چند توصیه برای حفظ سلامتی در شرایط آلودگی هوا

به گزارش بازی ناتمام، آلودگی هوا از معضلات کلانشهرها و شهرهای صنعتی است که هر ساله با شروع فصل سرما و پدیده وارونگی دما، تشدید می شود و چندین سال است که به معضلی برای سلامت شهروندان تبدیل شده و در چنین شرایطی نیز توصیه ها بویژه برای گروه های حساس تقریبا هر روز تکرار می شود.

چند توصیه برای حفظ سلامتی در شرایط آلودگی هوا

به گزارش خبرنگاران، در شرایط هوای آلوده، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون یکی از مهم ترین آلاینده ها و معضل اصلی آلودگی در فصل سرماست.

تعطیلی مدارس، اعمال محدودیت های ترافیکی و تردد، دعوت از سالمندان، مادران باردار و بچه ها به ماندن در خانه و کاهش فعالیت در فضای باز و ... از جمله تصمیمات و توصیه هایی است که در شرایط هوای آلوده از سوی مسوولان مربوطه مطرح می شود که هر چند شاید تاثیری کم و مقطعی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد، اما تلاش می شود تا خطر بروز عوارض ناشی از این پدیده را کاهش داد.

فهرستی از اقداماتی که لازم است شهروندان در شرایط آلودگی هوا مد نظر داشته باشند، به شرح زیر است:

- مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی، بچه ها و سالمندان، زنان باردار و همچنین کسانی که بیماری های زمینه ای دارند از فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل خودداری کنند. سایر افراد نیز فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل را تا حد امکان کاهش دهند.

- شهروندان فعالیت های ورزشی را تا حد امکان کاهش دهند و یا در فضای بسته ورزش کنند.

- در شرایط ناسالم بودن شاخص کیفی هوا، والدین در روزهای آلوده بچه ها شان را به بوستان ها نبرند.

- استفاده از ماسک های استاندارد مورد تایید وزارت بهداشت در شرایط آلودگی هوا موثر خواهد بود. افرادی که مجبورند در خارج از منزل فعالیت کنند از ماسک های مخصوص P2 یا N95 استفاده کنند.

- باید توجه کرد که صرف وجود ماسک ورود آلاینده ها را کاهش نمی دهد، بلکه باید درست از ماسک استفاده کنیم و ماسک به خوبی بر روی صورت کیپ شود و از کناره های آن هوا وارد نشود.

- از بردن وسایل نقلیه به بیرون تا حد امکان خودداری کرده و فعالیت هایی که منجر به آلودگی هوا می شود، کاهش یابند.

همچنین یکی از ساده ترین روش ها برای اینکه سیستم دفاعی را تقویت و اثرات زیان بار آلودگی هوا را کمتر کنیم، توجه به توصیه های تغذیه ای است. برخی از این توصیه ها عبارتند از:

- استفاده از مقدار زیادی مایعات که در این میان آب بهترین آنهاست.

- مصرف شیر کم چرب نیز مفید است؛ چراکه شیر مانع جایگزین شدن سرب در بدن می شود.

- مصرف شیر در بچه ها و سالمندان یک تا دو لیوان بیشتر توصیه می شود، به این دلیل که مصرف شیر در فصل سرما برای سرماخوردگی نیز مفید است.

- در روزهای هوای آلوده فست فود، سوسیس و کالباس، غذاهای سرخ کردنی و غذاهای مضر کمتر مصرف کنیم.

- ویتامین ث و مواد غذایی حاوی آن بهترین آنتی اکسیدان برای مقابله با آسیب ناشی از مولکول های رادیکال آزاد در اثر تماس با آلاینده های هوا است. مرکبات، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، انواع توت، بروکلی و کیوی از جمله منابع غنی از این ویتامین هستند.

- اسیدهای چرب امگا 3 یک سپر دفاعی عالی در برابر آلاینده ها هستند. منابع خوراکی غنی از این اسیدهای مفید شامل مغزهای روغنی مثل گردو، دانه ها مثل تخم کتان، ماهی های چرب و روغن ماهی هستند.

- منابع خوراکی غنی از منیزیم سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و همچنین در تسکین مجاری تنفسی نقش مفید دارند. بهترین منابع حاوی منیزیم شامل مغز خشکبار، اسفناج، تخم کدو، ماست و حبوبات هستند.

- مکمل هایی که مجموعه هایی از املاح و ریزمغذی ها از جمله ویتامین ث، ویتامین د، ویتامین ای، ویتامین ب 12، بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا 3 و منیزیم هستند نیز برای این منظور مفیدند؛ چون در شرایطی که بدن با فشار اکسیدیته روبرو می شود نیاز آن به ریزمغذی ها افزایش پیدا می کند.

در مجموع در روزهای آلوده لازم است که به اندازه کافی در طول روز آب بنوشید، میوه های آبدار بخورید و سوپ سبزیجات را نیز در فهرست غذایی روزانه خود بگنجانید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 68

به "چند توصیه برای حفظ سلامتی در شرایط آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند توصیه برای حفظ سلامتی در شرایط آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید