متفورمین Metformin

به گزارش بازی ناتمام، این داروی ضد دیابت برای درمان بیماران مبتلا به دیابتی به کار می رود که سلولهای ترشح کننده انسولین در غده پانکراس آنها، هنوز فعال است. ضمناًً برای مریض هایی که دچار چاقی مفرط می باشند، هم تجویز می گردد. دارو موجب کاهش گلوکز خون می گردد.

متفورمین Metformin

متفورمین Metformin

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Orabet, Glucophange, Duformin

دسته دارویی : داروی درمان دیابت

اندازه خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : بسیار زیاد

اندازه وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

احتیاج به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این داروی ضد دیابت برای درمان بیماران مبتلا به دیابتی به کار می رود که سلولهای ترشح نماینده انسولین در غده پانکراس آنها، هنوز فعال است. ضمناًً برای مریض هایی که دچار چاقی مفرط می باشند، هم تجویز می شود. دارو موجب کاهش گلوکز خون می شود.

اشکال دارو : قرص

زمان مصرف دارو : روزی 2 تا 3 بار همراه با غذا

اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : 5 /1 تا 3 گرم در روز. ضمناًً در شروع درمان از دوز پایین تری استفاده شود.

چگونگی تأثیر دارو: برخی اثرات این دارو، ظرف 2 ساعت پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند. اما اثرات کامل و مفید دارو برای کنترل بیماری دیابت ممکن است 2 هفته طول بکشد. ضمناًً این اثرات مدت 8 تا 12 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

رژیم غذایی خاص هنگام مصرف دارو : برای رسیدن به تأثیرات کامل و مفید دارو، یک رژیم غذایی خاص مبتنی بر کاهش چاقی و کاهش اندازه قند خون، باید طبق دستور پزشک و در طی مدت درمان با این دارو اجرا شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید زیرا قطع ناگهانی درمان با دارو، ممکن است به بدتر شدن بیماری منجر شود.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض گوارشی مصرف این دارو، می توان به تهوع، استفراغ، کم اشتها و احساس طعم فلز در دهان اشاره نمود. ضمناًً ممکن است اسهال هم حادث شود، اما معمولاً در ادامه درمان با دارو، برطرف خواهد شد. اگر دچار عوارض غیر معمول مانند ظاهر شدن جوش، سرگیجه، ضعف و بیحالی، ریزش عرق و گیجی، گشتید مراتب را سریعاً با پزشک در میان بگذارید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید، بسیار زیاد آب می نوشید و یا نارسایی قلبی دارید، حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

مصرف دارو برای زنان حامله : معمولاً مجاز نمی باشد. اینگونه زنان اگر به دیابت مبتلا هستند، بهتراست از انسولین استفاده نمایند.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون مفید بودن این دارو برای زنان شیرده به اثبات نرسیده است، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : مجاز نمی باشد و توصیه نمی شود.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : بخاطر احتمال وقوع عوارض شدید، کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، ضروری می باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : استفاده طولانی مدت ازاین دارو ممکن است موجب کاهش ویتامین B12 شود که این امر به بیماری آنمی (کم خونی) منجر می شود.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1298

به "متفورمین Metformin" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متفورمین Metformin"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید