سیاست اشتباه گذشته آمریکا در برخورد با ایران ادامه دارد

به گزارش بازی ناتمام، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی درباره مسائل خاورمیانه در باشگاه والدای، درباره بن بست موجود پیرامون برجام گفت: متأسفانه نیروی محرکه منفی از دولت قبلی آمریکا باقی مانده و در واشنگتن همه مسائل منطقه را از پشت یک عینک ضدایرانی آنالیز می نمایند.

سیاست اشتباه گذشته آمریکا در برخورد با ایران ادامه دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز بیان کرد که دولت جو بایدن علائم امیدوار نماینده ای درباره کوشش برای خارج شدن از بن بست بوجود آمده پیرامون توافق هسته ای با ایران ارسال می نماید.

لاوروف که امروز (چهارشنبه) در نشست مربوط به مسائل خاورمیانه در باشگاه مباحثات بین المللی والدای صحبت می کرد، گفت: در حال حاضر علائم امیدوار نماینده ای از سوی دولت بایدن در جهت یافتن نوعی سازش ارسال می گردد تا بتوان از بن بست بوجود آمده پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و بطور همزمان آنالیز نگرانی های مضاعف پیرامون اوضاع منطقه را شروع کرد.

وی با یادآوری اینکه روسیه از چنین کوششی فعالانه حمایت می نماید، اضافه نمود: ما پیشنهادات فراگیری در این زمینه ارائه داده ایم، ولی متأسفانه نیروی محرکه باقی مانده از دولت قبلی ایالات متحده همچنان باقی است؛ این نیروی محرکه که همه مسائل در منطقه خاورمیانه به وسیله یک منشور ضدایرانی مورد آنالیز قرار می گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با تأکید بر اینکه مسکو خواستار آن است که توافق هسته ای با ایران، بدون هیچ تغییری همچنان بار دیگر احیاء گردد، گفت: ما می خواهیم تا برجام، به همان صورت که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته و بدون هیچ تغییری احیاء گردد. ما خواستار آن هستیم که بطور همزمان فرایند مذاکراتی درباره سیستم امنیتی و همکاری ها در منطقه خلیج فارس و پیرامون آن شروع گردد.

به گفته وی، طرف روسی نقشه راه غیررسمی درباره بازگشت به فرایند اجرای کامل برجام پیشنهاد داده است که بر اساس آن ایران و آمریکا بطور مداوم گام هایی برای بازگشت به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام بردارند و همتایان فرانسوی نیز در شکل گیری این اقدامات، به خصوص برداشتن قدم نخست در این راستا یاری می نمایند.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که منطقه خاورمیانه همچنان اهمیت ژئوپلیتیکی خود را حتی پس از انتقال به دوره اقتصاد غیرکربنی حفظ نموده است. به گفته وی، البته تردیدی وجود ندارد که اهمیت راهبردی مناطق خلیج فارس و دریای مدیترانه که بیشتر نقش آفرینان جهانی علاقه خود نسبت به آنها را حفظ نموده اند، نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

سرگئی لاوروف با اشاره به اینکه علاقه نقش آفرینان خارجی به منطقه خاورمیانه قبل از هر چیز به منظور دسترسی به منابع طبیعی آن بود، ولی در آینده عامل جغرافایی اهمیت راهبردی خود را حفظ خواهد نمود که نمونه آن اخیراً در زمان مسدود شدن کانال سوئز معین شد، ادامه داد: متأسفانه در شرایط کنونی علاقه نقش آفرینان خارجی تنها به رقابت با روش های دیپلماتیک محدود نمی گردد. ولی ما خواستار آن هستیم که این منطقه عرصه رویارویی قدرت های پیشرو نبوده و منافع آنها توازن پیدا کند تا بین کشورهای منطقه و بین شرکای خارجی در این منطقه صلح و آرامش برقرار گردد.

محدودیت های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه و چین، رقابت ناعادلانه است

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در باشگاه والدای، بیان کرد که ایالات متحده و اتحادیه

اروپا با اعمال محدودیت هایی در بازارهای جهانی، از روش های رقابت ناعادلانه ای استفاده می نمایند که با ضوابط سازمان تجارت جهانی مغایرت کامل دارد.

وی گفت: ما خواستار رقابت صادقانه هستیم. ولی در حال حاضر علیه روسیه و چین روش های ناعادلانه ای مورد استفاده قرار گرفته است و کوشش های آمریکا، متأسفانه از سوی اتحادیه اروپا نیز الگوبرداری شده و آنها با استفاده از ابزار تحریم و بدون محدودیت، موقعیت رقبای خود در بازارهای جهانی را تضعیف می نمایند که با قوانین سازمان تجارت جهانی در این زمینه منافات دارد.

لاوروف در تفسیر فعال شدن فعالیت های سیاست خارجی چین در منطقه خاورمیانه نیز یادآور شد که مسلماً مقامات پکن هم حق دارند بر منافع کشورشان اصرار داشته باشند، همانطور که روسیه از منافع خود در این منطقه دفاع می نماید.

مسکو خواستار از سر گیری تماس های نظامی در چارچوب شورای روسیه-ناتو است

این دیپلمات بلندپایه همچنین در تفسیر ادعای دبیر کل ناتو که روسیه از کار در چارچوب شورای روسیه-ناتو خودداری نموده، تأکید کرد که مسکو از کار مشترک در شورای روسیه-ناتو صرف نظر ننموده و پیشنهاد می نماید که تماس ها در زمینه نظامی بین دو طرف از سر گرفته گردد. وی اضافه نمود: فقط ما نمی خواهیم بنشینیم و تنها درباره اوکراین حرف بشنویم. ناتو هیچ ارتباطی به اوکراین ندارد، ولی همواره اصرار دارد که نخستین مسئله مورد آنالیز اوکراین باشد. به همین دلیل ما پیشنهاد از سر گیری تماس ها در عرصه نظامی را به ناتو داده ایم تا توافقنامه جامع امنیتی که در هلسینکی منعقد شد، نجات پیدا کند. آنها موافقت نمی نمایند.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که مسکو به رایزنی ها با شرکای غربی درباره تحقق ابتکارعمل سازماندهی نشست رهبران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ادامه می دهد و امیدوار است که چنین مذاکره ای در بالاترین سطح انجام گردد، چرا که اهمیت بسیار زیادی دارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1042

به "سیاست اشتباه گذشته آمریکا در برخورد با ایران ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست اشتباه گذشته آمریکا در برخورد با ایران ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید