عوامل سرطان زا را بهتر بشناسید

به گزارش بازی ناتمام، تعیین این که کدام عامل محیطی بیشترین سهم را در بروز سرطان به خود اختصاص می دهد، تعیین است. موتاژن های ساده در غذا (از جمله، آن غذاهایی که در پی گرم کردن، پروتئین هایی فراوری می نمایند) می تواند با آسیب به DNA سلولی، موجبات بروز سرطان را فراهم کند. به بیان ساده تر، باید گفت که در واقع، مهم ترین تاثیر رژیم غذایی

عوامل سرطان زا را بهتر بشناسید

عوامل سرطان زا را بهتر بشناسید

نویسنده:دکتر حمید رضوانی فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مطالعاتِ صورت گرفته روی جمعیت های مهاجر با روش زندگی و عادات غذایی متفاوت نشان داده است که بیشتر سرطان های تحت تاثیر عوامل اتیولوژیک، محیطی هستند و در این میان، عوامل مداخله گری نظیر سن از اهمیت به سزایی برخوردارند.

معین این که کدام عامل محیطی بیشترین سهم را در بروز سرطان به خود اختصاص می دهد، تعیین است. موتاژن های ساده در غذا (از جمله، آن غذاهایی که در پی گرم کردن، پروتئین هایی فراوری می نمایند) می تواند با آسیب به DNA سلولی، موجبات بروز سرطان را فراهم کند. به بیان ساده تر، باید گفت که در واقع، مهم ترین تاثیر رژیم غذایی روی خطر بروز سرطان به وسیله وزن بدن اعمال می گردد. وزن بیش از حد، چاقی و بی تحرکی هم از دیگر عوامل مهم هستند. افزایش تجمع چربی در بدن، به خصوص افزایش میزان دور مچ دست، عامل مهم پیش بینی نماینده شیوع سرطان کولون در میان زنان و مردان محسوب می گردد. همین طور، افزایش وزن بیش از 10 کیلوگرم که می تواند با افزایش احتمال ابتلا به لنفوم و سرطان پستان پس از یائسگی همراه باشد. از طرفی، انجام فعالیت فیزیکی منظم همراه با کاهش وزن، باعث کاهش شیوع سرطان می گردد. یکی دیگر از عوامل خطرساز سرطان، مصرف الکل است که زمینه ساز بروز سرطان های کبد، مری، حفره دهان، حنجره و پستان است.

عوامل غذایی از قبیل افزایش چربی حیوانی در رژیم غذایی هم با افزایش احتمال بروز سرطان هایی نظیر سرطان پستان، کولون و پروستات همراه است. مطالعات متعددی توانسته اند نشان دهند که افزایش مصرف چربی با افزایش بروز سرطان پستان همراه است؛ سرطانی که شایع ترین سرطان در زنان است. البته ارتباط افزایش مصرف چربی و افزایش خطر سرطان پروستات و کولون هم در بعضی مطالعات نشان داده شده است. سایر سرطان هایی که همراهی آنها با افزایش چربی حیوانی گزارش شده اند، عبارتند از: سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان ریه(اگرچه مطالعات آینده نگر هنوز آن را تایید نکرده اند.) از آنجا که میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، فولات، کاروتن، پتاسیم و فیبر هستند، به نظر می رسد مصرف این مواد با کاهش بروز انواع سرطان همراه باشد. البته در بعضی مطالعات صورت گرفته روی معین ارتباط کاهش بروز انواع سرطان، به خصوص کولون و معده و پستان و ریه با افزایش مصرف سبزی و میوه جات، همراهی چندان زیادی یافت نشده است. در واقع، اطلاعات به دست آمده از مطالعات آینده نگر نشان داده اند که ارتباط معنی داری بین غذاهای غنی از سبزی و میوه با سرطان وجود ندارد؛ اگرچه افزایش مصرف فولات، خواص پیشگیرانه دارد. به هر جهت، به علت وجود شواهد مستدل دال برکاهش بروز فشارخون بالا، بیماری قلبی و سکته با افزایش مصرف سبزیجات و میوه، مصرف این مواد جهت هرچه سالم تر کردن رژیم غذایی توصیه می گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1292

به "عوامل سرطان زا را بهتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل سرطان زا را بهتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید