7 نکته درباره چاقی و بارداری

به گزارش بازی ناتمام، چاقی یکی از معضلات و دغدغه های مجامع بهداشتی دنیا است. فقط در آمریکا، حدود 65 میلیون زن دچار چاقی یا اضافه وزن هستند و این آمار رو به افزایش است. عادت های بد غذایی و زندگی بی تحرک، علت عمده بروز این مشکل است و سلامت

7 نکته درباره چاقی و بارداری

نویسنده: دکتر ملک منصور اقصی*

چاقی یکی از معضلات و دغدغه های مجامع بهداشتی دنیا است. فقط در آمریکا، حدود 65 میلیون زن دچار چاقی یا اضافه وزن هستند و این آمار رو به افزایش است. عادت های بد غذایی و زندگی بی تحرک، علت عمده بروز این مشکل است و سلامت افراد در همه گروه های سنی به خصوص زنان را تهدید می نماید و در صورتی که بارداری اتفاق بیفتد، مخاطرات فراوانی را در پی خواهد داشت. به همین علت پزشکان باید در خصوص خطرهای چاقی به زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند، هشدار بدهند.

انجمن زنان و زایمان آمریکا و کانادا در خصوص چاقی و بارداری و پیشگیری از عوارض آن خاطرنشان کرد اضافه وزن باعث بروز مسائل متعددی در بارداری می گردد بنابراین خانم ها باید به این موارد توجه بیشتری داشته باشند:

1. اگر قصد بارداری دارید باید ابتدا به وزن مناسب برسید. شاخص توده بدنی مناسب برای بارداری باید زیر 25 باشد.

2. در برنامه روزانه تان انجام فعالیت های منظم ورزشی را بگنجانید. احتمالا این کار باعث کاهش عوارض دوران بارداری می گردد.

3. احتمال ابتلا به بیماری های ریوی، دیابت بارداری، فشارخون بارداری در زنان باردار یا زنان چاقی که قصد بارداری دارند، افزایش می یابد. به علاوه چاقی یکی از مهم ترین عوامل بروز خطر قطع تنفس هنگام خواب است.

4. احتمال بروز ناهنجاری های جنین خانم های چاق نسبت به خانم هایی که وزن مناسبی دارند، بیشتر است.

5. معمولا ارزیابی شرایط سلامت جنین در 14 هفتگی انجام می گردد، اما خانم هایی که اضافه وزن دارند، باید در دوره 20 و 22 هفتگی هم برای ارزیابی سلامت مراجعه نمایند زیرا در خانم های چاق ارزیابی جنین در این هفته ها دقیق تر است.

6. خانم های چاق بیشتر محتمل است که به صورت سزارین جراحی شوند و مسائل ناشی از چاقی را در پی عمل جراحی تجربه نمایند.

7. در خانم های چاق خطر ابتلا به ترومبوآمبولی (اختلالات انعقادی عروقی) حتی پس از جراحی نسبت به خانم هایی که وزن طبیعی دارند، بیشتر است بنابراین باید قبل از آغاز جراحی سزارین، پیشگیری های لازم انجام گردد. به طور کلی چاقی و بارداری، عوارض بارداری را چندین برابر می نماید.

پی نوشت ها:

* متخصص زنان و زایمان و.استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1309

به "7 نکته درباره چاقی و بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته درباره چاقی و بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید