اطلاعیه ای، شرایط شهرستان های استان را در مورد شیوع کرونا گفت که در آن، فقط چهار شهر در شمال و جنوب استان شرایط نارنجی دارند.

در این اطلاعیه آمده است: طبق آنالیز های کارشناسی انجام شده شهرهای ارومیه، خوی، میاندوآب و ماکو شرایط نارنجی در مورد شیوع بیماری کووید 19 دارند و محدودیت های مربوط به این شرایط در آنها اعمال می گردد.

شهرستان های مهاباد، بوکان، سردشت، پیرانشهر، تکاب، شاهین دژ، نقده، اشنویه در جنوب آذربایجان غربی و سلماس، پلدشت، چایپاره، شوط و چالدران در شرایط زرد هستند.

شهرستان خوزستان از لحاظ کرونا زرد شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم از زرد شدن شرایط 26 شهرستان استان خوزستان از لحاظ ابتلای افراد به ویروس کرونا اطلاع داد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان گفت: بجز شهرستان اهواز که اکنون در شرایط نارنجی واقع شده است بقیه شهرستانهای استان در شرایط زرد قرار دریافتد که این نشان از نتیجه بخش بودن تصمیمات ستاد مبارزه با کرونای کشور و استان دارد.

وی به شرایط فوت شده های استان در 24 ساعت گذشته اشاره نمود و گفت: خوشبختانه در این مدت فقط یک مورد فوتی قطعی ناشی از ویروس کرونا در استان داشته ایم و این هم خبر خوشایندی است.

گزارشی با موضوع کرونا

آرامش توام با هشدار کرونایی در البرز

تازه ترین آمارهای وزار بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت 132 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به 54 هزار و 404 نفر رسید.

سیما سادات لاری روز آدینه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران اضافه نمود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (پنجم دی 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 6 هزار و 21 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد و 906 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید 19 در کشور به یک میلیون و 183 هزار و 182 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا به امروز یک میلیون و 189 هزار و 203 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین 5345 نفر از مبتلایان به کووید 19 به دلایل شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

به گزارش خبرنگاران، ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید 19 بر اساس آمار رسمی کشورها تا به امروز بیش از 77 میلیون نفر را در جهان مبتلا نموده و بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر دریافت نسبت جمعیت هشتمین کشور جهانست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس و فرانسه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی به وسیله دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می گردد. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مسائل گوارشی از جمله علائم بیماری کووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 890

به "خبرنگاران پنجم دی ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پنجم دی ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید