صنایع دستی از مالیات معاف است؟

به گزارش بازی ناتمام، یک کارشناس صنایع دستی بر این باور است که بحث معافیت از اقتصادیات بر ارزش افزوده از معافیت اقتصادی جدا است. او می گوید که بر اساس ماده 142، فرش و صنایع دستی از سال 62 از پرداخت اقتصادیات معاف هستند؛ اما به نظر می رسد که می خواهند این معافیت را حذف نمایند که اگر حذف گردد، اصلا اتفاق خوبی نیست، اما خوشبختانه اخیرآً اقتصادیات بر ارزش افزوده حذف شده است.

صنایع دستی از مالیات معاف است؟

به همین دلیل فریدون میرزالو ـ مدیرکل سابق دفتر آموزش و حمایت از فراوری صنایع دستی ـ در گفت وگو با خبرنگاران درباره ماده 9 لایحه اقتصادیات بر ارزش افزوده که 24 دی ماه در جلسه علنی مجلس تصویب شد، شرح داد: موضوع از این قرار است که آن دسته از کارگاه های فراوریی صنایع دستی که تعداد کارگرهای زیادی دارند، شناخته شده هستند، اظهارنامه می نویسند و اداره کار سراغ آنها می رود، مجبور بودند که 9 درصد ارزش افزوده را از فراوریاتشان کم نمایند.

او ادامه داد: سال گذشته برای پیگیری این موضوع به اداره کل اقتصادیات بر ارزش افزوده رفتیم و شرح دادیم که ارزش افزوده را باید از مصرف نماینده دریافت کنید و نه فراورینماینده و آنها نیز شرح دادند که این قانون است و باید بر اساس آن از فراورینماینده کم گردد؛ این در حالی بود اجرای این قانون باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت کالاها می شد. در نهایت برای پیگیری موضوع به دولت نامه فرستادیم که این 9 درصد برداشته گردد و این درست در زمانی بود که هیأت دولت در حال نگارش این لایحه بود که به مجلس بفرستد که خوشبختانه سال جاری فرستاده و تصویب شد.

این کارشناس صنایع دستی همچنین درباره موضوع ماده (1) اظهار کرد: در ماده یک شرح داده شده که کدام رشته ها صنایع دستی هستند و ویژگی های صنایع دستی چیست. بر اساس آن وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لیستی به وزارت اقتصاد دارایی می دهد که اگر وزارت اقتصاد دارایی آن را تصویب کرد، آن گاه کارگاه های ذکر شده در لیست، از پرداخت 9 درصد اقتصادیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

میرزالو همچنین در بخشی از سخنان خود تاکید نمود: بحث معافیت از اقتصادیات بر ارزش افزوده از معافیت اقتصادی جدا است. بر اساس ماده 142 که مصوب سال 62 است، فرش و صنایع دستی از پرداخت اقتصادیات معاف هستند؛ اما به نظر می رسد که می خواهند این معافیت را حذف نمایند که اگر حذف گردد، اصلا اتفاق خوبی نیست. اخیراً گزارشی خواندم که بر اساس آن، برآورد معافیت های اقتصادیاتی حدود 50 هزار میلیارد تومان اعلام شده که رقم بسیاری بالایی است و به نظر می رسد دولت نیز به همین خاطر در کوشش است تا معافیت های اقتصادیاتی را حذف کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 207

به "صنایع دستی از مالیات معاف است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی از مالیات معاف است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید