شگفتی هایی درمورد گیاه گل ختمی که نمی دانستید

به گزارش بازی ناتمام، استفاده از گیاهان در بین خیلی از افراد مرسوم است و این گیاهان می توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند که بر خیلی از افراد پوشیده است. یکی از این گیاهان گل ختمی است که در ادامه به شرح فواید آن خواهیم پرداخت:

شگفتی هایی درمورد گیاه گل ختمی که نمی دانستید

محسن پویان با بیان اینکه تخم گیاه مدر و تب بر است و گل های آن خشک نماینده بوده و برای روماتیسم استفاده می گردد، اضافه کرد: ریشه آن خاصیت تب بر داشته و ریشه آن به صورت ضماد برای برای ترمیم زخم مفید است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه ریشه، تخم، گل و برگ ختمی برای کاهش دردهای زایمان اثربخش است، توضیح داد: گل و برگ ختمی برای درمان سوختگی مفید بوده و دم نموده گل آن برای بیماری برونشیت اثر شفابخش دارد.

پویان اظهار کرد: برگ و گل ختمی به صورت دم نموده برای تسکین سرفه مفید است و دم نموده آن برای برطرف التهاب گلو مفید بوده و ضماد برگ آن برای التیام ورم بناگوش، دمل ها، ورم مقعد و ورم اعضای بدن اثربخش است.

وی اضافه کرد: ضماد برگ آن با چربی و پیه مرغ برای تسکین درد سیاتیکم، درد مفاتصل و نرم کردن ورم های سفت اثربخش است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: دم نموده برگ ختمی برای شست و شوی موی سر و نرم کردن آن اثربخش بوده و ختمی را در مصارف دارویی بهتر است با آب زرشک، عسل و رازیانه مصرف کرد.

پویان با بیان اینکه دم نموده و عصاره گل و برگ ختمی برای عوارض پوستی و برطرف تحریکات پوستی مفید است، اضافه کرد: برای تسریع دندان بندی بچه ها، ریشه ختمی را کاملا تمیز و ضدعفونی نموده و برای جوییدن و ساییدن لثه ها به کودک می دهند.

وی با اشاره به اینکه اثر ریشه ختمی از لاستیک هایی که به صورت صنعتی برای مالش لثه بچه ها ساخته شده بهتر است، توضیح داد: ضماد و برگ گل ختمی برای بهبود ورم پستان زنان اثربخش بوده و ماده ژلاتینی که خیساندن ساقه گیاه در آب حاصل می گردد به صورت استعمال خارجی برای التیام زخم های ناشی از بریدگی و سوختگی ها اثرات درمانی دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در مصارف خارجی از پودر ریشه ختمی در مقدار مناسب آب تا مرحله فراوری ماده ژلاتینی بهره می گیرند.

وی اظهار کرد: برای تهیه جوشانده ریشه ختمی از یک قاشق ریشه خرد شده در یک لیوان آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه استفاده می گردد که سه نوبت در روز مصرف می گردد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: برای تهیه دم نموده گل ختمی از 20 گرم گل خشک در یک لیتر آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه استفاده شده و از این دم نموده روزانه سه نوبت و هر نوبت یک فنجان مصرف می گردد.

پویان ادامه داد: برای برطرف یبوست و تحریک روده ها چهار گرم ریشه ختمی را با دو گرم ریشه شیرین بیان و دو گرم لاکتوز مخلوط نموده و صبح ناشتا مصرف می نمایند.

وی با بیان اینکه مصرف آن برای بانوان باردار و شیرده جایز نیست و برای بچه ها نیز نصف مقدار مصرف بزرگسالان باید مصرف گردد، گفت: در صورت بروز ناراحتی های معده در مصرف ختمی باید مقدار مصرف را کاهش داد.

منبع: سلامت نیوز

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 95

به "شگفتی هایی درمورد گیاه گل ختمی که نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفتی هایی درمورد گیاه گل ختمی که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید