مهم ترین ترکیبات مرطوب کننده ها

به گزارش بازی ناتمام، زیبایی و سلامت پوست حق طبیعی و یکسان میان تمام افراد جامعه است. رسیدن به این هدف کار دشواری نیست. اولین گام استفاده از کرم های مرطوب نماینده به عنوان گزینه همیشگی برای شادابی پوست است. این محصولات با برندها و کیفیت های متنوعی در بازار وجود دارند. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت، شناخت ترکیبات مرطوب نماینده ها است. باتوجه به این که اغلب افراد هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی به توضیحات پشت محصول توجه نمی نمایند، در این مقاله قصد داریم به مهمترین ترکیبات مرطوب نماینده ها که احتیاج است بدانید، اشاره کنیم.

مهم ترین ترکیبات مرطوب کننده ها

معرفی انواع کرم مرطوب نماینده

ترکیبات مرطوب نماینده ها مبحث بسیار مجذوب کنندهی است اما قبل از ورود به آن، بهتر است کمی در خصوص انواع کرم های مرطوب نماینده اطلاع داشته باشید. این محصولات به 3 شاخه اصلی (نرم نماینده ها، مسدود نماینده ها و آبرسا ن ها) تقسیم می شوند. با انتخاب هر یک از موارد زیر براساس نیاز و نوع پوست، بهتر و سریع تر می توانید به ارتقاء زیبایی پوست خود یاری کنید.

  1. نرم نماینده ها (Emollients): این نوع کرم ها با متراکم کردن لایه اپیدرم، استحکام و سفتی پوست را در پی دارند. هر چه زودتر بتوانید از شل شدن پوست جلوگیری کنید، پوستی نرم و لطیف تر خواهید داشت.
  2. مسدود نماینده ها (Occlusive): این کرم ها با ایجاد لایه ای محافظ روی قسمت خارجی پوست، مانع بزرگ شدن منافذ پوست خواهند شد. در نتیجه از ورود میکروب ها و بروز انواع اختلال پوستی به لایه های زیرین پوست ممانعت می نمایند.
  3. آبرسا ن ها (Humectant): وظیفه این نوع کرم ها تفکیک و انتقال اکسیژن از هوا و مواد جاذب رطوبت به سطوح مختلف پوست است. بنابراین برای داشتن پوستی شاداب و مرطوب باید از این کرم ها استفاده کرد.

مهمترین ترکیبات مرطوب نماینده ها

با توجه به اطلاعات فوق، درجه اهمیت کرم های مرطوب نماینده به ترتیب شامل آبرسان ها، نرم نماینده ها و مسدود نماینده ها است. با همین طبقه بندی به آنالیز مهمترین ترکیبات مرطوب نماینده ها که نیاز است بدانید، می پردازیم. گرچه ممکن است ترکیبات تلفیقی از موارد زیر در تمام کرم های مرطوب نماینده وجود داشته باشد، اما مطابق دسته بندی انواع کرم های مرطوب نماینده، ابتدا ترکیبات مرطوب نماینده های آبرسان را آنالیز می کنیم.

گلیسیرین

گلیسیرین نوعی الکل 3 عاملی است که در طبیعت به صورت اسیدهای چرب وجود دارد. به این معنا که یک موکلول گلیسیرین از 3 نوع اسید چرب (مونوگلیسرید یا تری گلیسرید) تشکیل شده است. وظیفه گلیسیرین جذب اکسیژن از اسیدهای چرب و انتقال آن به سطوح مختلف پوست است. این ماده جزو اصلی ترین ترکیبات مرطوب نماینده هاست. اما به علت ذات الکل، این ماده در مجاورت گرما حل خواهد شد و باعث تشدید خشکی پوست می گردد. برای برطرف این مشکل در کرم های مرطوب نماینده از کره های گیاهی مانند (کره شی باتر) استفاده می گردد تا از پیری زودرس پوست جلوگیری کند.

اگر پوست خشک و دی هیدراته دارید، توصیه می گردد هنگام خرید مرطوب نماینده به اطلاعات پشت محصول یا کاتالوگ راهنمای آن توجه کنید. کرم های مرطوب نماینده ای که در ترکیبات خود گلیسیرین دارند، باید در کنار کرم های نرم نماینده استفاده شوند. می توانید از کرم های چند منظوره رطوبت رسان نیز بهره ببرید. اما ضروری است بدانید، گلیسیرین نه تنها در ترکیبات کرم های مرطوب نماینده وجود دارد، بلکه در تونرها و لوسیون های پوست نیز موجود است. با شناخت ترکیبات مرطوب نماینده ها و انتخاب مناسب ترین کرم برای پوست، به زیبایی خود یاری خواهید کرد.

اسید هیالورونیک

دومین و مهمترین عامل در ترکیبات مرطوب نماینده ها، اسید هیالورونیک است. این ماده یک ترکیب شیمیایی آلی است که به صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد و به وسیله 3 آنزیم (HAS1,2,3) فراوری می گردد. اهمیت و اولویت قرار گرفتن این ترکیب آلی در کرم های مرطوب نماینده (نرم نماینده) به علت جذب و ذخیره اندازه زیادی آب در سلول های بدن انسان است. به عنوان مثال، مفاصل و زجاجیه چشم انسان حاوی مقادیر زیادی اسید هیالورونیک است. نگه داشتن آب در سلول های بدن از آنجایی دارای اهمیت است که سلول ها برای زنده ماندن به آب نیاز دارند.

در سال های اخیر از اسید هیالورونیک در ترکیبات کرم های مرطوب نماینده و اغلب لوازم آرایشی و بهداشتی به وفور استفاده شده است. زیرا این ماده آلی به حفظ رطوبت و سلامت تمام سلول های بدن یاری می نماید. از طرفی کالبد انسان پوشیده از پوست است و پوست نیز مانند سایر اعضای بدن، برای سلامت و زیبایی به آب فراوان نیاز دارد. اسید هیالورونیک آنقدر حائز اهمیت است که کار آبرسانی و حفظ رطوبت سلول ها را تا 1000 برابر مواد آلی دیگر انجام می دهد. از این رو وجود اسید هیالورونیک در اغلب کرم های مرطوب نماینده (نرم نماینده) الزامی است.

سرامید

مجذوب کننده ترین ماده در ترکیبات مرطوب نماینده ها، سرامید است. سرامید برگرفته از لغت لاتین (سِرا) + (آمید) به معنای موم آلی است. ماده پنیری و موم شکلی که بدن انسان هنگام تولد را در بر می گیرد. جالب است بدانید سرامیدها وظایف مهم و پر رنگی در زنده نگه داشتن سلول های بدن دارند. سرامیدها خانواده ای بزرگ از لیپدهای مومی هستند که به تنظیم برنامه (تکامل، رشد و مرگ سلولی) می پردازند. بعلاوه ضروری است بدانید سرامیدها غشاء خارجی پوست را در بر می گیرند و فرایند زندگی پوست را تحت کنترل دارند.

وجود سرامید در ترکیبات مرطوب نماینده ها بسیار مجذوب کننده و هیجان آور است. زیرا با افزایش سن، تکامل سلولی رو به نزول خواهند رفت و این فرایند با یاری سرامیدها کنترل خواهد شد. از آنجائی که تکامل و مرگ سلول ها در گرو تعداد سرامیدهای موجود در غشاء خارجی پوست است، با کاهش سلول های پوست، از تعداد این مواد شیمیایی نیز کاسته می گردد. برای برطرف این مشکل دانشمندان در ترکیبات کرم های مرطوب نماینده و پروتز نماینده از سرامید استفاده نموده اند تا به عمر و نشاط سلول های بدن، خصوصاً پوست و مفاصل یاری نمایند.

پترولاتوم

پترولاتوم نوعی چربی معدنی و از جمله مشتقات نفتی است. نام تجاری این ماده وازلین است. اغلب مردم از وازلین در موارد مختلف استفاده می نمایند. وازلین نوعی مسدود نماینده است که مانع نفوذ نور خورشید به لایه خارجی اجسام می گردد. به همین علت در صنایع مختلف پتروشیمی، آرایشی، بهداشتی و پزشکی کاربرد دارد. پترولاتوم، نوعی ژل شفاف و بی رنگ است که از تصفیه روغن های سنگین نفتی به دست می آید. انسداد و حفظ آب موجود در سلول ها، کار اصلی ژل پترولاتوم است. از این رو برای نرم کردن و رطوبت رسانی به پوست بسیار مناسب است.

افرادی که پوست خشک دارند باید از ژل پترولاتوم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم استفاده نمایند. وازلین، محصولی مستقل است که به نرم نمایندگی پوست یاری می نماید. اما به طور غیر مستقیم نیز در ترکیبات مرطوب نماینده ها (کرم های مرطوب نماینده و مسدود نماینده ) وجود دارد و می توان نام آن را در اغلب کرم ها و لوسیون های پوستی دید. ژل پترولاتوم (وازلین) به علت چرب بودن برای پوست های چرب و مستعد جوش اصلاً مناسب نیست. بنابراین توصیه می گردد با شناخت جنس پوست، نسبت به انتخاب و خرید کرم های مرطوب نماینده (مسدود نماینده) اقدام کنید.

دایمتیکون

نوع دیگری از چربی معدنی است که وظیفه اصلی آن، به دام انداختن آب درون سلول های پوست است. از آنجایی که خشکی، خارش، افزایش مرگ سلول ها (پوسته شدن پوست) به علت کمبود آب غشاء خارجی پوست اتفاق می افتد، استفاده از دایمتیکون که در ترکیبات مرطوب نماینده ها وجود دارد، حائز اهمیت است. دایمتیکون همانند وازلین نوعی چربی معدنی است که با مسدود کردن سلول های پوست، مانع خروج و تبخیر آب موجود در سلول ها می گردد. در نتیجه باعث افزایش طول عمر سلول و تعداد سلول های زنده و سالم خواهد شد.

آن دسته از افرادی که دارای اختلالات پوستی بر اثر کم آبی هستند، باید محصولاتی را انتخاب نمایند که در ترکیبات خود از دایمتیکون استفاده نموده اند. این محصولات شامل کرم های مرطوب نماینده، لوسیون ها، تونرها و حتی مواد مغذی طبیعی هستند که در ترکیبات خود (دایمتیکون) دارند. باز هم یادآور می شویم که توجه به جنس پوست و نیازهای پوستی، اولین و مؤثرترین گام برای انتخاب محصولات مراقبتی و سلامت پوست است. بنابراین با دید باز و آگاهانه نسبت به خرید کرم های مرطوب نماینده یا خوراکی ها و روغن های طبیعی اقدام کنید.

نکات مهم برای داشتن پوستی شاداب

همان گونه که از قدیم گفته اند، عقل سالم در بدن سالم، با تعمیم این ضرب المثل می توان چنین نتیجه گرفت که پوستی سالم در بدنی سالم نیز امکان پذیر خواهد بود. برای شرح بیشتر، لطفاً به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • شناخت جنس پوست و نیازهای پوستی
  • شناخت ترکیبات مرطوب نماینده ها
  • انتخاب محصولات بهداشتی و آرایشی متناسب با جنس پوست
  • استفاده از مواد مغذی طبیعی (ماسک و لوسیون های طبیعی) که در ترکیبات خود هر یک از 5 فاکتور ذکر شده در این مقاله را دارند
  • تغذیه مناسب که موجب افزایش سطح ویتامین و مواد آلی در بدن می گردد
  • کنترل سطح هورمون های بدن که تاٍیر مستقیم و به سزایی در زیبایی و سلامت پوست دارد
  • ورزش روزانه و مصرف آب کافی و مورد نیاز بدن

کلام آخر

مهمترین ترکیبات مرطوب نماینده ها که نیاز است بدانید، موضوع اصلی این مقاله بود. برای آگاهی هرچه بیشتر شما خوانندگان عزیز نکات تکمیلی مراقبت از پوست نیز در این مقاله قید شده است. امیدواریم با اطلاع رسانی مضاعف درباره ترکیبات مرطوب نماینده ها، به سلامتی و زیبایی شما عزیزان یاری نموده باشیم. خبرنگاران راهی برای افزایش دانش در حوزه سلامتی است. بنابراین با نصب و استفاده از اپلیکیشن خبرنگاران ، همیشه می توانید از خدمات و مطالب به روز این نرم افزار بهره مند شوید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1560

به "مهم ترین ترکیبات مرطوب کننده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین ترکیبات مرطوب کننده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید