کارت قرمز دولت لبنان به رئیس بانک مرکزی ، ماجرا چیست؟

به گزارش بازی ناتمام، تشدید بحران مالی در لبنان و سقوط شدید لیر، هجمه به ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی این کشور را افزایش داده و بعضی رسانه ها اعلام کردند، سلامه تصمیم آمریکا برای فروپاشی مالی در لبنان را اجرا نموده است.

کارت قرمز دولت لبنان به رئیس بانک مرکزی ، ماجرا چیست؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تظاهرات لبنانی ها به شرایط اقتصادی که چند هفته ای به دلیل کرونا خوابیده بود، آدینه (دیروز) بار دیگر در خیابان های این کشور مشاهده شد؛ علت آن افزایش نرخ برابری لیر با دلار بود به نحوی که هر دلار آمریکا به حدود 4000 لیر لبنان رسید.

پس از آن حسان دیاب نخست وزیر دولت لبنان حمله تندی به ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان داشت و ضمن شک برانگیز خواندن اقدامات سلامه، وی را مسؤول سقوط ارزش لیر داسنت.

دیاب خطاب به رئیس بانک مرکزی گفت: او بیاید و به مردم لبنان بگوید در پس پرده و ماجرای کاهش قیمت لیر در برابر دلار چیست.

حسان دیاب زیان بانک مرکزی لبنان را گسترده دانست و گفت: از ابتدای سال جاری هفت میلیارد دلار گم شده و سه میلیارد دلار آن تنها مربوط به چهار هفته اخیر است. تا به امروز 5.7 میلیارد دلار از پول به ودیعه گذاشته شده از سپرده ها بیرون کشیده شده است.

این موضوع به سوژه روزنامه های مختلف لبنانی و غیرلبنانی در امروز (شنبه) تبدیل شد.

الاخبار| سلامه تصمیم آمریکا را اجرا نموده است

روزنامه الاخبار، در گزارشی با تیتر عون و دیاب خطاب به سلامه: برو نوشت، این اولین بار است که نخست وزیر یک دولت در لبنان جرأت می نماید اینگونه به رئیس بانک مرکزی حمله کند.

در ادامه این گزارش آمده: میشل عون رئیس جمهور و کابینه کارت قرمز را به ریاض سلامه داده اند. در نشست اخیر کابینه اکثریت با استعفای سلامه موافق بودند جز جنبش امل (به ریاست نبیه بری). دو تن از وزرای امل در این نشست دست خود در رد برکناری سلامه را بالا بردند.

الاخبار اضافه نمود، به محص مطرح شدن بحث استعفا، ریاض سلامه ماشین رسانه ای- سیاسی خود را به راه انداخت تا شاید حمایت فرقه ای را کسب کند و آمریکا دور او خط قرمز بکشد. وی بدین منظور کوشش کرد این موضوعات را در قالب تسویه حساب ها با رئیس بانک مرکزی یا تمام بخش بانکی با تحریک حزب الله جا بدهد.

این روزنامه لبنانی اضافه نمود: سلامه در دفاع از صندلی خود پرخاشگر و وقیح تر شده زمانی که علنا اعلام می نماید: نبرد من با حزب الله است نه با هیچ طرف دیگری.

الاخبار در گزارش دیگری نوشت: دیگر چیزی وجود ندارد که ریاض سلام را بترساند یا بازدارد؛ او اکنون در حال تماشای سقوط لیر است و به این موضوع در برابر نخست وزیر اعتراف می نماید؛ وی تصمیم آمریکا را اجرا کرد، تصمیمی که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا آن را پنهان ننموده بود.

در ادامه این گزارش آمده، سلامه با امانتداری کامل، آنچه پامپئو حدود سه ماه پیش درباره فروپاشی اقتصادی گسترده در لبنان وعده داده بود، اجرا کرد.

المیادین| هجمه سعد الحریری به حسان دیاب

بر اساس گزارش المیادین، سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان در واکنش به اظهارات حسان دیاب مدعی شد: دولت پس از نشست خود در کاخ ریاست جمهوری اعلام کودتا به زبان نظامی نموده است.

وی در ادامه دولت کنونی لبنان را که تنها چند ماه است بر سر کار آمده، مسؤول سقوط لیر خواند و مدعی شد، حسان دیاب مرحله انتقام جویی را شروع نموده است.

الحریری در ادامه به دیاب درباره لغزیدن در پرتگاه بدخواهی سیاسی که طرف های متخصص تخریب آن را حفر نموده اند هشدار داد.

البته تنها سعد الحریری به عنوان شخصیت شناخته شده جریان 14 مارس نبود که واکنش نشان داد بلکه شخصیت های دیگری از این جریان مانند احمد الحریری و محمد شقیر نیز به دفاع از ریاض سلامه پرداختند.

البناء: موضوع استعفای ریاض سلامه فعلا مطرح نیست

روزنامه لبنانی البناء در گزارش خود در این باره نوشت، علیرغم بعضی گزارش های رسانه ای موضوع استعفای ریاض سلامه و معین جایگزین برای او فعلا مطرح نیست.

این روزنامه در پرداخت به واکنش ها به صحبت های دیاب نوشت، بارزترین واکنش از جانب سلامه نبود بلکه متعلق به سعد الحریری بود که اظهارات دیاب را کودتای نظامی خواند به جریان وابسته به میشل عون العهدالقوی حمله کرد بدون اینکه اشاره مستقیمی به حزب الله داشته باشد.

البناء در ادامه بر روی واکنش های رسانه ای جریان 14 مارس متمرکز شده و گزارش داد، بعضی از آنها به دفاع از ریاض سلامه پرداخته و بعضی دیگر سوال هایی درباره میزان مسؤولیت قوای حاکم در لبنان مطرح نموده اند و این نشان می دهد دایره رویارویی میان قوای حاکم در لبنان و معارضان در حاکمیت یا خارج آن گسترش پیدا خواهد نمود خصوصا سه جریان معارض المستقبل، التقدمی الاشتراکی (وابسته به ولید جنبلاط) و القوات البنانیه (وابسته به سمیر جعجع).

اللواء| امل تماس سفارت آمریکا با نمایندگان دوگانه شیعی را تکذیب کرد

روزنامه لبنانی اللواء در گزارش خود به نقل از منابع مطلع مدعی شد، تماس هایی در این باره میان سفارت آمریکا در بیروت و نمایندگان دوگانه شیعی (حزب الله و امل) انجام شده است.

در ادامه این گزارش ادعا شده: بحث بر سر یاری آمریکا و جامعه بین المللی برای یاری عملی به نجات شرایط اقتصادی لبنان و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی آن در مقابل موافقت دوگانه شیعی با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و کاستن از مدت ریاست جمهوری فعلی است.

اما جنبش امل این گزارش رسانه ها درباره تماس را رد کرد و گفت، هیچ تماسی صورت نگرفته و موضع وزرای امل در جلسه کابینه واضح بوده است.

القدس العربی: کابینه تصمیمی در مورد استعفای سلامه نگرفته است

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی در گزارش خود نوشت، معین است که ائتلاف العهد وابسته به ریاست جمهوری لبنان و جبران باسیل وزیر خارجه پیشین مخالفتی با تغییر سلامه ندارد به خصوص اینکه باسیل، سلامه را یکی از رقبای احتاقتصادی خود برای پشت ریاست جمهوری می داند. باسیل چندین نفر را برای جانشینی سلامه دارد که از جمله آنها منصور بطیش وزیر اقتصاد سابق است.

در ادامه این گزارش آمده، کابینه لبنان هنوز تصمیمی درباره استعفای ریاض سلامه نگرفته و نخست وزیر تنها به علنی کردن مواضع بی سابقه اکتفا نموده است.

القدس العربی سپس به پیغام بشاره راعی رئیس مسیحیان مارونی لبنان به حسان دیاب اشاره نمود که گفته است، ریاض سلامه نباید گوسفند قربانی باشد و نجات، به این شیوه صحیح نیست.

در ادامه این گزارش ادعا شده ، جنبش حزب الله بویژه پس از تحریم های اخیر آمریکا برای استعفای ریاض سلامه اعمال فشار نموده است.

الجمهوریه| منابع مطلع اتهامات به حزب الله را تکذیب کردند

روزنامه الجمهوریه به نقل از منابع مطلع به موضع حزب الله در این خصوص نوشت: تمام اخبار درباره کوشش حزب الله برای کودتای نظامی و اقتصادی کذب است ، تنها تحلیل یا هدف دریافت سیاسی و رسانه ای حزب الله است. حزب الله اگر خواهان هرگونه تغییر یا مطالبه ای در رابطه با هر مسؤول سیاسی یا اقتصادی و اداری باشد در چارچوب نظام و قانون خواهد بود.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 477

به "کارت قرمز دولت لبنان به رئیس بانک مرکزی ، ماجرا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارت قرمز دولت لبنان به رئیس بانک مرکزی ، ماجرا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید