ستاری: ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در فناوری های همگرا وجود دارد

به گزارش بازی ناتمام، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه فناوری های همگرا پیشرفت خوبی حاصل شده، گفت: بسیاری از محصولات این حوزه ظرفیت سرمایه گذاری های بخش خصوصی را دارد.

ستاری: ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در فناوری های همگرا وجود دارد

سورنا ستاری روز شنبه در مراسم رونمایی از 27 محصول حوزه فناوری های همگرا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: فناوری های همگرا جزو فناوری های آینده است و با وجود آنکه دیر به سمت این فناوری ها روی آوردیم، اما پیشرفت خوبی داشتیم.

وی بیان نمود: از سه سال گذشته در حوزه فناوری های همگرا (نانو، بایو، علوم شناختی و آی سی تی) فعالیت محققان شروع شده است. باید طوری در این حوزه فعالیت کنیم که بتوانیم عقب ماندگی حوزه فناوری های همگرا را بپوشانیم.

ستاری با بیان اینکه در حوزه های نانو و بایو شرایط خوبی داریم، گفت: در حوزه زیست فناوری در سطح آسیا شرایط خوبی داریم، اما در بعضی از حوزه های مربوط به بایو تکنولوژی همچون کشاورزی در صنایع غذایی ضعیف هستیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: از یک سو در حوزه های دارویی و تجهیزات پزشکی بخش زیست فناوری به شکل فوق العاده ای عمل نموده ایم و از سوی دیگر، در حوزه آی سی تی شرایط بدی نداریم. همچنین در زمینه علوم فناوری های شناختی و پیشرفت این علم در کشور، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به صورت ویژه در این حوزه فعالیت می نماید و اکنون شاهد فراوری بعضی محصولات در بعضی دانشگاه ها هستیم.

وی بیان نمود: درحال حاضر بعضی از دانشگاه ها مانند دانشگاه صنعتی شریف به ویژه دانشکده های برق به حوزه علوم شناختی ورود نموده و در این حوزه کار می نمایند، اما باید توجه داشت که این حوزه می تواند دانشکده های مکانیک و حتی دانشکده های علوم انسانی را درگیر کند.

ستاری با تأکید بر اینکه خاستگاه علوم شناختی، حوزه برق است، گفت: این حرکت و فرهنگ در حوزه علوم شناختی با همکاری دانشگاه ها شروع شده است.

وی با بیان اینکه همه محصولات و فناوری های این حوزه نیز همانند سایر حوزه ها احتیاج به سرمایه گذاری های بخش خصوصی دارند و اگر دولت بخواهد در این حوزه ورود پیدا کند، به نتیجه نمی رسد، اضافه کرد: سرمایه گذاری دولتی نمی تواند به فراوری منجر گردد. هر محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

ستاری گفت: بسیاری از محصولات حوزه فناوری های همگرا، پتانسیل سرمایه گذاری بخش خصوصی را دارند. در موارد خاص با وزارتخانه هایی همچون وزارت بهداشت می توانیم برای فراوری بعد از سرمایه گذاری بخش خصوصی، رایزنی کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: فناوران حوزه همگرا در این بخش رقیب داخلی ندارند و بنابراین امید است با یاری شرکت های دانش بنیان به نتایج خوبی در این حوزه برسیم.

27 محصول حوزه فناوری های همگرا که توسط محققان دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان به نتیجه رسیده، با ستاری در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

فناوری های همگرا (به انگلیسی Converging Technologies)، به مجموعه چهار فناوری اطلاعات، زیستی، شناختی و نانو گفته می گردد که در هم افزایی و یکپارچگی با هم قادرند، به احتیاجهایی از آدمی پاسخ گویند که تا به امروز فناوری های دیگر قادر به آن نبوده اند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1160

به "ستاری: ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در فناوری های همگرا وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در فناوری های همگرا وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید