درباره فواید سیلیکا برای بدن بیشتر بدانید

به گزارش بازی ناتمام، تهران (پانا) - سیلیکا، سیلیس یا سیلیسیم دی اکسید ماده ای طبیعی و در واقع فراوان ترین ترکیب اکسیدی موجود در پوسته زمین است که در طبیعت به صورت آزاد و یا به همراه سایر اکسیدها یافت می گردد.

درباره فواید سیلیکا برای بدن بیشتر بدانید

به گزارش جام جم آنلاین، این ترکیب بیش از یک چهارم پوسته کره زمین را به خود اختصاص می دهد و در بیشتر سنگ ها، ماسه ها و بعلاوه خاک رس وجود دارد.

سیلیکا چیست؟

سیلیکای آزاد در طبیعت به صورت بلورین، بلور مخفی و بلور مخفی آبدار دیده شده و شامل پلی مورف های مختلفی است. از جمله رایج ترین پلی مورف های (چند شکلی) سیلیکا می توان به زمرد سبز، کوارتز، خاک رس و شیشه اشاره نمود.

سیلیس علاوه بر فواید سلامتی، کاربردهای متعددی هم در صنعت دارد. برای مثال در فراوری بتن و انواع مواد غذایی به اسم عامل آنتی کیکینگ در جهت جلوگیری از کلوخه شدن و به هم چسبیدن ذرات استفاده می گردد. به طور خلاصه سیلیکا همه جا در دسترس است، اما دقیقا چگونه می تواند به سلامت ما کمک کند؟

هرچند امروزه این ترکیب به اسم یک عنصر مهم شناخته می گردد، اما در گذشته و از نظر تاریخی بیشتر مضر بوده است تا مفید! برای نمونه استنشاق فرم کریستالی سیلیکا به مرور زمان سبب بروز امراض جدی ریوی می شد. اما باید در نظر داشته باشیم که این ماده اشکال مختلفی دارد و لزوما همه آنها آسیب رسان نیستند.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد فرم محلول در آب سیلیکا برای سلامتی بسیار مفید است. این نوع از سیلیس در گیاهان خاصی از جمله گیاه دم اسب یافت می گردد و به طور سنتی برای درمان زخم ها، تقویت بافت همبند و حمایت از کلیه ها مورد استفاده قرار می گیرد. یافته های کامل این مطالعه به وسیله انتشارات سیج به چاپ رسیده است.

منابع غذایی سیلیکا

همانطور که گفته شد سیلیکا را می توان با مصرف یک سری از گیاهان خاص و مواد غذایی به بدن وارد کرد. از جمله مهم ترین منابع غذایی سیلیس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- غلات کامل

- لوبیا سبز

- برنج

- خیار

- گوجه فرنگی

علاوه بر منابع فوق، انواع مکمل های حاوی سیلیکا به صورت قرص یا کپسول هم در بازار دارویی کشور موجود هستند که بیشتر آنها از گیاه دم اسب استخراج می شوند و فواید بی نظیری برای کمک به حفظ سلامت بدن دارند.

اما سیلیکا چه مزایایی برای بدن انسان دارد؟ آیا استفاده از مکمل های دارویی حاوی این ماده کمک نماینده است؟

فواید سیلیکا برای بدن

کمک به شکل گیری استخوان و نگهداری از آن

با وجود آن که کلسیم و ویتامین د در بحث سلامت استخوان بیش از هر ترکیب دیگری مورد توجه قرار می گیرند، مطالعه ای در سال 2013 به وسیله مجله بین المللی غدد درون ریز منتشر شد که از نقش مهم و ارزشمند سیلیکا پرده برداشت.

با استناد به این پژوهش، سیلیس قدرت و بعلاوه تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهد. بعلاوه محققان تصور می نمایند که این ترکیب برای تحریک ته نشین سازی کریستال های استخوانی هم مورد احتیاج باشد. فرآیندی که به آن کانی سازی استخوان گفته می گردد.

کمک به کلاژن سازی

از جمله دیگر فواید قابل ملاحظه سیلیکا می توان به تاثیر آن بر فرایند کلاژن سازی پوست و غضروف ها اشاره نمود.

طبق مطالعه ای که در سال 2016 به وسیله دانشمندان دانشگاه سائو پائولو انجام گرفت، سیلیس به تشکیل بلوک های سازنده کلاژن کمک می نماید و همانطور که می دانید کلاژن یکی از مهم ترین پروتئین های موجود در پوست، غضروف، ماهیچه ها و رباط ها به تعداد می رود.

کلاژن برای حفظ شادابی و کشسانی پوست و بعلاوه محافظت از ساختار اندام ها و به خصوص مفاصل بسیار لازم است.

معین شد که مصرف 10 میلی گرم مکمل سیلیکا به مدت 20 هفته در بانوانی که پوست آسیب دیده ناشی از قرار گیری در معرض آفتاب داشتند، خشکی و چروک های پوستی را کاهش می دهد و به تقویت موها و ناخن ها هم کمک می نماید.

کمک به سلامت قلب و سیستم ایمنی

سیلیکا در عین حال می تواند به سلامت سیستم قلبی عروقی و افزایش ایمنی بدن هم کمک برساند. بر اساس گزارشی از دانشگاه ممفیس مربوط به سال 2018، سیلیکا ممکن است با کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین یا سخت شدن شریان ها و همینطور کاهش سطح کلسترول به محافظت از سلامت قلب کمک کند. این ماده معدنی قادر به کنترل پاسخ ایمنی بدن و التهاب هم خواهد بود.

نحوه مصرف:

محدوده ایمن مصرف سیلیکا به اسم یک مکمل تغذیه ای، 700 الی 1750 میلی گرم در روز توصیه شده است.

از آن جایی که این ترکیب محلول در آب است، معمولا اضافی آن به وسیله ادرار از بدن دفع می گردد و به نظر نمی رسد که حتی زیاده روی در استفاده از آن منجر به عوارض جانبی جدی گردد.

با این حال گروه های زیر باید از مصرف سیلیکا پرهیز نمایند:

- بچه ها

زیرا گیاه دم اسب حاوی مقادیر کمی نیکوتین است

- بانوان باردار

زیرا ایمنی این ترکیب در دوران بارداری به اثبات نرسیده است

- بیماران کلیوی

در این دسته از بیماران ممکن است خطر تجمع سیلیکا در گردش خون وجود داشته باشد

و اما عوارض جانبی سیلیکا. همانطور که ذکر شد، منبع بخش بزرگی از سیلیکای به کار رفته در فراوری مکمل های دارویی گیاه دم اسب محسوب می گردد. در صورت مصرف بیش از میزان، دم اسب ممکن است عوارض جانبی زیر را در پی داشته باشد:

- واکنش های آلرژیک مانند راش و یا تورم صورت

- ناراحتی های گوارشی

- هایپوگلایسمی در افراد مبتلا به دیابت

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1270

به "درباره فواید سیلیکا برای بدن بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره فواید سیلیکا برای بدن بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید